WOMEN IN POSTGRADUATE MATHEMATICS: CHALLENGES AND PERSPECTIVES IN A MALE-DOMINATED FIELD
DOI:
https://doi.org/10.30938/bocehm.v12i34.13915Keywords:
Women, postgraduate, mathematics, male-dominatedAbstract
In this paper, changes in gender balance in some universities in the Brazilian Southeast region are problematized, with regard to postgraduate programs (PPG), focusing on the areas of mathematics and mathematics education. The analyzes were based on information contained on the PPG websites of the University of São Paulo, the Federal University of Minas Gerais, the Universidade Estadual Paulista and the Federal University of Rio de Janeiro, considering the time frame from 2003 to 2023, from a perspective of the history of female presence in these institutions. The research carried out was qualitative and exploratory and data collection was based on information about the students of the aforementioned PPG, exploring, based on numerical data, a qualitative view of the number of men and women who studied master's and doctorate degrees in the time frame. This movement helped to highlight the issues of existing gender inequalities and the possible reasons for such discrepancies. It was concluded that the reasons behind the gender disparity found include historical, social, cultural and institutional factors that influence women's career choice and their retention in mathematics.
Downloads
Metrics
References
ARAUJO, C. A matemática brasileira sob a perspectiva de gênero. Ciência e Cultura, v.70, n.1, pp. 32-33, 2018.
ASSIS, E. S. As relações de gênero na licenciatura em matemática. RBBA, v. 9, n. 1, p. 54-78, Vitória da Conquista, 2020.
BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina. 11. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 160 p., 2012.
FERNANDES, M. C V. A inserção e vivência da mulher na docência de matemática: uma questão de gênero. 108 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraí¬ba, João Pessoa, 2006.
GONÇALVES, B. M. V., SILVA, P., FROTA, D. A, CARDOSO, M. B. Mulheres na Ciência e Matemática: o que dizem as teses e dissertações. Jornal Internacional De Estudos Em Educação Matemática, v. 15, n. 3, pp. 364–372, 2023.
MINAYO, M. C. S.; SANCHES, O. Quantitativo-qualitativo: oposição ou complementaridade? Cadernos de saúde pública, v. 9, p. 237-248, 1993.
NUNES, M. S. A. A desigualdade de gênero na matemática: aspectos históricos e atuais. 47 f. TCC (Graduação/Licenciatura em Matemática), UFPB/CCEN, 2021.
SCHIEBINGER, L. O feminismo mudou a ciência? Bauru-SP: EDUSC, 2001. [Original em inglês: Has feminism changed science? Cambridge: Harvard University Press, 1999].
VENTURINI, A. C. A presença das mulheres nas universidades brasileiras: um panorama de desigualdade. Seminário Internacional Fazendo Gênero, v. 11, p. 1-15, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Daiana da Silva Oliveira, Karina Siqueira Santos, Alana Nunes Pereira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.