Visually impaired students in mathematics classes: for all or for each one?
DOI:
https://doi.org/10.30938/bocehm.v11i31.11405Keywords:
Inclusive Education, Visual Impairment, Mathematics, Assistive Technologies, Teacher TrainingAbstract
In this article, I address the challenges and strategies associated with the inclusion of visually impaired students in mathematics classes. The focus of inclusive mathematics education is to ensure that all students, regardless of their visual abilities, can access the mathematics curriculum effectively and meaningfully. I explore assistive technologies and pedagogical methodologies that can enhance the participation and academic performance of these students in this subject. Moreover, I emphasize the importance of teacher training to meet the specific needs of these students, provoking a critical reflection on whether education should be oriented - For all or for each one?
Downloads
Metrics
References
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, 2008.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria de Educação Especial. Atendimento Educacional Especializado: deficiência visual. Brasília, 2007.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria de Educação Especial. Código matemático unificado para a língua portuguesa. Brasília, 2006.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria de Educação Especial. Grafia Braille para a língua portuguesa. Brasília, 2002.
BOOTH, T.; AINSCOW, M. Index para Inclusão: desenvolvendo a aprendizagem e a participação na escola. Tradução de Mônica Pereira dos Santos. 3. ed. Rio de Janeiro: LaPEADE, 2011.
GAUTHIER, Clermontet al. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí: Ed. Unijuí, 2006. 480p. ISBN 85-7429-003-3
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Douglas Manoel Antonio de Abreu Pestana dos SANTOS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.