The use of the Thomas Hood Sector chords scale from the view of mathematics graduates

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30938/bocehm.v11i32.12393

Keywords:

Initial Mathematics Teacher Training, History of Mathematics, Mathematical Instruments, Thomas Hood Sector

Abstract

The study presented is based on a historical resource called the Sector, devised by mathematics scholar Thomas Hood (1556-1620), which was described in his 1598 work The making and use of the geometricall instrument, called a Sector, in England. This mathematical instrument was used at the time to measure land, geometric and arithmetic problems, and it also had three scales, one of which was a string scale, which was used to obtain polygons inscribed on circles. In view of this, this work aims to describe and explore the perception of geometric aspects of mathematics undergraduates on the use of the Sector instrument, from its string scale, through a university extension course, applied at the State University of Ceará, in the period June 2023. The methodology used was qualitative and descriptive, based on documentary research, as well as using methodological assumptions based on action research. This paper presents knowledge about Thomas Hood's Sector and its use, characteristics of the location and participants in the research, aspects of the university extension course and considerations about the mathematical knowledge acquired by the undergraduates. In this way, we reflect on the possible didactic potential that emerged from the use of the instrument, through the application of the course.

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Author Biography

Lívia Bezerra de Alencar, Universidade Estadual do Ceará - UECE

É mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Estadual do Ceará, possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual do Ceará (2023), foi bolsista pelo Programa Institucional de Bolsas de Iniciação em Desenvolvimento Tecnológico e Inovação (PIBITI) pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq), foi bolsista também pelo Projeto Institucional de Bolsa de Iniciação a Docência (PIBID) pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) e bolsista de monitoria da disciplina de Prática de Ensino I pela Universidade Estadual do Ceará. É membro do Grupo de Pesquisa em Educação e História da Matemática (GPEHM). Desenvolve projeto na área da Educação Matemática, com ênfase em História de Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Fontes históricas, instrumentos matemáticos do século XVI, interface entre história e ensino de matemática e formação do professor de matemática.

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Published

2024-05-01

How to Cite

ALENCAR, L. B. de. The use of the Thomas Hood Sector chords scale from the view of mathematics graduates. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 11, n. 32, p. 1–17, 2024. DOI: 10.30938/bocehm.v11i32.12393. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/12393. Acesso em: 22 jul. 2024.