WOMEN IN POSTGRADUATE MATHEMATICS: CHALLENGES AND PERSPECTIVES IN A MALE-DOMINATED FIELD

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30938/bocehm.v12i34.13915

Keywords:

Women, postgraduate, mathematics, male-dominated

Abstract

In this paper, changes in gender balance in some universities in the Brazilian Southeast region are problematized, with regard to postgraduate programs (PPG), focusing on the areas of mathematics and mathematics education. The analyzes were based on information contained on the PPG websites of the University of São Paulo, the Federal University of Minas Gerais, the Universidade Estadual Paulista and the Federal University of Rio de Janeiro, considering the time frame from 2003 to 2023, from a perspective of the history of female presence in these institutions. The research carried out was qualitative and exploratory and data collection was based on information about the students of the aforementioned PPG, exploring, based on numerical data, a qualitative view of the number of men and women who studied master's and doctorate degrees in the time frame. This movement helped to highlight the issues of existing gender inequalities and the possible reasons for such discrepancies. It was concluded that the reasons behind the gender disparity found include historical, social, cultural and institutional factors that influence women's career choice and their retention in mathematics.

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Author Biographies

Daiana da Silva Oliveira, Universidade Federal do Espírito Santo

Graduanda em Matemática - Licenciatura pela Univeridade Federal do Espírito Santo.

Karina Siqueira Santos, Universidade Federal do Espírito Santo

Graduada em Matemática - Licenciatura pela Universidade Federal do Espírito Santo.

Alana Nunes Pereira, Universidade Federal do Espírito Santo

Licenciada em Matemática pela Universidade Federal de Ouro Preto (2007/2010), Mestre em Matemática pela Universidade Federal de Viçosa (2011/2013) e Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2017/2020). Possui interesse em conhecimentos de Educação Matemática, Formação de professores, Ensino de Matemática na Educação Básica. É professora Adjunta II do corpo docente do Departamento de Matemática Pura e Aplicada da Universidade Federal do Espírito Santo, no Centro de Ciências Exatas, Naturais e da Saúde (CCENS)/Alegre atuando, principalmente, na formação inicial de professores de Matemática. Atualmente, é docente credenciada no Programa de Pós-Graduação em Ensino, Educação Básica e Formação de Professores da Universidade Federal do Espírito Santo (PPGEDUC), atuando na linha de pesquisa de Ensino de Ciências Naturais e Matemática.

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Published

2025-04-04

How to Cite

OLIVEIRA, D. da S.; SANTOS, K. S.; PEREIRA, A. N. WOMEN IN POSTGRADUATE MATHEMATICS: CHALLENGES AND PERSPECTIVES IN A MALE-DOMINATED FIELD. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 12, n. 34, p. 1–22, 2025. DOI: 10.30938/bocehm.v12i34.13915. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/13915. Acesso em: 21 may. 2025.