The effectiveness of the National Common Curricular Base in the practices of kindergarten teachers
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e14345Keywords:
Public Policies, BNCC, Kindergarten, Competencies.Abstract
Basic education has been experiencing the implementation of the National Common Curricular Base (BNCC). This raises the question: How is the BNCC being implemented in the pedagogical practice of kindergarten teachers? The aim is to understand how the BNCC is being implemented in the pedagogical practice of kindergarten teachers. The research is organized from a systematic literature review, carried out in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD), using the descriptors: Kindergarten, Pedagogical Practices, BNCC and Public Policies. Eight dissertations and theses were selected for analysis. Limitations were observed in the document in relation to children's education, such as the organization into competencies, the lack of discussion of gender issues, the absence of scientific content and the valorization of the areas of language and mathematics. Therefore, it is necessary for children to have access to scientific knowledge, and we believe that this can be achieved through Historical-Cultural Psychology and Historical-Critical Pedagogy.
Downloads
References
ALCAMIM, Daniela da Silva Pereira. A percepção das emoções e dos sentimentos na base nacional comum curricular e suas influências sobre as práticas pedagógicas de educadores na educação infantil, em Três Lagoas/MS. 2021, 238f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Três Lagoas, 2021.
BASSOTTO, Bárbara de Almeida. O Papel Da Educação Infantil No Desenvolvimento Das Inteligências Múltiplas, Relacionadas Aos Campos De Experiência Da Base Nacional Comum Curricular. 2020. 86f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Humanidades e Linguagens) – Pós-Graduação e Pesquisa em Ensino de Humanidades e Linguagens da Universidade Franciscana, Santa Maria, 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei n. 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996: Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 20 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis
/L9394.htm. Acesso em: 02 jul. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Brasília, DF: MEC, 2018.
BRINER, Rob B.; DENYER, David. Systematic review and evidence synthesis as a practice and scholarship tool. In: BRINER, R. B.; DENYER, D. Oxford Handbook of evidence-based management: Companies, classrooms and research, 2012. p. 112-129.
DIMITROVICHT, Ludmila. Políticas Públicas para a Educação Infantil: um estudo sobre a Base Nacional Comum Curricular (BNCC) na Rede Municipal de Ensino Londrina – PR. 2019. 133f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação da Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2019.
GALVÃO, Maria Cristiane Barbosa; RICARTE, Ivan Luiz Marques. Revisão Sistemática Da Literatura: Conceituação, Produção E Publicação. Logeion: Filosofia da Informação, v. 6, n. 1, p. 57-73, 2019. DOI: 10.21728/logeion. 2019v6n1.p57-73. Disponível em: https://revista.ibict.br/fiinf/article/view/4835. Acesso em: 1º jul. 2023.
LIMA, Meire Cardoso de. Base nacional comum curricular (BNCC) para a Educação Infantil: estudo e implementação em uma creche do município de São Bernardo do Campo. 2020. 138f. Dissertação (Mestrado em Gestão e Práticas Educacionais) –Programa de Mestrado em Gestão e Práticas Educacionais da Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2020.
MAIA, Marília Milhomem Moscoso. Gênero no Contexto Escolar da Educação Infantil: produções institucionais (RCNEI e BNCC). 2017. 98f. Dissertação (Programa De Pós-Graduação Em Cultura E Sociedade/CCH) – Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2017.
MARSIGLIA, Ana Carolina Galvão. A prática pedagógica histórico-crítica na educação infantil e ensino fundamental. Campinas: Autores Associados, 2011. (Coleção Educação Contemporânea).
MARTINS, Lígia Márcia. Pedagogia histórico-crítica e psicologia histórico-cultural. In: MARSIGLIA, Ana Carolina Galvão (org.). Pedagogia histórico-crítica 30 anos. Campinas: Autores Associados, 2011. p. 43-57.
RAMOS, Altina; FARIA, Paulo M.; FARIA, Ádila. Revisão sistemática de literatura: contributo para a inovação na investigação em Ciências da Educação. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 14, n. 41, p. 17-36, jan./abr. 2014. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/de/v14n41/v14n41a02.pdf. Acesso em: 1º jul. 2023.
SOUZA, Daiane Lanes de. Base Nacional Comum Curricular e Produção de Sentidos de Educação Infantil: Entre Contextos, Disputas e Esquecimentos. 135f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2018.
SOUZA, Daiane Lanes de. Práticas Discursivas e BNCC-Ei: Sobre Interfaces De Ambiências e Experiências numa Escola de Educação Infantil. 196f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2022.
SILVA, Márcio Magalhães da. A formação de competências socioemocionais como estratégia para captura da subjetividade da classe trabalhadora. 2018b. 169f. Tese (Doutorado em Educação Escolar) – Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2018.
WEBER, Karine. Base Nacional Comum Curricular: Impactos na Organização Curricular de uma Unidade Federal de Educação Infantil. 126f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, da Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ana Paula do Amaral, Cláudia Tavares do Amaral (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.