The concept of proportion present in the handling of the Two Rules for Calculation by William Oughtred under the view of graduates in mathematics from UECE
DOI:
https://doi.org/10.30938/bocehm.v11i32.12378Keywords:
Proportion, Two Rulers for Calculation, William Oughtred, History of Mathematics, Teacher TrainingAbstract
Debates about the contributions of the insertion of the history of mathematics in teacher training have gained prominence in scientific research in Brazil during the first two decades of the 21st century. Among these studies, we highlight those carried out by the Education and History of Mathematics Research Group (GPEHM), which look at scientific/mathematical instruments developed between the 16th and 17th centuries. With this in mind, among these instruments are the Two Rulers for Calculation by William Oughtred (1574-1660), used to solve arithmetic questions, trigonometric and astronomical calculations. Thus, based on a study of the contextual, historiographical and epistemological aspects surrounding the Two Calculating Rulers, we realized that some mathematical knowledge emerged from their construction, use and application, including the concept of proportionality, which was included in their use. With the aim of understanding this idea through the instrument and inserting the history of mathematics into initial teacher training, we designed an extension course entitled "Performing multiplications through the manipulation of William Oughtred's Two Rulers for Calculation", given in April and May 2023 at the State University of Ceará, from which we used one of the proposed activities to discuss in this article. That said, we realized that the participants were able to understand the concept of proportionality through the mathematical instrument, and also related it to the current concept of proportion, bringing the idea of a possible reframing of the mathematical knowledge addressed.
Downloads
Metrics
References
ALBUQUERQUE, Suziê Maria et al. Pesquisas envolvendo instrumentos históricos matemáticos e a interface entre história e ensino: uma visão dos trabalhos desenvolvidos no GPEHM. Boletim Online de Educação Matemática, [S.L.], v. 6, n. 12, p. 128-144, 22 jan. 2019.
ALVES, Verusca Batista. Um estudo sobre os conhecimentos matemáticos mobilizados no manuseio do instrumento círculos de proporção de William Oughtred. 2019. 153 f. Dissertação (Mestrado) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Estado do Ceará, Fortaleza, 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEB, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/SEB, 2018.
IEZZI, Gelson; HAZZAN, Samuel; GEGENSZAJN, David Mauro. Fundamentos da Matemática Elementar: volume 11. 9. ed. São Paulo: Atual Editora, 2013. 260 p.
LIMA, Amanda Cardoso Benicio de et al. Primeiras impressões contextuais das duas réguas para cálculo de William Oughtred (1574-1660) na interface entre História e ensino de Matemática. Matemática e Ciência: construção, conhecimento e criatividade, [S.L.], v. 4, n. 2, p. 47-66, 23 dez. 2021.
LIMA, Amanda Cardoso Benicio de; SOARES, Kawoana da Costa; PEREIRA, Ana Carolina Costa. Diálogo sobre os conhecimentos aritméticos contidos na manipulação das duas réguas para cálculo de William Oughtred. Educação Matemática Debate, [S.L.], v. 7, n. 13, p. 1-18, 9 set. 2023. Universidade Estadual de Montes Claros (UNIIMONTES).
LIMA, Amanda Cardoso Benicio de; SOARES, Kawoana da Costa.; ALVES, Verusca Batista. As duas réguas para cálculo de William Oughtred como objeto de estudo sobre a interface entre a história e o ensino de matemática. In: PEREIRA, Ana Carolina Costa; BATISTA, Antonia Naiara de Sousa; OLIVEIRA, Gisele Pereira. (org.). Pesquisas sobre ensino de matemática no GPEHM Júnior: construindo uma prática investigativa. Iguatu: Quipá Editora, 2021. Cap. 2. p. 26-36.
LIMA, Amanda Cardoso Benicio; SOARES, Kawoana da Costa; PEREIRA, Ana Carolina Costa. Aspectos históricos e matemáticos incorporados na construção da escala dos Números de William Oughtred (1574-1660). In: COSTA, Elisangela André da Silva; FREITAS, Bruno Miranda; DANTAS, Jeane Pereira. (org.). Diálogos entre escola e universidade na formação continuada. Fortaleza: Imprece, 2022. Cap. 6. p. 94-109.
OUGHTRED, William. Key of Mathematicks. London: John Salusburn, 1694.
OUGHTRED, William. The Circles of Proportion and the Horizontal Instrvment. London: Augustine Mathewes, 1633.
OUGHTRED, William. The Circles of Proportion and the Horizontall Instrvment. London: Elias Allen, 1639.
RIBEIRO, Pedro Henrique Sales; PEREIRA, Ana Carolina Costa. Proposta de atividade envolvendo multiplicação a partir da manipulação do Promptuario para a formação de professores. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S.L.], v. 4, p. e023021, 30 dez. 2023. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional.
SANTOS, Andressa Gomes dos; PEREIRA, Ana Carolina Costa. Uma descrição das escalas do Cross-Staff (1623) de Edmund Gunter. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S.L.], v. 8, n. 23, p. 707-720, 17 jun. 2021. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática - BOCEHM.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Amanda Cardoso Benicio de Lima
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.