The use of educational technologies in assessment practices during the Pedagogical Residency Program
DOI:
https://doi.org/10.51281/impa.e025022Keywords:
Education, Technology, Physical Education, Evaluation processAbstract
This work discusses the transformation generated by technologies in daily life and their emergence in educational institutions to make the evaluation process more dynamic. It addresses the assessment of learning and the incorporation of technologies into school Physical Education. The objective of the study is to analyze the use of educational technologies in the evaluative practices of undergraduate Physical Education students during the PRP. The methodology involved exploratory qualitative research with semi-structured interviews. In the results and discussions, the statements reveal challenges such as infrastructure issues and a lack of professional training for better utilization of these tools, but also benefits such as more dynamic classes and increased student engagement. In the final considerations, we realize that educational technologies can transform evaluative practices, where these technologies have the capacity to enhance pedagogical practices; however, there is a need for investment in teacher training.
Metrics
References
BRASIL. Portaria GAB No 38, de 28 de fevereiro de 2018. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) (2018). Disponível em: https://capes.gov.br/images/stories/download/legislacao/28022018-Portaria_n_38-Institui_RP . Acesso: 25 jun. 2025.
COSTA, C. C. D; GONÇALVES, S. R. V. A residência pedagógica e o pragmatismo na formação docente. REXE-Revista de Estudios y Experiencias en Educación, v. 19, n. 41, p. 307-321, 2020. Disponível em: https://revistas.ucsc.cl/index.php/rexe/article/view/821 . Acesso em: 30 jun. 2025.
FARIAS, A. N.; IMPOLCETTO, F. M.; BENITES, L. C. A análise de dados qualitativos em um estudo sobre educação física escolar: o processo de codificação e categorização. Revista Pensar a Prática, 23, 57323. 2020. DOI: https://doi.org/10.5216/rpp.v23.57323
FREITAS, V. S.; ARAÚJO, J. S.; SANTOS, A. M.; HANSEL, T. F.; VIEIRA, M. A. Educação física com tecnologia: potencializando a prática educativa. Cadernos da Fucamp, v. 28, p. 17-31/2024. Disponível em: https://revistas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/article/view/3334 Acesso em: 26 jun. 2025.
GONÇALVES, G. S. Q.; NUNES, K. C. S.; SOUZA, R. A. A avaliação da aprendizagem e as tecnologias digitais: apontamentos para a prática pedagógica. Revista Meta: Avaliação. Rio de Janeiro, v. 13, n.40, p.491-514,jul./set. 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.22347/2175-2753v13i40.3437
MAIA, L. E. O.; VASCONCELOS, F. H. L.; MENEZES, D. B. Impacto das tecnologias educacionais no processo de ensino e aprendizagem: desafios e oportunidades. Cuadernos de Educación y Desarrollo, [S. l.], v. 16, n. 3, p. e3539, 2024. DOI: https://doi.org/10.55905/cuadv16n3-007
MORISSO, M. M.; VARGAS, T. G.; MALLMANN, E. M. A integração das tecnologias educacionais nas aulas de educação física do ensino médio de uma escola pública: resultados de uma pesquisa-ação. RENOTE, Porto Alegre, v. 15, n. 2, 2017. DOI:https://doi.org/10.22456/1679-1916.79265
RAMOS, A. M. Tecnologias digitais e metodologias ativas: uma análise do ensino da educação física nos últimos cinco anos. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, [S. l.], p. 18–93, 2025. Disponível em: https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/18621 Acesso em: 26 jun. 2025.
SATKEEVA, A. B.; ULANOVA, K. L.; FILISTOVA, N. Y.; GALIZINA, E. G.; FEDOTKINA, E. V. Tecnologias da informação e comunicações a distância na avaliação dos resultados de aprendizagem em estudantes de linguística. Rev. EntreLínguas, Araraquara, v. 8, n. esp. 1, e022004, mar. 2022. e-ISSN: 2447-3529 DOI: https://doi.org/10.29051/el.v8iesp.1.16914
SILVA, E.; OLIVEIRA, A. J.; PEREIRA, S. A. S. M.; COUTINHO, D. J. G. C. Tecnologias educacionais e os desafios da inclusão digital para a prática docente. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 12, 2021. DOI: https://doi.org/10.51891/rease.v7i2.599
SIQUEIRA, C. F. R. de; MOLON, J.; FRANCO, S. R. K. Professores de TDIC nos cursos de formação docente: desafios dos profissionais frente às tecnologias educacionais. Ensino da Matemática em Debate, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 42–60, 2021. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emd/article/view/49147 Acesso em: 30 jun. 2025.
SOUSA, N. P. R. et al. As contribuições do programa residência pedagógica para formação docente.desafios. Revista Interdisciplinar da Universidade Federal do Tocantins, [S. l.], v. 7, n. Especial-2, p. 55–58, 2020. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/desafios/article/view/8834 . Acesso em: 30 jun. 2025.