“Dominó dos Múltiplos”: a ludic approach to teaching multiples and divisors in 6th grade

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30938/bocehm.v11i33.11729

Keywords:

Educational game, Multiples, Divisors, Mathematics education

Abstract

This study evaluates the effectiveness of the educational game "Dominó dos Múltiplos" as a pedagogical tool for teaching the concept of divisibility of natural numbers to 6th grade students. The methodology included the development of the game based on Way's (2011) guidelines and its implementation in a state school, followed by classroom observations and the application of discursive textual analysis, as conceived by Moraes (2003), on the students' responses. The results showed that the game “Dominó dos Múltiplos” motivated the students in the classroom, contributing to a more engaging learning environment. The results revealed that some students had difficulties differentiating between the ideas of multiples and divisors, as well as understanding zero as a multiple of all natural numbers. The discursive textual analysis of the students' answers indicated that most of them understood the concepts covered, despite occasional confusion. The students' perceptions of the game were generally very positive, highlighting the fun provided by the activity and its role in the learning process. In the end, the “Dominó dos Múltiplos” game proved to be an effective tool for teaching multiples and divisors, contributing to research on educational games in math teaching and providing guidelines for future research and improvements in the pedagogical approach adopted.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Juliana Silveira Marcondes, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade de São Paulo (2019) e é mestre em Ensino de Ciências, Matemática e Tecnologias pela Universidade do Estado de Santa Catarina desde 2023. No período de 2021 a 2022, foi professora de Educação Financeira e Matemática Básica na rede pública de ensino em Santa Catarina. Atualmente, é professora do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico (EBTT) no Colégio de Aplicação da UFRR. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Educação Matemática. 

Kariston Pereira, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

Doutor em Engenharia e Gestão do Conhecimento pela UFSC (Universidade Federal de Santa Catarina). Professor Associado da UDESC (Universidade do Estado de Santa Catarina). Docente Permanente do PPGECMT – UDESC. Coordenador Geral do NexT (Núcleo de Estudos em Xadrez & Tecnologias) – UDESC. Áreas de Atuação: Ciência Cognitiva, Jogos e Produção do Conhecimento, Epistemologia, Lógica Matemática, Informática na Educação, Criatividade, Xadrez e Xadrez Computacional.

References

BONOTTO, D. L.; SCHELLER, M.; BIEMBENGUT, M. S. Professores de Matemática em Ação: Ideias de Modelagem Matemática a partir do Tangram. Educação Matemática em Revista, v. 46, p. 82-91, 2015.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

MARCONDES, J. S. Jogos matemáticos como recurso didático: trabalhando a temática de números com alunos do 6º ano. 2023. 116 f. (Mestrado em Ensino de Ciências, Matemática e Tecnologias) – Centro de Ciências Tecnológicas, Universidade do Estado de Santa Catarina, Joinville, 2023.

MORAES, R. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, v.9, n. 2, p.191-211, out. 2003. Disponível em:

<https://www.scielo.br/j/ciedu/a/SJKF5m97DHykhL5pM5tXzdj/?format=pdf&lan

g=pt>. Acesso em: 16 abr. 2023.

SANTOS, T. E. dos; SILVA, E. F. S.; CORREIA, N. D. da S. Dominó: A matemática e a estratégia. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 8, n. 23, p. 358–372, 2021. DOI: 10.30938/bocehm.v8i23.5007. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/5007. Acesso em: 14 out. 2023.

SMOLE, Katia Stocoo; DINIZ, Maria Ignez; MILANI, Estela. Cadernos do Mathema: Jogos de Matemática de 6º a 9º ano. Porto Alegre: Artmed, 2007.

WAY, J. Learning Mathematics Through Games: 3. Creating Your Own Games. NRICH, 2011. Disponível em: <https://nrich.maths.org/2493>. Acesso em: 10 mar. 2023.

ZANELLA, Liane Carly Hermes. Técnicas de pesquisa. Adaptação: Eleonora Milano Falcão Vieira, Marialice de Moraes. Florianópolis: Departamento de Ciências Contábeis da Universidade Federal de Santa Catarina, 2013.

Published

2024-07-10

How to Cite

MARCONDES, J. S.; PEREIRA, K. “Dominó dos Múltiplos”: a ludic approach to teaching multiples and divisors in 6th grade. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 11, n. 33, p. 1–13, 2024. DOI: 10.30938/bocehm.v11i33.11729. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/11729. Acesso em: 24 aug. 2024.