Chinese multiplication through the Basic Problematizing Unit as a didactic proposal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30938/bocehm.v11i32.12384

Keywords:

Teacher training, Basic Unit of Problematization (UBP), Chinese Multiplication

Abstract

Mathematics Education has increasingly sought new means and techniques that bring more dynamic, critical and reflective teaching that speaks to educational proposals. Thus, a proposal is brought forward through the Basic Problematization Unit (UBP), rescuing a mathematical sociocultural practice that was carried out in a certain community, such that for some reason, it becomes an object of problematization for pedagogical practice. This proposal rescues the Chinese Multiplication method, bringing the practice to the current context through a game called Pega Varetas. It is worth highlighting that the proposed methodology aims to develop discussions regarding the history of Mathematics and the pedagogical potential it provides. In this sense, the use of Chinese culture to address the multiplicative process stands out, showing the calculation process using bamboo sticks in vertical and horizontal positions, representing the multiplier and multiplicand of the operation. The proposal presented makes it possible to value elements not widely used in pedagogical practice, such as culture, historicity, informality and showing the importance of these in the classroom, so that the mathematical learning process becomes more dynamic and integral. In this way, a possibility is made known that can be applied in basic education, bringing an improvement in student learning in mathematics classes.

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Author Biographies

Marina Oliveira Tavares, Universidade Estadual do Ceará - UECE

Mestranda em Educação pela Universidade Estadual do Ceará, licenciada em Matemática pela Universidade Estadual do Ceará, pós-graduada em Ensino de Matemática pela Faculdade Única de Ipatinga e em Docência em Matemática e Práticas Pedagógicas pela Facuminas, foi bolsista pela Fundação Cearense de Apoio ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico - FUNCAP e faz parte do Grupo de Pesquisa em Educação e História da Matemática. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Ensino de Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Formação de Professores e Ensino de Matemática na Educação Básica. Atuou como professora na rede municipal de Fortaleza e em uma unidade franqueada da instituição de ensino Kumon e também como professora de Matemática na Escola Dr Cesar Cals pela Secretaria de Educação do Estado do Ceará. Atualmente é tutora presencial do curso de Especialização em Ensino de Matemática no Ensino Médio da Universidade Estadual do Ceará.

Ednaldo Nunes da Silva, Universidade Estadual do Ceará - UECE

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (2000). Atualmente é professor da Prefeitura Municipal de Fortaleza na Escola Municipal João Nogueira Jucá. Tem experiência na área de Ciências da Natureza e suas Tecnologias, em ênfase na Matemática.

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Published

2024-05-13

How to Cite

TAVARES, M. O.; SILVA, E. N. da. Chinese multiplication through the Basic Problematizing Unit as a didactic proposal. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 11, n. 32, p. 1–15, 2024. DOI: 10.30938/bocehm.v11i32.12384. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/12384. Acesso em: 3 jul. 2024.