The Teaching Curricular Proposal – 1st grade of Pernambuco (1974): initial considerations about volume III – Sciences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30938/bocehm.v11i32.12434

Keywords:

Teaching Algebra, History of Education in Pernambuco, 1974 Curriculum Proposal, Objectification Theory

Abstract

Education in Pernambuco underwent a series of transformations between the 19th and 20th centuries. Among the various curricula, curricular proposals and teaching programs drawn up in the 1970s, the “Teaching Curricular Proposal – 1st Degree” (1974) stood out for being the first curricular document published at state level (unlike national documents). In this study, the focus will be on Volume III - Sciences, with attention to the area of ​​Mathematics, especially in the algebra part. As theoretical support, we will use the Theory of Objectification (OT), in order to understand the contexts in which this document was created and considering it as a cultural artifact that responds to the social demands of its time. Through this historical dive, this study brings to light the content of the curricular proposal as well as providing a first understanding of the possible personal and political influences of the time, that is, the people, discourses and practices involved in the process of preparing this document curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Natália Lucile Medeiros de Lira, Universidade Federal Rural de Pernambuco - UFRPE

Mestranda no Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática (PPGEC) na Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE). Pós Graduada em Educação Matemática: Estratégias, Métodos e Tecnologias pela Universidade Anhanguera Uniderp. Graduada em Licenciatura plena em Matemática UFRPE. Foi bolsista do Programa Residência Pedagógica (PRP). Atuou também como professora do Nível 2 do Programa de Iniciação Científica da OBMEP edição especial. 

Juliana Martins, Universidade Federal Rural de Pernambuco - UFRPE

Possui doutorado em Educação Matemática (2019), pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP, mestrado em Educação Matemática pela mesma instituição (2015) e graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual do Centro-Oeste - Unicentro (2011). Pesquisa na área de História da Matemática, História da Educação Matemática no Brasil e Ensino de Matemática. É vice-líder do Grupo de Pesquisa em História, Epistemologia e Didática da Álgebra (Al-Jabr).

Jadilson Ramos de Almeida, Universidade Federal Rural de Pernambuco - UFRPE

Atualmente é professor na UFRPE, no Departamento de Educação, atuando no curso de Licenciatura em Matemática e no Programa de Pós-Graduação em Ensino das Ciências. Também é professor no Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Tecnológica - EDUMATEC-UFPE. Pesquisa na área de Educação Matemática, com ênfase em didática da matemática, pensamento algébrico, álgebra escolar e teoria da objetificação do conhecimento.

References

Secretaria de Educação e Cultura. Departamento de Ensino. Divisão de ensino de 1º e 2º graus. Proposta curricular de ensino 1º grau – Volume III Ciências (incluindo Matemática), 3.v. Recife: SEC/PE, 1974.

BRITTO, Maria Leopoldina de Albuquerque. Propostas e programas de ensino da Secretaria de Educação de Pernambuco de 1923 a 1992. [Proposals and programmes of the State Secretariat of Education of Pernambuco–1923/1992]. Tópicos Educacionais, v. 11, n. 1-2, p. 20-33, 1993.

BRITTO, Maria Leopoldina de Albuquerque. A trajetória do currículo de Ensino Fundamental na rede estadual de Pernambuco nos séculos XIX-XX: aproximações do texto e do contexto / Maria Leopoldina de Albuquerque Britto; prefácio Itamar de Abreu Vasconcelos. – Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2005.

ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de Filosofia. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2007.

LIRA, Natália Lucile Medeiros de; ALMEIDA, Jadilson Ramos de; MARTINS, Juliana. Documentos Curriculares da Educação em Pernambuco nas décadas de 1960 e 1970: um olhar pelas lentes da Teoria da Objetivação. In: XII Encontro Paraibano de Educação Matemática, UFPB, João Pessoa, novembro de 2023.

MARTINS, Juliana. História da Matemática e Teoria da Objetivação: delineamento de problemáticas de pesquisa. In: XII Encontro Paraibano de Educação Matemática, UFPB, João Pessoa, novembro de 2023.

MORETTI, Vanessa Dias; PANOSSIAN, Maria Lúcia; MOURA, Manoel Oriosvaldo de. Educação, educação matemática e teoria cultural da objetivação: uma conversa com Luis Radford. Entrevista publicada na Revista Educação e Pesquisa, v. 41, n. 1, jan.-mar. 2015. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S1517-97022015410100201>. Acesso em: 01 mar. 2024.

MOREY, Bernadete; NASCIMENTO, Valdenize Lopes do. Historia de las matemáticas en la educación matemática: la importancia de explicitar las posiciones teóricas. Revista Paradigma, v. XLI, n. Extra 1, abr. 2020, pp. 180–196.

RADFORD, Luis. (2016). Father Padilla’s Arithmetica Practica (1732) in its cultural colonial Guatemalan context. In Radford, L., Furinghetti, F., & Hausberger, T. (Eds.), Proceedings of the 2016 ICME Satellite Meeting of the International Study Group on the Relations Between the History and Pedagogy of Mathematics (pp. 557-568). Montpellier, France: IREM de Montpellier.

RADFORD, L. Algebraic thinking from a cultural semiotic perspective. Research in

Mathematics Education, Canada, v. 12, n. 1, p. 1-19, 2010. Disponível em:<http://www.luisradford.ca/pub/22_RME2010Algebraicthinkingfromaculturalsemioticperspective.pdf>. Acesso em: 01 mar. 2024.

Published

2024-05-01

How to Cite

LIRA, N. L. M. de; MARTINS, J.; ALMEIDA, J. R. de. The Teaching Curricular Proposal – 1st grade of Pernambuco (1974): initial considerations about volume III – Sciences. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 11, n. 32, p. 1–20, 2024. DOI: 10.30938/bocehm.v11i32.12434. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/12434. Acesso em: 22 jul. 2024.