Brazilian Mathematics Olympiad for Public Schools (OBMEP): focus on the state of Ceará

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30938/bocehm.v11i31.10944

Keywords:

OMBEP, programs, Ceará

Abstract

The present study aimed to investigate the functioning, structure, and program of the Brazilian Public Schools Mathematics Olympiad (OBMEP), as well as to understand its relevance to the state of Ceará. The study was conducted through a qualitative-quantitative descriptive documental research approach. Data analysis, as defined by the objective, focused on three categories of analysis, namely: OBMEP program characteristics; Ceará's results in OBMEP; and Ceará's participation in programs and tools present in OBMEP. It was concluded that programs such as PIC jr, PIC, and PICME, implemented by OBMEP, indicate an attempt to democratize Mathematics for students in Basic Education and Higher Education, thus seeking to promote new ways of understanding this area of knowledge. However, when comparing large-scale educational indices (PISA and SPAECE), it is not possible to observe significant impacts in terms of benchmarks, that is, educational goals to be achieved. In this perspective, it is suggested that the practice and implementation of OBMEP programs and projects also focus on making mathematical knowledge accessible to all, requiring that the projects developed also address this type of issue, namely, students with low performance in the Mathematics discipline.

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Author Biographies

Maurício José Nascimento Macêdo, Secretaria da Educação do Estado do Ceará (SEDUC-CE)

Possui graduação em LICENCIATURA EM MATEMÁTICA pelo INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO CEARA (2018) e Mestrado em Matemática - PROFMAT (2019-2022) pela Universidade Federal do Cariri - UFCA. Foi professor substituto do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE campus Iguatu; Foi Professor de Matemática do Centro de Formação Educacional e Profissional de Várzea Alegre (sem vinculo empregatício); Foi professor da rede pública municipal de ensino de Quixelô-CE e atualmente é professor de Matemática da rede estadual do Ceará (SEDUC-CE). Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Ensino de Matemática Básica e Superior, atuando principalmente: ensino médio técnico e integrado nos cursos: Integrados em Agropecuária e Agroindústria; e superior nos cursos: Licenciatura em Geografia, Licenciatura em Pedagogia; Bacharelado em Administração e Especialização em Psicopedagogia.

Mikaelle Barboza Cardoso, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE) - Campus Canindé, Brasil

Graduada pela Universidade Estadual do Ceará (UECE) em Licenciatura em Matemática. Especialista em Ensino de Matemática (UECE), Mestre em Educação (UECE) com ênfase na Formação de Professores e doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Estadual (núcleo Formação de Professores de Ciências e Matemática). Atualmente é professora do Instituto Federal do Ceará (IFCE - 2017), campus Canindé, lecionando as disciplinas de Matemática e Educação Matemática nos cursos Técnicos, Tecnológicos e graduações. É membro do Grupo de Pesquisa Matemática e Ensino (UECE-MAES) e suas áreas de estudo são: ensino e aprendizagem de Matemática, formação de professores, representações semióticas, lesson study.

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Published

2024-04-21

How to Cite

MACÊDO, M. J. N.; CARDOSO, M. B. Brazilian Mathematics Olympiad for Public Schools (OBMEP): focus on the state of Ceará. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 11, n. 31, 2024. DOI: 10.30938/bocehm.v11i31.10944. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/10944. Acesso em: 24 nov. 2024.