The Mancala game in mathematics teaching for youth and adult education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30938/bocehm.v11i32.12425

Keywords:

Mancala, Youth and Adult Education, Logical reasoning, Score

Abstract

This work is an experience report with the African-based game Mancala, built by two scholarship holders from the Institutional Teaching Scholarship Program (PIBID), who are students of the mathematics degree course at the Federal Institute of Paraíba - Cajazeiras Campus. The objective of applying the game was to strengthen a set of strategies and techniques that aim to develop logical reasoning, counting, decision making, cooperation and interaction between players. This game was chosen because it can also be used as a teaching resource to address topics such as Africanity, culture, history and mathematics. The game was implemented in a public school in the city of Cajazeiras, located in the interior of Paraíba, for a class of 10 students from Cycle III and IV of Youth and Adult Education (EJA), being divided into three stages, in which, The first consisted of building the game, the second explaining the rules of the game to the students and the third was holding a championship. Initially the participants had difficulty understanding the rules of the game, however, soon after playing the first round, they managed to understand them. This game provided a satisfying experience, where students were committed to learning. The applied game provided discussions about Africanity and mainly mathematical content in the classroom, and was fundamental for stimulating group cooperation and facilitating the exchange of knowledge between students and teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Francisco Aureliano Vidal, Instituto Federal de Ciência e Tecnologia da Paraíba (IFPB)

Possui graduação em Matemática pela Universidade Regional do Cariri (2003), Pós-Graduação latu sensu em Educação Matemática também pela URCA (2006) e Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal de Alagoas (2013). Atualmente é professor Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba no Campus Cajazeiras e coordenador do curso de Licenciatura em Matemática. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino, história da matemática, tecnologia, geometria e formação de professores.

Francisco Vandernilso de Oliveira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba (IFPB)

Licenciando em Matemática-Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia da Paraíba (IFPB).

Marcos Antonio Nogueira, Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia da Paraíba (IFPB)

Licenciando em Matemática-Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia da Paraíba (IFPB).

References

BARRETO, G. B. B. O ensino de matemática através de jogos educativos africanos: um estudo de caso em uma turma de educação de jovens e adultos (EJA) de uma escola municipal de Aracaju. 2016. 136 f. Dissertação (Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2016.

BRASIL. Lei 10.639/03 de 09 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira", e dá outras providências. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 29 fev. 2024.

CARVALHO, J. L. A. S. A importância do lúdico no ensino-aprendizagem na educação de jovens e adultos. Anais IV ENID/UEPB... Campina Grande: Realize Editora, 2014. 5 p.

MOTA, P. C. C. L. M. Jogos no Ensino da Matemática. 2009. 142f. Dissertação (Mestrado em Matemática/Educação), Programa de Pós-Graduação em Matemática/Educação da Universidade Portucalense Infante D. Henrique, Porto: Portugal, 2009.

PARDIM, C. M. C..; CALADO, M. C. O ENSINO DA MATEMÁTICA NA EJA: UM ESTUDO SOBRE AS DIFICULDADES E DESAFIOS DO PROFESSOR. Revista Ifes Ciência, [S. l.], v. 2, n. 1, p. 98-123, 2016. DOI: 10.36524/ric. v2i1.253.

SANTOS, E.C.; FRANÇA, M. C. S. Simbiose entre etnomatemática e a cultura africana- Jogo Macala Awelé em sala de aula. Com a palavra o professor, vitória da conquista (BA), v.2, n.3, p.89-100, jan. / abr. 2017.

SANTOS, C.C. O PERFIL HISTORICO DA EJA NO BRASIL. Gestão e educação. v.6, n.04, p.26-35, 2023.

SILVA, J. N.; SANTOS, A. C.; & CUSATI, I. C. (2020). FAMÍLIA MANCALA. Imagem da Educação. v.10, n.3, p.96-111, set. / dez., 2020.

RYN. G. D.Von1; TREVISAN. E.P. OS JOGOS MATEMÁTICOS COMO FERRAMENTA POTENCIALIZADORA NO ENSINO DE MATEMÁTICA NA EJA: uma experiência desenvolvida numa escola do município de Juruena. Revista de Educação do Vale do Arinos - RELVA, [S. l.]. v. 3, n. 1, 2016. DOI: 10.30681/relva. v3i1.1464.

ZUIN, E. S. L.; SANTANA, N. A. S. Produzindo aproximações da cultura africana com a Matemática escolar: a utilização do jogo mancala. Revista Pedagogia em Ação. v.7, n.1, p.7-26, 2015.

Published

2024-05-29

How to Cite

VIDAL, F. A.; OLIVEIRA, F. V. de; NOGUEIRA, M. A. The Mancala game in mathematics teaching for youth and adult education. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 11, n. 32, p. 1–11, 2024. DOI: 10.30938/bocehm.v11i32.12425. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/12425. Acesso em: 22 jul. 2024.