The pedagogical device Tabuadas e Elementos de Aritmética by Póvoas Pinheiro

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30938/bocehm.v11i33.11952

Keywords:

history of teaching, school subjectsschool subjects, arithmetic teaching, rote learningrote learning

Abstract

This article deals with the problem of the purposes of teaching multiplication tables, understood as cultural elements of the teaching of school arithmetic, in a long-lasting history. Specifically, the object of study seeks to understand the historical meanings of the mentioned pedagogical device, in this specific case, through the analysis of a booklet entitled Tabuadas e Elementos de Aritmética [Tables and Elements of Arithmetic], written by Póvoas Pinheiro, a teacher of the municipality of the Court (Brazil) from 1864 to 1889. The theoretical and methodological references include the treatises of the new cultural history, more precisely of the so-called third generation of the Analles school and its followers, who sought to systematize the knowledge around the history of teaching and education. Considered an icon of the arithmetic teaching, the tables in general would conceive two meanings: the first, the mathematics teaching through drills, memorizations, and mechanical repetitions; and the second, as a pedagogical resource in book format with elementary school arithmetic contents, of low commercial cost, directed mainly to the popular classes.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Leandro Oliveira, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Possui graduação em Tecnologia em Gestão Financeira pela Universidade Católica Dom Bosco (2012), graduação em Matemática Licenciatura Plena pela Universidade Anhanguera - Uniderp (2008), graduação em Ciências Econômicas pela Universidade Federal de Santa Catarina (2017) e mestrado em Educação Matemática pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2018). Atualmente é efetivo - Secretaria Municipal de Educação de Campo Grande - MS e discente de doutorado da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Tem experiência na área de Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: História da Educação Matemática, História dos Materiais Didáticos, Cultura Material do Ensino de Matemática.

Edilene Simões Costa, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Possui doutorado em Educação em Ciências e Matemática pela Universidade de Brasília, mestrado na área de Educação/ Ensino e Aprendizagem pela Universidade Católica de Brasília ,especialização em Manejo de recursos ambientais pela Universidade Federal de MS e graduação em Ciências Habilitação Em Matemática pelo UniCeub/D.F Professora do Instituto de Matemática da UFMS - Programa de Pós-graduação em Educação Matemática da UFMS a partir de 2015. Faz parte dos grupos de pesquisa: Compasso-MS, GHEMAT-BRASIL

References

ALMANAK ADMINISTRATIVO, MERCANTIL E INDUSTRIAL. Ed. n. 38, de 1881. Rio de Janeiro, 1881.

ALMEIDA, André Francisco. Apropriação de tabuadas no ensino de aritmética da escola primária paranaense: 1903 – 1932. 2016. 90 f. Dissertação de Mestrado em Educação. Pontifícia Universidade Católica do Paraná – PUCPR. Curitiba, 2016. Disponível em https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/185316. Acesso em 15 de nov. 2020.

BLAKE, Augusto Victorino Alves Sacramento. Dicionário Bibliográfico Brasileiro. Rio de Janeiro, 1937. Disponível em http://www2.senado.leg.br/bdsf/handle/id/221681. Acesso em 20 de outubro de 2020.

BURKE, Peter. O que é história cultural? Tradução: Sergio Goes de Paula. Jorge Zahar editor. Rio de Janeiro, 2005.

CERTEAU, Michel de. A operação historiográfica. In: A escrita da história. Tradução: Maria de Lourdes Menezes. Forense Universitária. Rio de Janeiro – RJ, 1982.

CHARTIER, Roger. A História Cultural – entre práticas e representações. 2º edição. Tradução: Maria Manuela Galhardo. Difel – Difusão Editorial – Portugal, 2002.

CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Revista Teoria & Educação, n. 2, p. 177-229, 1990.

CHOPPIN, Alain. História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Revista Educação e Pesquisa. v.30, n. 3, p.549-566, set./dez. São Paulo, 2004.

CORREIO DA TARDE. Ed. n. 428, de 7 de março de 1895. Rio de Janeiro, 1895.

CORREIO MERCANTIL, E INSTRUTIVO, POLÍTICO, UNIVERSAL. Ed. n. 154 da manhã, de 1866. Rio de Janeiro, 1866.

DEZENOVE DE DEZEMBRO. Ed. n.27, de 25 de abril de 1883. Curitiba, 1883.

DIÁRIO DE NOTÍCIAS. Ed. n. 3.502 da manhã, de 2 de março de 1895. Rio de Janeiro, 1895.

DIÁRIO DO RIO DE JANEIRO. Ed. n. 59 da manhã, de 1º de março de 1874. Rio de Janeiro, 1874.

GAZETA DE NOTÍCIAS. Ed. n. 275 da manhã, de 2 de outubro de 1883. Rio de Janeiro, 1883.

GAZETA DE NOTÍCIAS. Ed. n. 84 da manhã, de 25 de março de 1883. Rio de Janeiro, 1883.

JORNAL DO COMMERCIO. Ed. n. 165 da manhã, de 15 de julho de 1873. Rio de Janeiro, 1873.

JORNAL DO COMMERCIO. Ed. n. 23, de 23 de janeiro de 1896. Rio de Janeiro, 1896.

JORNAL DO COMMERCIO. Ed. n. 26 da manhã, de 26 de janeiro de 1875. Rio de Janeiro, 1875.

JORNAL NOVIDADES. Ed. n. 129, de 1892. Rio de Janeiro, 1892.

JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Tradução: Gizele de Souza. Revista Brasileira de História da Educação, n. 1, p. 9-38, 2001.

O JORNAL. Ed. n. 343 da manhã, de 26 de maio de 1920. Rio de Janeiro, 1920.

O PAIZ. Ed. n. 13.012, da tarde, de 26 de maio de 1920. Rio de Janeiro, 1920.

O PARÁ. Ed. n. 282, de 6 de novembro de 1898. Belém 1898.

OLIVEIRA, Leandro de. Aspectos históricos do estudo de tabuada escolar no aspecto de grupos escolares do Mato Grosso, 1910 – 1930. Dissertação de Mestrado em Educação Matemática. 124 f. Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul – UFMS. Campo Grande, 2018.

PÓVOAS PINHEIRO. Tabuadas e Elementos de Aritmética. 97ª edição. Livraria Francisco Alves: Rio de Janeiro, 1939.

RELATÓRIO DA REPARTIÇÃO DOS NEGÓCIOS DO IMPÉRIO. Ed. n. 1 de 1867. Rio de Janeiro, 1867.

RODRIGUES, Dirce Lurdes Pires. A tabuada em diferentes tempos pedagógicos: do ensino ativo para a escola ativa. 2015. 83 f. Dissertação de Mestrado em Educação para Saúde da Infância e da Adolescência. Universidade Federal de São Paulo – UNIFESP. Guarulhos, 2015. Disponível em https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/169938. Acesso em 1 nov. 2020.

VADEMARIN, Vera Tereza. Estudando as Lições de Coisas: análise dos fundamentos filosóficos do Método Intuitivo. Campinas: Autores Associados, 2004.

Published

2024-07-10

How to Cite

OLIVEIRA, L.; COSTA, E. S. The pedagogical device Tabuadas e Elementos de Aritmética by Póvoas Pinheiro. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 11, n. 33, p. 1–20, 2024. DOI: 10.30938/bocehm.v11i33.11952. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/11952. Acesso em: 22 jul. 2024.