Visually impaired students in mathematics classes: for all or for each one?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30938/bocehm.v11i31.11405

Keywords:

Inclusive Education, Visual Impairment, Mathematics, Assistive Technologies, Teacher Training

Abstract

In this article, I address the challenges and strategies associated with the inclusion of visually impaired students in mathematics classes. The focus of inclusive mathematics education is to ensure that all students, regardless of their visual abilities, can access the mathematics curriculum effectively and meaningfully. I explore assistive technologies and pedagogical methodologies that can enhance the participation and academic performance of these students in this subject. Moreover, I emphasize the importance of teacher training to meet the specific needs of these students, provoking a critical reflection on whether education should be oriented - For all or for each one?

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Douglas Manoel Antonio de Abreu Pestana dos SANTOS, Universidade de São Paulo - USP

Membro da Rede Nacional da Ciência para a Educação- CPe Membro da Associação Brasileira de Autoimunidade Docente Pesquisador em Educação e Neurociência aplicada ABEPEE- Associação Brasileira de Pesquisadores em Educação Especial UNESP Associado(a) na categoria de Profissional, Nº de matrícula 15713, da Sociedade Brasileira de Neurociências e Comportamento (SBNeC) USP, filiada no Brasil, à Federação das Sociedades de Biologia Experimental (FeSBE), à Sociedade Brasileira para o Progresso da Ciência (SBPC) e no exterior, à International Brain Research Organization (IBRO) e à Federação das Associações Latino Americanas e do Caribe de Neurociências Student Membership International Society for Telemedicine and eHealth -EUA e Membro da ABTms - Associação Brasileira de Telemedicina e Telessaúde.

References

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, 2008.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria de Educação Especial. Atendimento Educacional Especializado: deficiência visual. Brasília, 2007.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria de Educação Especial. Código matemático unificado para a língua portuguesa. Brasília, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria de Educação Especial. Grafia Braille para a língua portuguesa. Brasília, 2002.

BOOTH, T.; AINSCOW, M. Index para Inclusão: desenvolvendo a aprendizagem e a participação na escola. Tradução de Mônica Pereira dos Santos. 3. ed. Rio de Janeiro: LaPEADE, 2011.

GAUTHIER, Clermontet al. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí: Ed. Unijuí, 2006. 480p. ISBN 85-7429-003-3

Published

2024-04-30

How to Cite

SANTOS, D. M. A. de A. P. dos. Visually impaired students in mathematics classes: for all or for each one?. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 11, n. 31, p. 1–15, 2024. DOI: 10.30938/bocehm.v11i31.11405. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/11405. Acesso em: 22 jul. 2024.