The influence of culture and art in the history of mathematics: A study on the evolution and interconnection between Mathematics and Art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30938/bocehm.v11i32.12426

Keywords:

Cearense Mathematics Institute (ICEM), Art, Golden Ratio, Beauty, Connection

Abstract

In the interaction among Mathematics, culture, and art, we emphasize the relevance of this relationship throughout history. Considering Mathematics as more than an abstract field, this work seeks to highlight its mutual connection with human creativity and expression. This research aims to underscore connections and mutual influences between Mathematics and artistic expression in various forms of art, with the main objective of exploring the symbiotic relationship between Mathematics and culture, especially as manifested in diverse forms of art throughout history and across different cultures. The choice to focus on specific art forms such as music, painting, drawings, architecture, and sculpture is supported by the presence of mathematical concepts like symmetry, perspective, harmony, and, most notably, the golden ratio and the golden number in these works. Artists like Leonardo da Vinci and Michelangelo incorporated the golden ratio into their creations, considering it an ideal of harmony and aesthetic beauty.This research is exploratory in nature and was conducted through a literature review. We conclude this study with the certainty of the human dimension present in mathematics beyond its cultural contribution to mathematical development and its undeniable connection to various forms of artistic expression.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Natália Jonas Nobrega, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba - IFPB - Cajazeiras

Possui ensino fundamental pela E.M.E.F Cândido de Assis Queiroga, ensino médio pela E.E.E.F.M Francisco de Sá Cavalcante (2016) e curso superior de Licenciatura em Matemática pelo IFPB - Campus Cajazeiras. Além de sua dedicação aos estudos matemáticos possui habilidade em desenho realista em grafite e em artes em geral. Sua jornada acadêmica e interesses pessoais mostram a diversidade de suas habilidades e interesses, enriquecendo seu perfil acadêmico e cultural. Tem experiência em docência nas escolas onde cursou o ensino fundamental e na E.E.E.F.M Professora Margarida Medeiros. Ainda possui artigo publicado na VI seminário Cearense de história da matemática. 

Francisco Aureliano Vidal, Instituto Federal da Paraíba - IFPB - Cajazeiras

Possui graduação em Matemática pela Universidade Regional do Cariri (2003), Pós-Graduação latu sensu em Educação Matemática também pela URCA (2006) e Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal de Alagoas (2013). Atualmente é professor Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba no Campus Cajazeiras e coordenador do curso de Licenciatura em Matemática. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino, história da matemática, tecnologia, geometria e formação de professores.

References

ABDOUNUR, Oscar. João. Matemática e Música: pensamento analógico na construção de significados. São Paulo: Escrituras, 2006.

BARRIEL, Marina Jorge. Tradução comentada da obra Vida de Michelangelo Buonarroti, escrita por Ascanio Condivi. Orientador: Dr. Luiz César Marques Filho - 2008. 111. Dissertação de Mestrado - Programa de Pós-Graduação: História, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2008.

CONTADOR, PAULO ROBERTO MARTINS. A matemática na arte e na vida. 2. ed. São Paulo: Livraria da Física, 2011.

EVES, Howard. Introdução à história da matemática. 5. ed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2011.

GRIZ, Cristiana; CARVALHO, Gisele de; PEIXOTO, Angélika. DESENHO DE PERSPECTIVA E HISTÓRIA DA ARQUITETURA: em busca de uma interdisciplinaridade. Curitiba: UFPE - Universidade Federal de Pernambuco, 2007.

MOL, Rogério Santos. Introdução à história da matemática. Belo Horizonte: CAED-UFMG, 2013. 34 p.

MONTENEGRO, Gildo A. A perspectiva dos profissionais: sombras, insolação, axonometria. 2. ed. São Paulo: Blucher, 2010.

Published

2024-05-01

How to Cite

NOBREGA, N. J.; VIDAL, F. A. The influence of culture and art in the history of mathematics: A study on the evolution and interconnection between Mathematics and Art. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 11, n. 32, p. 1–17, 2024. DOI: 10.30938/bocehm.v11i32.12426. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/12426. Acesso em: 22 jul. 2024.