The representation of the city in textbooks:

an analysis of the content of the 4th grade of elementary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59040/GEOUECE.2317-028X.v11.n21.e202203

Keywords:

Geografia, Processo ensino-aprendizagem, Livro Didático, Cidade

Abstract

The approach to Geography in basic education requires some practices that aim to help the student understand the different aspects of the subject, through the reality of the world that surrounds them. In this article, we have tried to critically analyze how the concept of city is approached in the Geography textbook for Primary School I(Aprender Juntos - 4° ano) and how the textbook constitutes important material in the teaching-learning process. Throughout the research we sought to understand how the construction of a concept can help students develop a critical view of their reality. It was analyzed and discussed about the concept of city from a scientific perspective for classic authors of geography and finally it was investigated how this concept was approached in a specific textbook. The methodology considered: a) Readings of specific literature regarding the teaching of Geography, Urban Geography, and the concept of city; b) recognition of the textbooks for Elementary School I and choice of a material and year/teaching stage based on the approach of the analyzed content; c) exploratory analysis of the textbook, its contents, approaches, resources, and activity proposals; d) finally, the connectivity of the textbook approach with the academic literature. As a result, it was observed that there are gaps in the approach evidenced in the textbook, and that it is necessary for the teacher, as a knowledge mediator in the classroom, to add new tools, practices, and teaching methods to effectively discuss certain geographic concepts, such as the city and the urban, in the short term of two semesters.

Downloads

Metrics

Visualizações em PDF
305
Jan 2023Jul 2023Jan 2024Jul 2024Jan 2025Jul 2025Jan 202648
|

Author Biographies

Mariana Fortunato Inácio da Silva, Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM)

Degree in Geography from the Federal University of Triângulo Mineiro and teacher of basic education in public schools.

Marcos Antônio Silvestre Gomes, Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM)

Post-doctorate in Geography from the Federal University of Rio de Janeiro, associate professor 3 at the Department of Geography of the Federal University of Triângulo Mineiro and collaborating professor of the Postgraduate Programme in Geography of the Fluminense Federal University/Campos dos Goytacazes.

References

BERNARDELLI, M. L. F. da H. Contribuição ao debate sobre o urbano e o rural. In: SPOSITO, M. E. B..; WHITACKHER, A. M. (Org.). Cidade e campo: relações e contradições entre urbano e rural. São Paulo: Expressão popular, 2006. p. 33-52.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

CARLOS, Ana Fani A. A urbanização da sociedade: questões para o debate. 2008, Anais. Rio de Janeiro: Lamparina, 2008. DOI: https://doi.org/10.36661/2448-1092.2008v5n8.12294

CARVALHO, Rosita Edler. Temas em educação especial. Rio de Janeiro: WVA, 1998. Disponível em:

< https://pt.scribd.com/document/423285062/Temas-Em-Educacao-Especial-Rosita-Edler-Carvalho > Acesso em: 28/08/2022.

CASTROGIOVANNI, A. C.; Goulart, L. B. A questão do livro didático em geografia elementos para uma análise. Boletim Gaúcho de Geografia, Porto Alegre, v. 16, n., p. 17-20, 1998.

CAVALCANTTI, S.L. Geografia, escola e construção de conhecimentos. Campinas, São Paulo: Papirus, p.26,1998.

GONÇALVES, Amanda Regina; MELATTI, Cláudia. Instrumentos de Análise e escolha do livro didático de geografia pelo professor: aspectos da formação cidadã. In: TONINI, Ivane Maria et al (Orgs.). O Livro didático de Geografia e os desafios da docência para aprendizagem. Porto Alegre: Sulina, 2017.

LENCIONI, S. OBSERVAÇÕES SOBRE O CONCEITO DE CIDADE E URBANO. GEOUSP Espaço e Tempo (Online), [S. l.], v. 12, n. 1, p. 109-123, 2008. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.2008.74098

OLIVEIRA, P, S. F; LOPES, D, C; SOUSA, L. M. A cidade e o urbano no ensino de geografia: considerações a partir da abordagem conceitual nos Parâmetros Curriculares Nacionais – PCNs. Docplayer. Disponível em: < https://docplayer.com.br/52297482-A-cidade-e-o-urbano-no-ensino-de-geografia-consideracoes-a-partir-da-abordagem-conceitual-nos-parametros-curriculares-nacionais-pcns.html> Acesso em:10/08/2022

RUA, J; SIMONI, J. C. Repensando as relações urbano- rurais no ensino escolar: um diálogo entre professores. Geo. Uerj, Rio de Janeiro, n.37, e55279, 2020. DOI: https://doi.org/10.12957/geouerj.2020.55729

SANTOS, Milton. Técnica, Espaço, Tempo. São Paulo, Hucitec, 1994.

SILVA, L.L. Aprender Juntos geografia, 4° ano: ensino fundamental, 6.ed. São Paulo: Edições SM, 2017.

SJOBERG, Gideon. Origem e evolução das cidades. In: Cidades: a urbanização da humanidade. 2 ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1972. Tradução de J. Reznik.

SOBARZO, O. Contribuição ao debate sobre o urbano e o rural. In: SPOSITO, M. E. B..; WHITACKHER, A. M. (Org.). O urbano e o rural em Henri Lefebvre. São Paulo: Expressão popular, 2006. P. 53-64

TAVARES, D. A.; CUNHA, J, C. O livro didático e o ensino de geografia algumas reflexões. In: V Colóquio Internacional “Educação e contemporaneidade”. São Cristóvão, SE. 2011. Disponível em: < http://educonse.com.br/2011/cdroom/eixo%205/PDF/Microsoft%20Word%20-%20O%20LIVRO%20DIDaTICO%20E%20O%20ENSINO%20DE%20GEOGRAFIA.pdf >. Acesso em: 29/09/2022.

VASCONCELOS, P. de A. A cidade, o urbano, o lugar. GEOUSP Espaço e Tempo (Online), [S. l.], v. 3, n. 2, p. 11 -15, 2006. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.1999.123359

JÓFILI, Zélia. Piaget, Vygotsky, Freire e a construção do conhecimento na escola. Educação: Teorias e práticas, n.2, 1991-208, 2002.

Published

2022-12-26

How to Cite

SILVA, M. F. I. da; GOMES, M. A. S. The representation of the city in textbooks: : an analysis of the content of the 4th grade of elementary school. Revista GeoUECE, [S. l.], v. 11, n. 21, p. e202203, 2022. DOI: 10.59040/GEOUECE.2317-028X.v11.n21.e202203. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/GeoUECE/article/view/10002. Acesso em: 19 may. 2025.

Issue

Section

Artigos