The state of art on Edith Stein
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e15027Keywords:
Edith Stein, Teacher Training, Integral Pedagogy, Higher Education.Abstract
The phenomenology of the German philosopher Edith Stein highlights the importance of empathy and intersubjectivity in human relationships, concepts that are essential for building a more humanized approach to education. This article presents a state-of-the-art analysis on the application of Stein’s thought in university teacher education, with a focus on academic supervision in higher education. The research adopts a qualitative approach, based on a systematic literature review in recognized academic databases, covering the period between 2018 and 2022. The results indicate that, while there is a growing number of studies on Steinian phenomenology applied to education, gaps remain in the literature regarding its practical implementation in academic supervision and the integral formation of university professors. Thus, it is concluded that Edith Stein’s phenomenology provides a significant theoretical framework for enhancing the relationship between advisors and students, contributing to a more reflective and dialogical higher education.
Downloads
References
ALMEIDA, André Albino de. A intersubjetividade na internacionalização do ensino superior: perspectivas para um processo humanizador. 2017. 1 recurso online (174 p.) Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/1632899. Acesso em: 12 fev. 2024.
AMARAL, Vítor Rodovalho. A pessoa humana e sua formação – Um estudo a partir da obra “A estrutura da pessoa humana” de Edith Stein. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Filosofia, Universidade de Brasília, 2023. Disponível em: Repositório Institucional da UnB: A pessoa humana e sua formação : um estudo a partir da obra “A estrutura da pessoa humana” de Edith Stein Acesso em 06 de ago. 2024.
CAMPOS, Ana Flávia Moreira de; CAETADO, Luis Miguel Dias; LAUS-GOMES, Victor. Revisão sistemática de literatura em educação: características, estrutura e possibilidades às pesquisas qualitativas, Linguagens, Educação e Sociedade, v. 27, n. 54, p. 45-60, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/2702. Acesso em: 05 jun. 2024.
CARNEIRO, Suzana Filizola Brasiliense; SZYMANSKI, Heloisa. A contribuição da fenomenologia de Edith Stein para a compreensão de um projeto educativo que articula escola e bairro. Memorandum: Memória e História em Psicologia, [S. l.], v. 23, p. 70–92, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/memorandum/article/view/6556. Acesso em: 11 mar. 2024.
FERREIRA, Sônia Maria Lira; LIMA, Walter Matias. A contribuição da antropologia filosófica de edith stein na discussão sobre a formação filosófica e pedagógica do professor de filosofia. Problemata. v. 9 n. 3, p. 267-285, 2018. Ensino de filosofia e a formação docente: Edição especial. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/problemata/article/view/41672. Acesso em: 15 jul. 2024.
FERREIRA, N. S. de A. Pesquisas intituladas estado da arte: em foco. Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática, [S. l.], v. 2, p. e021014, 2021. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/revin/article/view/524 . Acesso em: 11 abr. 2024.
HUSSERL, Edmund. The Life-world: Explications of the Pre-given World and its Constitution. Texts from the Estate (1916-1937). In: SOWA, R. (Ed.). Gesammelte Werke (Husserliana). Nova Iorque: Springer, 2008.
MESSIAS, Miron de Oliveira. A educação em Edith Stein como prática fenomenológica: o tema da formação integral. Juiz de Fora, 2020. Monografia (licenciatura em Filosofia) – Centro Universitário Academia, 2020.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise Textual Discursiva. 3 ed. rev. E ampl. Ijuí: Editora Unijuí, 2016.
MOREIRA, Edimar Fernando. A ARTE DE FORMAR: CARACTERÍSTICAS DA VISÃO PEDAGÓGICA DE EDITH STEIN. Basilíade - Revista de Filosofia, Curitiba, FASBAM, v. 2, n. 3, p. 75–87, 2020. DOI: 10.35357/2596-092X.v2n3p75-87/2020. Disponível em: https://fasbam.edu.br/pesquisa/periodicos/index.php/basiliade/article/view/104. Acesso em: 12 mar. 2024.
MOROSINI, Marília Pinto; FERNANDES, Cláudia Ribeiro. Docência no Ensino Superior: políticas e práticas. 2. ed. Porto Alegre: Sulina, 2014.
MUÑOZ, J. R. M. A Importância de Outros Elementos da Didática da Música. Educ. Form., [S. l.], v. 3, n. 9, p. 20–35, 2018. DOI: 10.25053/redufor.v3i9.216. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/216. Acesso em: 12 fev. 2024.
NOGUEIRA, E. S. O ser humano e sua formação pessoal em Edith Stein: um gesto empático. Revista Fragmentos de Cultura - Revista Interdisciplinar de Ciências Humanas, Goiânia, Brasil, v. 29, n. 3, p. 552–563, 2020. DOI: 10.18224/frag.v29i3.7144. Disponível em: https://seer.pucgoias.edu.br/index.php/fragmentos/article/view/7144. Acesso em: 11 fev. 2024.
PERETTI, Caroline; DULLIUS, Valéria Fátima. A Arte de Educar por uma Pedagogia Empática em Edith Stein. Curitiba: Editora Prismas, 2018.
PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Docência no ensino superior. São Paulo: Cortez, 2014.
ROCHA, Magna Celi Mendes da. O sentido de formação em Edith Stein: fundamento teórico para uma educação integral. 2015. 184 f. Tese (Doutorado em Educação: Psicologia da Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. Disponível em: https://observatorioeducacao.ufba.br/sites/observatorioeducacao.ufba.br/files/magna_celi_mendes_da_rocha.pdf . Acesso em: 11 ago. 2024.
SBERGA, Adair Aparecida. A formação da pessoa em Edith Stein. São Paulo: Paulus, 2014.
STEIN, Edith. El problema de la empatia. Petrópolis: Trotta, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Rebeca Maria Bruno Montenegro, Marina Dias Cavalcante , Dalva Cavalcante, Arliene Stephanie Menezes, Ursula Anne Mathias, Nayara Maria do Carmo Carvalho Gomes (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.







