Marks that remained on the bodies:narratives of mathematics teachers about the exercise of teaching during the covid-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.30938/bocehm.v11i33.13242Keywords:
Teacher narratives, COVID-19, Emotional marks, Physical marksAbstract
The article presented is an excerpt from a dissertation that used Oral History to know the narrative of some mathematics teachers in the final years of elementary school, in the city of São Lourenço do Sul, in the state of Rio Grande do Sul, about their professional experiences during the COVID-19 pandemic. The main objective of the research was to identify the marks that remained on the teachers’ bodies. Four teachers were interviewed and, after transcribing their speeches, the Content Analysis methodology was used to produce interpretations of these data. The narratives report experiences that make it possible to have a glimpse of the reality of the professionals from municipal and state schools, of the city center and of the rural community. Regarding the physique, the reports describe symptoms of high blood pressure, body aches, burning eyes and changes in cholesterol levels; regarding the emotional, feelings of fear, anguish, irritation, disappointment, stress, insomnia and anxiety were reported.
Downloads
Metrics
References
AFFONSO, Claudia. Apresentação. In: AFFONSO, Claudia et al. (Orgs.). Trabalho docente sob fogo cruzado. Rio de Janeiro: Laboratório de Políticas Públicas da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2021.
ALBERTI, Verena. Manual de história oral. Rio de Janeiro: FGV, 2005.
ANDRADE, Elizabete Rodrigues da Silva de. Adoecimento no trabalho docente em tempos de pandemia: impactos na saúde dos professores dos anos iniciais de uma escola da rede pública do DF. 2020. 48 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Universidade de Brasília, Brasília, 2020.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BARRETO, Andreia C. F.; SANTOS, Jaciara de O. S. A inviabilidade docente em tempos de pandemia: das Políticas às Práticas. Revista Latino-Americana de Estudo Científico, v. 2, n. 10, p. 232-241, 2021.
BAUMANN, Zygmunt. Tempos Líquidos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor Ltda, 2007.
BRASIL. Portaria Nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Portaria nº 343 - D.O.U. 18/03/2020. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 03 de maio de 2021.
CERTEAU, Michel de. História e psicanálise: entre ciência e ficção. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.
COUTO, Edvaldo S.; COUTO, Edilece S.; CRUZ, Ingrid de M. P. #FIQUEEMCASA: educação na pandemia da covid-19. Interfaces Científicas-Educação, v. 8, n. 3, p. 200-217, 2020.
FICO, Carlos. História do tempo presente, eventos traumáticos e documentos sensíveis: o caso brasileiro. Varia História. v. 28, n. 47. p.43-59, jan/jun. 2012.
FREITAS, Ronilson F.; et al. Prevalência e fatores associados aos sintomas de depressão, ansiedade e estresse em professores universitários durante a pandemia da COVID-19. Jornal brasileiro de psiquiatria, v. 70, n. 4, p. 283-292, 2021.
FREITAS, Sonia M. de. Prefácio à Edição Brasileira. In: THOMPSON, Paul. A voz do passado. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992. p. 14-19.
GEHLING, Carla Gebhardt. Narrativas de professores de Matemática sobre o exercício da docência no período pandêmico: marcas que ficaram nos corpos. 2022. 125 f. Dissertação (Programa de Pós-graduação em Educação) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia, Pelotas, 2022.
HAN, Byung-Chul. Sociedade do cansaço. Petrópolis: Vozes, 2020.
MORIN, Edgar. É hora de mudarmos de via: as lições do coronavírus. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil Ltda, 2020, p. 97.
PONTES, Fernanda Rodrigues; ROSTAS, Márcia Helena Sauaia Guimarães. Precarização do trabalho docente e adoecimento: COVID-19 e as transformações no mundo do trabalho, um recorte investigativo. Thema, v. 18, p. 278-300, 2020.
RIO GRANDE DO SUL, Secretaria da Educação do. Internet patrocinada está disponível está disponível para alunos e professores da rede estadual. 2021. Disponível em: https://educacao.rs.gov.br/internet-patrocinada-esta-disponivel-para-alunos-e-profes sores-da-rede-estadual. Acesso em: 26 jul. 2021.
RONDINI, Carina Alexandra; SILVA, Bárbara Maria Costa. Paradoxos da Escola e da Sociedade na Contemporaneidade: volta às aulas: mais um ato de genocídio no Brasil. Associação Brasileira de Editores Científicos, Porto Alegre, 2022.
RUSSELL, Bertrand. O elogio ao ócio. Rio de Janeiro: Sextante, 2002.
SILVA, Amanda Moreira da. Da uberização à youtuberização: a precarização do trabalho docente em tempos de pandemia. Revista trabalho, política e sociedade, Rio de Janeiro, n. 9, jul./dez. 2020.
THOMPSON, Paul. A voz do Passado. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
VALENTIM, J. V. “A pandemia foi apenas o despertar que nos acordou a todos”: doenças, dis/(u)topias e resistências em “Em todas as ruas te encontro”, de Paulo Faria. Revista Desassossego, v. 13, n. 25, p. 4-36, 2021.
ZIZEK, Slajov. Um paradoxo para o pós-pandemia. Disponível em: https://outraspalavras.net/outrasmidias/zizek-um-paradoxo-para-o-pos-pandemia/. Acesso em 08 de novembro de 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Carla Gebhardt Gehling, Rafael Montoito
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.