Chinese multiplication through the Basic Problematizing Unit as a didactic proposal
DOI:
https://doi.org/10.30938/bocehm.v11i32.12384Keywords:
Teacher training, Basic Unit of Problematization (UBP), Chinese MultiplicationAbstract
Mathematics Education has increasingly sought new means and techniques that bring more dynamic, critical and reflective teaching that speaks to educational proposals. Thus, a proposal is brought forward through the Basic Problematization Unit (UBP), rescuing a mathematical sociocultural practice that was carried out in a certain community, such that for some reason, it becomes an object of problematization for pedagogical practice. This proposal rescues the Chinese Multiplication method, bringing the practice to the current context through a game called Pega Varetas. It is worth highlighting that the proposed methodology aims to develop discussions regarding the history of Mathematics and the pedagogical potential it provides. In this sense, the use of Chinese culture to address the multiplicative process stands out, showing the calculation process using bamboo sticks in vertical and horizontal positions, representing the multiplier and multiplicand of the operation. The proposal presented makes it possible to value elements not widely used in pedagogical practice, such as culture, historicity, informality and showing the importance of these in the classroom, so that the mathematical learning process becomes more dynamic and integral. In this way, a possibility is made known that can be applied in basic education, bringing an improvement in student learning in mathematics classes.
Downloads
Metrics
References
ALMEIDA, Jeniffer Pires de; PEREIRA, Ana Carolina Costa. A Aritmética de Localização de John Napier para a multiplicação. Revista História da Matemática para Professores, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 43–56, 2020.
ARAUJO, José Acácio de. Sistema De Numeração Decimal e Operações Fundamentais: Do Rigor Matemático a uma Abordagem Para Professores Polivalentes. 2020. 95 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Rio Grande do Norte, 2020.
BERTINI, Luciane de Fátima; CARNEIRO, Reginaldo Fernando. A Aritmética na escola HOJE! In: VATENTE, W. R. et al. (Org.). A aritmética nos primeiros anos escolares: histórias e perspectivas atuais. São Paulo: Livraria da Física, 2016. Coleção História da matemática para Professor.
BOYER, Carl Benjamim, História da matemática. 2 ed. São Paulo: Edgard Blücher, 1996.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: matemática / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF, 1997. 142p. 1. Parâmetros curriculares nacionais. 2. Matemática: Ensino de primeira à quarta série. I. Título.
BRASIL, Glaucio Braz. O uso dos métodos egípcio, babilônico, chinês e russo no ensino da multiplicação de números naturais na escola privada. Orientador: Simone de Almeida Delphim Leal. 2015. 49 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) - Universidade Federal do Amapá, Macapá, AP, 2015.
CHACÓN, Inês Maria Gomes. Matemática emocional: os afetos na aprendizagem matemática. Tradução de Daisy Vaz de Morais. Porto Alegre: Artmed, 2003.
CHAQUIAM, Miguel. Ensaios Temáticos: história e matemática em sala de aula. Belém: SBEM/SBEM-PA, 2017.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Educação Matemática: Da teoria à prática. Coleção Perspectivas em Educação Matemática - Campinas, SP: Papirus, 1996.
EVES, Howard. Introdução à História da Matemática. Campinas: Editora da UNICAMP, 2004.
FERREIRA, Guttenberg Sergistótanes Santos; VIANA, Cicera Tatiana Pereira; DULLIUS, Maria Madalena. Matemática no Ensino Fundamental e Método Chinês de Multiplicação: recompondo aprendizagens em uma escola do Cariri cearense no período pós-pandemia. Educação Matemática em Revista, v. 28, n. 80, p. 1-14, 22 set. 2023.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
LIMA FILHO, Renato Rodrigues Cunha. Um Estudo de Práticas Matemáticas Históricas e Sugestões de uso na Matemática Escolar. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2013.
MIGUEL, Antonio; MENDES, Iran Abreu. Mobilizing histories in mathematics teacher education: memories, social practices, and discursive games. In: ZDM Mathematics Education, n. 42, p. 381-392, 2010.
PEREIRA, Ana Carolina Costa; SAITO, Fumikazu. Os instrumentos matemáticos na interface entre história e ensino de matemática: compreendendo o cenário nacional nos últimos 10 anos. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, v. 5, n. 14, p. 109-122, 2018.
RODRIGUES, Aroldo Eduardo Atias; DINIZ, Hugo Alex Sistemas de Numeração: Evolução Histórica, Fundamentos e Sugestões para o Ensino. Ciência e Natura, 37, 578–591, 2015.
PEREIRA, Ana Carolina Costa; LIMA, Ticiana de Souza. Processo de multiplicação em algumas culturas. Revista Eletrônica Sala de Aula em Foco, Espírito Santo, v. 5, n. 01, p. 1-147, nov. 2021.
PEREIRA, Ana Carolina Costa; MARTINS, Eugeniano Brito; SILVA, Isabelle Coelho da. A evolução história da multiplicação do século X ao XVI: Construindo interfaces para o ensino. Belém: SBEM-PA, 2017.
PEREIRA, Daniele Esteves. Correspondências Científicas como uma relação didática entre História e Ensino de Matemática: O exemplo das Cartas de Euler a uma Princesa da Alemanha. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2014.
RIBEIRO, Pedro Henrique Sales; PEREIRA, Ana Carolina Costa. O ensino de multiplicação a partir do manuseio do Promptuario de John Napier: uma experiência na formação inicial de professores de matemática. CONTRAPONTO: Discussões científicas e pedagógicas em Ciências, Matemática e Educação, v. 4, n. 5, p. 38-56, 2023b.
SILVA, Lucas Coelho da. História da matemática como recurso didático: oficinas pedagógicas a partir do Liber Abaci. 2023. 123 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Mestrado em Educação em Ciências e Matemática, Universidade Federal de Viçosa, Viçosa (Mg), 2023.
SILVA, Patrícia Alves da; GONÇALVES, Brenda Maria Vieira; CARDOSO, Mikaelle Barbosa. método alternativo de multiplicação chinês. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S.L.], v. 7, n. 21, p. 82-95, 10 dez. 2020.
SMITH, D. E.; MIKAMI, Y. A History of Japanese Mathematics. New York: Dover Edition, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Marina Oliveira Tavares, Ednaldo Nunes da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.