NEW SCHOOL MOVEMENT IN SANTA CATARINA: A LOOK AT ARITHMETIC TEACHING THROUGH SCHOOL REPORTS (1930 - 1940)
DOI:
https://doi.org/10.30938/bocehm.v12i34.13930Keywords:
Strategies, Tactics, Teacher Education, History of Mathematics EducationAbstract
This article aims to characterize the singularities of the arithmetic teaching methodology in the context of the Escola Nova in Santa Catarina. To achieve this, it analyzes a set of school reports established by Circular No. 1, dated January 2, 1941, written by Elpídio Barbosa in Florianópolis. This circular established rules for writing and evaluating reports prepared by teachers of school groups and isolated schools, as well as by their management. In the analyzed documents, the teachers describe their practices and base their perceptions on theoretical frameworks. As a theoretical-methodological approach, this study is grounded in the concepts of strategies and tactics by Certeau (1998). In this context, strategies represent government impositions, while tactics reflect the teachers' responses to these demands. The analysis of the reports reveals the recurrence of tactics adopted by the teaching staff, such as the repetitive use of the same works and excerpts in different documents, as well as the sometimes contradictory use of terms that suggest a convergence of school practices with the principles of the Escola Nova Movement. The results indicate that, even in the face of regulatory determinations, the teachers employed adaptation tactics, thus revealing that, on one hand, the school documents and reports suggest a partial acceptance of the reforms, but on the other hand, they reveal implicit resistance to them, especially concerning the structure and methods required.
Downloads
Metrics
References
AGUAYO, A. M. Didática da Escola Nova. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1966.
AGUAYO, A. M. Pedagogia Científica. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1958.
BERNARDO, P.; SHIMADA, N. E.; ICHIKAWA, E . Y. O formalismo e o “jeitinho” a partir da visão de estratégias e táticas de Michel de Certeau: Apontamentos iniciais. Revista Gestão e Conexões: Vitória (ES). v. 4, n. 1, jan./jun. 2015.
CERTEAU, M. A invenção do cotidiano. Artes de Fazer. Petrópolis: Vozes, 1998.
D’AVILA, A. Práticas Escolares. 10ª ed. São Paulo: Edição Saraiva, 1965.
MARTINELLI, O. Comunicado Escolar: Comunicado, SC: Grupo Escolar Ruy Barbosa, 1941. Disponível em https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/245561>. Acesso em 28.abr.2023
PERES, O. Comunicado Escolar: Comunicado, SC: Grupo Escolar Olavo Bilac, 1941. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/191554. Acesso em 30.mar.2023.
PIRES, V. S. Comunicados escolares: reflexões sobre o ensino de matemática nos grupos escolares catarinenses (1941 – 1950). 2022. Programa de Pós-Graduação em Ensino da Matemática (Mestrado). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2022.
SANTA CATARINA. Circular n. 37, 28 de maio de 1941. Reuniões pedagógicas, 1941. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/134068. Acesso em 10.abr.2023.
SANTA CATARINA. Circular n. 32, de 26 de setembro de 1935 — recomenda para as bibliotecas dos Grupos Escolares a compra dos livros da Companhia Editora Nacional, sob direção de Fernando de Azevedo — Série III — Atualidades Pedagógicas. Circulares 1930-1941. Florianópolis: Imprensa Oficial, 1942.
SILVA, Maria da. Comunicado Escolar: Comunicado, Florianópolis – SC: Grupo Escolar Silveira de Souza, out, 1942. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/246846. Acesso em 30.ago. 2024
TREVISAN, T. A. A Pedagogia por meio de pedagogia: teoria e prática (1954), de Antônio D’Ávila. 2007, 165 f, Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual Paulista. Marília – SP, 2007
WERNECK DE PAULA, M. F. B. F. Escola nova em manuais didáticos de Alfredo Miguel Aguayo (Santa Catarina 1942-1949). 2015. 447f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Cintia Schneider, David Antonio da Costa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.







































