Critical Mathematics Education: A historical look
DOI:
https://doi.org/10.30938/bocehm.v11i31.11017Keywords:
Critical Theory, Critical Education, Critical Mathematics EducationAbstract
The aim of this article is to understand the historical development of Critical Mathematics Education. This educational perspective seeks to promote a critical and reflective view of mathematics and its use in society. To this end, the historical contributions of Critical Theory and Critical Education to the development of Critical Mathematics Education were observed, as well as the contributions of Critical Mathematics Education to the teaching and learning of mathematics. Bibliographical and descriptive research was used to develop this article. Understanding the historical contributions to the development of Critical Mathematics Education reveals the importance of grounding this approach in a critical and emancipatory perspective that values critical thinking and the active participation of students. In this way, we conclude that understanding the historical trajectory of Critical Mathematics Education contributes to understanding this perspective, encouraging discussions and practices that value critical thinking and the contextualization of mathematics, making it significant in the education of individuals.
Downloads
Metrics
References
ARAÚJO, Jussara de Loiola. Educação Matemática Crítica na Formação de Pós-Graduandos em Educação Matemática. In: ARAÚJO, J. L. (org.). Educação Matemática Crítica: reflexões e diálogos. Belo Horizonte: Argumentum, 2007. p. 25-38
BORBA, M. C. Prefácio In: SKOVSMOSE, O. Educação matemática crítica: a questão da democracia. Campinas: Papirus, 2001.
CIVIERO, Paula Andréa Grawieski et al. Educação matemática crítica e as implicações sociais da ciência e da tecnologia no processo civilizatório contemporâneo: embates para formação de professores de matemática. 2016. Disponível em: < https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/175795 >. Acesso em: 01 jun. 2023.
DANTAS, Laiz Fraga. Habermas e a Reconstrução do Marxismo: da Teoria Crítica ao Pragmatismo. 2014. Disponível em: < https://ppgf.ufba.br/sites/ppgf.ufba.br/files/habermas_e_a_reconstrucao_do_marxismo_da_teoria_critica_ao_pragmatismo.pdf >. Acesso em: 02 jun. 2023.
FRANKENSTEIN, Marilyn. Educação Matemática crítica: uma aplicação da Epistemologia de Paulo Freire. In: BICUDO, M. A. V. (org). Educação Matemática. 2 ed. São Paulo: Centauro, 2005. Disponível em: < https://acervoapi.paulofreire.org/server/api/core/bitstreams/719c5b6d-117a-489c-9378-1949d1d4e1ed/content >. Acesso em: 06 jun. 2023.
FREITAG, BARBARA. A Teoria Crítica Ontem e Hoje. São Paulo: Editora Brasiliense, 1986. Disponível em: < https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/64377825/348039889-Barbara-Freitag-Conteudo-Programatico-Da-Teoria-Critica-in-Teoria-Critica-Ontem-e-Hoje-pdf-libre.pdf?1599529735=&response-content-disposition=inline%3B+filename%3DFreitag_Teoria_critica_ontem_e_hoje.pdf&Expires=1688845007&Signature=NBsNEsYhk2LIJSPsv9XnKkQRcR-V95f6UJHgQQHAQfCAGg3612o9vKYXsgprkRk01-~fTyim3YlyAz2wtyKSqc5bT-9WBgEC04NkkGyWbVaak~pq3kFcMgBzy2xj8cmycNF~gc3fvXLADWYrymhXiwODDOvIvHGCOaVAFbCponl4jofm1CvoeU4bdveizlL2k5Vz0uEoWYMF4Fd6tg4uyYbNjW~XjRInWY0KkrCxV3T6ytuddD72ibc2bjXnxPhn7dWK7Yig3JcRPDk4nG~GPM3XNeDStlQcszciFSSvAkdEA-CHom4TJQoMCXzPFRh-Fxi7aelJzNiF24~5QsuMbw__&Key-Pair-Id=APKAJLOHF5GGSLRBV4ZA >. Acesso em: 02 jun. 2023.
_______. Habermas e a teoria da modernidade. Cad. CRH., Salvador, n.22. p.138-163,
jan/jun.1995.
HELD, David. Introdução à teoria crítica: Horkheimer a Habermas. Univ of California Press, 1980. Disponível em: < ttps://books.google.com.br/books?hl=pt-BR&lr=&id=ezBYaJAU8A4C&oi=fnd&pg=PA4&dq=Held+1980,&ots=xQQsb321GW&sig=TRxpEL5XHNY0M6JdIdHaK9uwkyc#v=onepage&q=Held%201980%2C&f=false >. Acesso em: 22 jun. 2023.
HORKHEIMER, Max. Teoria tradicional e teoria crítica. In: Os pensadores vol.16. São Paulo: Nova cultural, 1991. Disponível em: < https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4869872/mod_resource/content/1/2)%20HORKHEIMER%2C%20M.%20(1980)%20Teoria%20Tradicional%20e%20Teoria%20Cr%C3%ADtica.%20In%20W.%20Benjamin%2C%20Walter%3B%20M.%20Horkheimer%3B%20T.%20Adorno%2C%20J.%20Habermas%20Textos%20escolhidos.%20(Col.%20Os%20Pensadores%2C%20Vol.%20XLVIII).%20S%C3%A3o%20Paulo%20Abril%20Cult.pdf >. Acesso em: 05 jun. 2023.
MCLAREN, Peter. A vida nas escolas. Uma introdução à pedagogia crítica nos fundamentos da educação. 2ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
NOBRE, Marcos. Curso livre de teoria crítica. Campinas: Papirus Editora, 2008. Disponível em: < https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4993606/mod_resource/content/1/Aula%2011b_NOBRE-Marcos-A-Teoria-Critica.pdf >. Acesso em: 06 jun. 2023.
OLIVEIRA, Maurício P. de. A história e a epistemologia no ensino de ciências: dos processos aos modelos de realidade na educação científica. Ciência em Perspectiva. Estudos, ensaios e debates. Rio de Janeiro: MAST, p. 133-149, 2003. Disponível em: < https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/3438126/mod_resource/content/1/Mesa%20redonda%20SBH%20vf%20c%C3%B3pia.pdf >. Acesso em: 06 jun. 2023.
PUCCI, Bruno. Teoria crítica e educação: contribuições da teoria crítica para a formação do professor. Espaço Pedagógico, v. 8, p. 13-30, 2001. Disponível em: < https://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/14621 >. Acesso em: 06 jun.2023.
DOS REIS, Jaqueline Ferreira. Etnomatemática, Educação Matemática Crítica e Pedagogia dialógico-libertadora: contextos e caminhos pautados na realidade sociocultural dos alunos. Disponível em: < https://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/547 >. Acesso em: 06 jun. 2023.
SKOVSMOSE, Ole. Cenários para investigação. Bolema-Boletim de Educação Matemática, v. 13, n. 14, p. 66-91, 2000. Disponível em: < https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/10635 >. Acesso em: 06 jun. 2023.
SKOVSMOSE, Ole. Desafios da reflexão em educação matemática crítica. Papirus editora, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Najara Alves Cardoso Costa, Pedro Oliveira Paulo , Wilton Medeiros
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.