Knowledge production on Integrated High School: concepts, practices and possibilities of omnilateral formation
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v6.e12557Keywords:
INTEGRATED HIGH SCHOOL, PEDAGOGICAL PRACTICES, OMNILATERAL TRAININGAbstract
This paper discusses the Integrated High School as a teaching modality that seeks to provide an omnilateral training to students. This paper discusses the Integrated High School as a teaching modality that seeks to provide an omnilateral training to students. This is a literature review on the design of Integrated High School, Integrative Pedagogical Practices, and the possibility of omnilateral formation. The survey was carried out in four platforms (Scielo, ScienceDirect, Scopus and Periódicos Capes), from 2013 to 2023. After the exclusion criteria, 28 scientific articles were selected. The results show that there is some academic understanding about the conception of Integrated High School, but its practical implementation is still incipient, a fact that points to a research gap on the positioning of educational institutions in the search for overcoming this problem. Regarding integrative pedagogical practices, it was realized that these are not priorities, which strengthens the tradition of disciplinarity and maintains little integration between the work, science, and culture axes. Thus, the omnilateral formation in EMI was presented as a possibility, but on the horizon.
Downloads
References
ARAUJO, R. M. L.; FRIGOTTO, G. Práticas pedagógicas e ensino integrado. Revista Educação em Questão, Natal, v. 52, n. 38, p. 61-80, maio/ago. 2015.
BACZINSKI, A. V. M. Educação escolar brasileira e suas possibilidades latentes de contribuição à educação omnilateral. Filosofia e Educação (RFE), Campinas, v. 8, n. 2, p. 219-253, jun./set. 2016.
BACZINSKI, A. V. M.; COMAR, S. R. A educação brasileira: Perspectivas para a formação omnilateral em tempos de capitalismo. Colloquium Humanarum, Presidente Prudente, v.16, n. 2, p. 79-92, abr./jun. 2019.
BIZERRO, J. M. C.; MOURA, D. H. O deslocamento da concepção de Ensino Médio Integrado: caso do estado do Ceará. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades-
Rev. Pemo, Fortaleza, v. 5, e510439-e510439. 2023.
CARMO, A. C. R.; GONÇALVES, J. A. M. T. R. Para o trabalho ou pelo trabalho? Considerações sobre currículo no ensino médio integrado. Revista Atos de Pesquisa em Educação, Blumenau, v. 16, e9076. 2021.
CASTAMAN, A. S.; VIEIRA, J. A.; PASQUALLI, R. Inovações na sala de aula da educação profissional e tecnológica: revendo posições e tendências. IN: Organizadores SOUZA, F. C. S.; NUNES, A. O. Temas em Educação Profissional e Tecnológica. Campos dos Goyatacazes /RJ: Essentia, 2019. p. 99-114.
CASTRO, A. S.; DUARTE NETO, J. H. D. Ensino Médio Integrado à Educação Profissional e Tecnológica: a relação entre o currículo integrado e a prática pedagógica docente. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, Brasília, v. 1, n. 20, e11088, jan. 2021.
CAVALCANTI, R. J. S.; SANTOS, G. C. O ensino médio integrado na Base Nacional Comum Curricular: reflexões acerca de uma formação omnilateral e decolonial de Língua Espanhola. Revista Vértices, Campo dos Goyatacazes/RJ, v. 24, n. 2, p. 350-370, maio/ago. 2022.
CHISTÉ, P. S.; FONTE, S. S. D. Formação Humana e Arte: contribuições para o debate sobre Educação Profissional. Revista Atos de Pesquisa em Educação, Blumenau, v. 16, e10148. 2021.
CIAVATTA, M. O Ensino Integrado, a Politecnia e a Educação Omnilateral. Por que Lutamos?/The integrated education, the polytechnic and the omnilateral education. Why do we fight? Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 23, n. 1, p. 187-205, jan./abr. 2014.
FRANCO, M. A. R. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 97, n. 247, p. 534-551, set./dez. 2016.
FRANKLIN, B. ET AL. Contribuição da educação alimentar e nutricional para uma formação omnilateral no Ensino Médio Integrado. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, Brasília, v. 1, n. 20, p. e9874, fev. 2021.
GOMES, M. A. O.; RODRIGUES, A. P. A.; VASCONCELO, M. Apontamentos para uma educação omnilateral em Marx e Engels. Revista Práxis Educacional, Bahia, v. 18, n. 49, p. e9034, out. 2022.
LIMA, G. S. N.; COLARES, MA. L. I. S. Pedagogia histórico-crítica e educação integral: reflexões sobre a formação humana emancipatória. Acta Scientiarum. Education, Maringá, v. 45, e60501, jan. 2023.
MINUZZI, E. D.; BACCIN, B. A.; COUTINHO, R. X. Prática profissional integrada (PPI)–dos princípios à ação no Ensino Médio Integrado. Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, Manaus, v. 5, n. 12, p. 250-273, dez. 2019.
