NEW SCHOOL MOVEMENT IN SANTA CATARINA: A LOOK AT ARITHMETIC TEACHING THROUGH SCHOOL REPORTS (1930 - 1940)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30938/bocehm.v12i34.13930

Keywords:

Strategies, Tactics, Teacher Education, History of Mathematics Education

Abstract

This article aims to characterize the singularities of the arithmetic teaching methodology in the context of the Escola Nova in Santa Catarina. To achieve this, it analyzes a set of school reports established by Circular No. 1, dated January 2, 1941, written by Elpídio Barbosa in Florianópolis. This circular established rules for writing and evaluating reports prepared by teachers of school groups and isolated schools, as well as by their management. In the analyzed documents, the teachers describe their practices and base their perceptions on theoretical frameworks. As a theoretical-methodological approach, this study is grounded in the concepts of strategies and tactics by Certeau (1998). In this context, strategies represent government impositions, while tactics reflect the teachers' responses to these demands. The analysis of the reports reveals the recurrence of tactics adopted by the teaching staff, such as the repetitive use of the same works and excerpts in different documents, as well as the sometimes contradictory use of terms that suggest a convergence of school practices with the principles of the Escola Nova Movement. The results indicate that, even in the face of regulatory determinations, the teachers employed adaptation tactics, thus revealing that, on one hand, the school documents and reports suggest a partial acceptance of the reforms, but on the other hand, they reveal implicit resistance to them, especially concerning the structure and methods required.

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Author Biographies

Cintia Schneider, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Doutora e Mestra em Educação Científica e Tecnológica (PPGECT) pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Integrante do Grupo de Pesquisa de História de Educação Matemática de Santa Catarina - GHEMAT-SC. Formada em Matemática - Licenciatura (2012-2015) pelo Instituto Federal Catarinense- Câmpus Concórdia. Especialista (2021) em Docência no Ensino de Matemática e em Ensino de Matemática e Ciências Naturais (UniBF).Professora de matemática da rede pública municipal e estadual de ensino. Professora de cultura Maker da rede Sesi.

David Antonio da Costa, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Pós-doutor em História da Educação Matemática pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). Doutor em Educação Matemática pela PUC/SP, com estágio realizado na modalidade sanduíche (junho 2008 - maio 2009) no INRP/SHE - Institut National de Recherche Pédagogique/Service d'Histoire de l'Éducation, Paris-França (bolsista CNPq). Mestre em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2005). Graduado em Pedagogia pela Faculdade de Educação Ciências e Letras Don Domênico (2001). Graduado em Licenciatura Matemática pela Faculdade Filosofia Ciências e Letras MOEMA (1984). Professor associado do Departamento de Metodologia de Ensino e professor credenciado no Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica da Universidade Federal de Santa Catarina. Atualmente desenvolve atividades de ensino na graduação do Curso de Licenciatura em Ciências na Universidade Federal de São Paulo, Campus Diadema (lotação provisória desde 01/2024). É pesquisador lider do Grupo de Pesquisa de História da Educação Matemática - GHEMAT-SC. Membro fundador da GHEMAT-BRASIL: Grupo Associado de Estudos e Pesquisas sobre História da Educação Matemática : 1o. secretário (Mandato 2018-2022); Tesoureiro (Mandato 2022-2026) Na pesquisa investiga principalmente os seguintes temas: livro didático de matemática, didática da matemática, história da educação matemática e história da matemática no ensino regular e na educação profissional e tecnológica. 

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Published

2025-03-15

How to Cite

SCHNEIDER, C.; COSTA, D. A. da. NEW SCHOOL MOVEMENT IN SANTA CATARINA: A LOOK AT ARITHMETIC TEACHING THROUGH SCHOOL REPORTS (1930 - 1940). Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 12, n. 34, p. 1–14, 2025. DOI: 10.30938/bocehm.v12i34.13930. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/13930. Acesso em: 5 dec. 2025.