The use of the Thomas Hood Sector chords scale from the view of mathematics graduates
DOI:
https://doi.org/10.30938/bocehm.v11i32.12393Keywords:
Initial Mathematics Teacher Training, History of Mathematics, Mathematical Instruments, Thomas Hood SectorAbstract
The study presented is based on a historical resource called the Sector, devised by mathematics scholar Thomas Hood (1556-1620), which was described in his 1598 work The making and use of the geometricall instrument, called a Sector, in England. This mathematical instrument was used at the time to measure land, geometric and arithmetic problems, and it also had three scales, one of which was a string scale, which was used to obtain polygons inscribed on circles. In view of this, this work aims to describe and explore the perception of geometric aspects of mathematics undergraduates on the use of the Sector instrument, from its string scale, through a university extension course, applied at the State University of Ceará, in the period June 2023. The methodology used was qualitative and descriptive, based on documentary research, as well as using methodological assumptions based on action research. This paper presents knowledge about Thomas Hood's Sector and its use, characteristics of the location and participants in the research, aspects of the university extension course and considerations about the mathematical knowledge acquired by the undergraduates. In this way, we reflect on the possible didactic potential that emerged from the use of the instrument, through the application of the course.
Downloads
Metrics
References
ALENCAR, Lívia Bezerra de; PEREIRA, Ana Carolina Costa. Estudos iniciais sobre o sector de Thomas Hood (1556-1620). Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 9, n. 26, p. 345–358, 2022.
ALENCAR, Lívia Bezerra de; SANTOS, Andressa Gomes dos. O Setor de Thomas Hood (1556-1620) como objetivo de estudo na interface entre a história e o ensino de matemática. In: PEREIRA, Ana Carolina Costa; BATISTA, Antônia Naiara de Sousa; OLIVEIRA, Gisele Pereira. Pesquisas sobre ensino de matemática no GPEHM junior: construindo uma prática investigativa. Fortaleza: Quipá, 2021. Cap. 1. p. 14-24.
ALENCAR, Lívia Bezerra de. A construção da escala de cordas a partir do sector de Thomas Hood (1556-1620) para a compreensão de aspectos geométricos na formação inicial de professores. 2023. 96 f. TCC (Graduação) - Curso de Licenciatura em Matemática, Centro de Ciências e Tecnologias, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2023.
ALVES, Verusca Batista. Um estudo sobre os conhecimentos matemáticos mobilizados no manuseio do instrumento círculos de proporção de William Oughtred. 2019. 156 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Matemática, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - Ifce, Fortaleza, 2019.
BARONI, Rosa Lúcia Sverzut; TEIXEIRA, Marcos Vieira; NOBRE, Sérgio. A Investigação científica em história da matemática e suas relações com o programa de pós-graduação em educação matemática. In: BICUDO, M. A. e BORBA, M. C (org.). Educação Matemática: pesquisa em movimento. São Paulo: Cortez Editora, 2004. p. 164-185.
HOOD, Thomas. The making and use of the geometricall instrument, called a sector. 1a Edição. Londres: John Winds, 1598.
KRIPKA, Rosana Maria Luvezute; SCHELLER, Morgana; BONOTTO, Danusa de Lara. Investigação Qualitativa em Educação. Rio Grande do Sul: Atas, 2015.
LORENZATO, Sérgio (org.). O Laboratório de Ensino de Matemática na formação de professores. 1ª. Ed. Campinas, SP: Autores Associados, p. 3-37, 2006 (Coleção Formação de Professores).
MAZUCATO, Thiago. Metodologia da Pesquisa e do Trabalho Científico. 1ª Edição. São Paulo: Editora FUNEPE, 2018.
PEREIRA, Ana Carolina Costa. Conhecendo a história do GPEHM e sua contribuição para a educação matemática no Ceará. In: PEREIRA, Ana Carolina Costa (org.). Ensino e história da matemática: enfoques de uma prática. Fortaleza: Eduece, 2020. Cap. 1. p. 15-39.
PEREIRA, Ana Carolina Costa; SAITO, Fumikazu. A reconstrução do Báculo de Petrus Ramus na interface entre história e ensino de matemática. Revista Cocar, [S. l.], v. 13, n. 25, p. 342–372, 2019.
PRODANOV, Cleber Cristiano; PRODANOV, Cleber Cristiano. Metodologia do Trabalho Científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Editora Feevale, 2013.
SANTOS, Andressa Gomes dos. Os aspectos matemáticos relacionados à média geométrica que emergem a partir da manipulação da escala dos números (1623) elaborada por Edmund Gunter com licenciandos em matemática. Dissertação (Mestrado) - Curso de Matemática, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, Fortaleza, 2022
THIOLLENT, Michel. Temas básicos de: metodologia da pesquisa-ação. 2. ed. São
Paulo: Cortes Editora, 1986. 28 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Lívia Bezerra de Alencar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.