The state of art on Edith Stein

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e15027

Keywords:

Edith Stein, Teacher Training, Integral Pedagogy, Higher Education.

Abstract

The phenomenology of the German philosopher Edith Stein highlights the importance of empathy and intersubjectivity in human relationships, concepts that are essential for building a more humanized approach to education. This article presents a state-of-the-art analysis on the application of Stein’s thought in university teacher education, with a focus on academic supervision in higher education. The research adopts a qualitative approach, based on a systematic literature review in recognized academic databases, covering the period between 2018 and 2022. The results indicate that, while there is a growing number of studies on Steinian phenomenology applied to education, gaps remain in the literature regarding its practical implementation in academic supervision and the integral formation of university professors. Thus, it is concluded that Edith Stein’s phenomenology provides a significant theoretical framework for enhancing the relationship between advisors and students, contributing to a more reflective and dialogical higher education.

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Author Biographies

Rebeca Maria Bruno Montenegro, Universidade Estadual do Ceará

É Doutora em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), com doutorado sanduíche na Universidade Paderborn. Mestra em Administração pela Universidade de Fortaleza (UNIFOR) e Mestra em Strategic and International Management pela Technische Hochschule Deggendorf (THD).

Marina Dias Cavalcante , Universidade Estadual do Ceará

Pegagoga pela Universidade Estadual do Ceará, tem Mestrado e Doutorado em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará, Pós-Doutorado na Universidade de São Paulo. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE).

Antonia Dalva Costa Cavalcante, Universidade Estadual do Ceará

Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará (2001). Especializada em Psicomotricidade pela Universidade Estadual do Ceará (2003) e em Gestão Escolar pela Universidade Federal do Ceará (2010).

Arliene Stephanie Menezes Pereira Pinto, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Ceará

Doutora em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Mestre em Ed. Física pela Universidade Federal do RN (UFRN). Graduada em Licenciatura em Educação Física pela UECE. Professora do Instituto Federal do Ceará (IFCE) e da Pós-graduação em Educação (PPGE/UECE).

Ursula Anne Matthias, Universidade Federal do Ceará

Doutora em Filosofia pela Universidade Pontifícia da Santa Cruz, mestrado em Filosofia pela Universidade Pontifícia da Santa Cruz, filosofa pela Universidade Pontifícia Salesiana, é teologa pela Faculdade Católica de Fortaleza. Professora da Universidade Federal do Ceará (UFC).

Nayara Maria do Carmo Carvalho Gomes, Universidade 7 de setembro

Graduada em Pedagogia e especialização em Coordenação e Gestão escolar pela Universidade 7 de Setembro (UNI7). Professora da Universidade 7 de Setembro e coordenadora do Colégio Shalom.

 

References

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Published

2025-10-30

How to Cite

MONTENEGRO, R. M. B.; CAVALCANTE , M. D.; CAVALCANTE, A. D. C.; PINTO, A. S. M. P.; MATTHIAS, U. A.; GOMES, N. M. do C. C. The state of art on Edith Stein. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 7, p. e15027, 2025. DOI: 10.47149/pemo.v7.e15027. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/15027. Acesso em: 5 dec. 2025.