History of mathematics in Ceará: initial approaches

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30938/bocehm.v11i32.12422

Keywords:

History of Mathematics, Ceará, Cearense Mathematics Institute (ICEM), Federal University of Ceará (UFC)

Abstract

This theoretical essay, with a historiographical approach, is configured as a first look to the theme of the history of Mathematics in Ceará, aiming to reconstruct the history of the contexts, institutions and subjects that enabled the organization of the mathematical community in Ceará, with a focus on those who dedicated themselves to academic trajectory around the Federal University of Ceará (UFC, in portuguese), the main stronghold of mathematical production in that state. To this end, the historical characterization divided into three periods was discussed, ranging from the creation of the first mathematics courses in Brazil, in the 1930s, through the creation of the Cearense Mathematics Institute  (ICEM, in portuguese) and its integration into the UFC , in the 1950s, and reaching the more contemporary period, in which postgraduate studies in Mathematics in the state were conceived and gained momentum. It is important to launch new perspectives on the History of Mathematics, including local history, considering its specificities, as well as carrying out, in future investigative initiatives, a mapping of Ceará's contribution to the production of mathematical knowledge in these more than five decades of research and training of researchers in this area.

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Author Biography

Carlos Ian Bezerra de Melo, Universidade Estadual do Ceará - UECE

Mestre em Educação e Licenciado em Matemática pela Universidade Estadual do Ceará (UECE) e especialista em Educação Matemática pela UNOPAR. É professor do Curso de Licenciatura em Matemática da Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central (FECLESC/UECE), em Quixadá-CE, onde atua no setor de Educação Matemática. Diretor Regional da Sociedade Brasileira de Educação Matemática Regional Ceará (SBEM-CE), para o triênio 2022-2025. Pesquisa identidade profissional docente (IPD) e formação de professores, com ênfase na formação inicial do professor de Matemática. Desenvolve atividades relacionadas à Educação Matemática junto ao Laboratório de Educação Matemática da FECLESC (LaboMática) e faz parte dos grupos Educação, Cultura Escolar e Sociedade (EDUCAS) e Formação de Professores, Fundamentos Educativos e Práticas Docente (FORPRO), certificados pelo CNPq. Tem afinidade pelos temas: formação, identidade e desenvolvimento profissional docente, com ênfase na área de Educação Matemática; currículo e ensino.

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Published

2024-05-01

How to Cite

MELO, C. I. B. de. History of mathematics in Ceará: initial approaches. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 11, n. 32, p. 1–18, 2024. DOI: 10.30938/bocehm.v11i32.12422. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/12422. Acesso em: 22 jul. 2024.