MORAES, C. A. S. G.; ET AL. A integração disciplinar na concepção dos discentes do ensino médio integrado. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 26, e260089. 2021.
MOTTA, V. C.; FRIGOTTO, G. Por que a urgência da reforma do Ensino Médio? Medida Provisória No 754/2016 (LEI No 13.415/2017. Educação & Sociedade, Campinas, v. 38, n. 139, p. 355-372, abr./jun. 2017.
MOURA, D. H. Ensino médio integrado: subsunção aos interesses do capital ou travessia para a formação humana integral? Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 03, p. 705-720, jul./set. 2013.
MOURA, D. H. A Educação Profissional e Tecnológica: contexto, desafios e perspectivas. São Paulo: Editora Senac, 2015.
MOURA, D. H.; ET AL. Politecnia e formação integrada: confrontos conceituais, projetos políticos e contradições históricas da educação brasileira. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 20, n. 63, p. 1057-1080, out./dez. 2015.
OLIVEIRA, R. Ensino médio integrado: desafios para os que lutam por uma escola emancipatória. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, Brasília, v. 1, n. 23, p. 1-17, e14688, jun. 2023.
PAULA, J. L.; SÁ, L. T. F.; ANDRADE, M. A. F. J. Concepções docentes: práticas pedagógicas integradoras e seus desafios no IFRN. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica - RBEPT, Palmas/TO, v. 1, n. 12, p. 140-156. 2017.
PENA, G. A. C. Prática docente na educação profissional e tecnológica: os conhecimentos que subsidiam os professores decursos técnicos. Formação Docente–Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, Belo Horizonte, v. 8, n. 15, p. 79-94, ago./dez. 2016
RAMOS, M. N. Ensino médio integrado: lutas históricas e resistências em tempos de regressão. Educação Profissional e Tecnológica em Revista, Espírito Santo, v. 1, n.
, p. 27-49. 2017.
RAMOS, M. N. O ensino médio e técnico na conjuntura do avanço de políticas ultraconservadoras: desafios teóricos e políticos. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, Brasília, v. 1, n. 23, p. 1-14, e15279, jun. 2023.
RITTER, E. S. Z.; DUARTE, Z. S. O trabalho como princípio educativo na perspectiva de uma formação humana omnilateral: uma análise sobre a área de ciências humanas e sociais aplicadas proposta pela base nacional comum curricular (bncc) para o ensino médio. Revista Prociênci@s, Pelotas, v. 2, n. 1, p. 30-46, jul. 2019.
SANTOS, L. S.; SANTOS, L. S. A educação em Marx: algumas considerações acerca da formação omnilateral. In: Organizadores NOVAES, M. A. B.; SILVA, D. G. O.; BRITO, L. H. A Crítica da Educação na Sociedade do Capital. 1ª ed. Fortaleza/CE: EdUECU, 2020. p. 62-74.
SILVA, J. G.; ARANTES, F. F. P. A qualidade do Ensino Médio Integrado frente à reforma pela Lei 13.415/17. Vértices, Campos dos Goitacazes/RJ, v. 24, n. 1, p. 156-167, jan./abr. 2022.
SILVA, K. N. P. RAMOS, M. O ensino médio integrado no contexto da avaliação por resultados. Educação & Sociedade, Campinas, v. 39, n. 144, p. 567-583, jul./set. 2018.
SILVA, C. M. B. Educação, Trabalho e Formação Humana no Ensino Médio Integrado: uma análise dos planos pedagógicos dos cursos do IFPB/campus Guarabira e campus Sousa. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, Brasília, v. 1, n. 20, p. e10527, fev. 2021.
SILVEIRA, S. S. S.; MARTINS, S. N. Currículo integrado e práticas pedagógicas nos IFs: mapeamento de pesquisas em bases de dados. #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, Rio Grande do Sul, v. 8, n. 2. 2019.
SOUSA, J. R.; MACIEL, E. M. Planejamento de práticas pedagógicas integradoras para a educação profissional e tecnológica. Educação em Revista. Belo Horizonte, v. 39, e36869. 2023.
VIEIRA, J. A.; VIEIRA, M. M. M. Ensino médio integrado à educação profissional: por que insistir nesta forma de ensino? Revista Cocar, Belém/PA, v. 13, n. 26, p. 478-496, maio/ago. 2019.
VIEIRA; M. C. C.; GOUVEIA, R. C.; DIAS, A. L. Interdisciplinary Teaching Activities for High School Integrated to Vocational Education Promoting Reflections on Industry 4.0 Technologies and Their Implication in Society. Journal of Technical Education and Training. Malaysia, v. 14, n. 1, p. 75-89, June. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cássia de Sousa Fonseca Meireles , Flávio Manoel Borges Coelho Cardoso , Marcos de Moraes Sousa (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.