Students' geographic readings about floods in the Alcântara River Basin - São Gonçalo (RJ)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59040/GEOUECE.2317-028X.v13.n24.e2024010

Keywords:

Teaching Geography; Case study; Floods; Environmental perception; Sao Gonçalo.

Abstract

Physical-natural themes in School Geography gain new conditions for interpretation and analysis, based on reading the perceptions experienced by students regarding the phenomena that impact their condition of existence. That said, the objective of this text is to understand the environmental perception of 1st year high school students regarding the floods that occur in the Alcântara River basin, in the municipality of São Gonçalo (RJ). Through the case study methodology, with the study of the research area and through collective interviews, elements were constructed for analyzing the topic. It was concluded that they have different readings about local floods: some can understand their meaning, their importance and the relationships with conceptual issues and others have limitations in terms of local knowledge.

 

Downloads

Metrics

Visualizações em PDF
89
Jul 10 '24Jul 13 '24Jul 16 '24Jul 19 '24Jul 22 '24Jul 25 '24Jul 28 '24Jul 31 '24Aug 01 '24Aug 04 '24Aug 07 '244.0
|

Author Biographies

Rafaella César dos Santos Sousa, Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ)

Mestra em Geografia, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Faculdade de Formação de Professora. Professora da Rede Zero Um. 

Ana Claudia Ramos Sacramento, Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ)

Associate Profesor of Geography Departament. State Univesity of Rio de Janeiro. Teacher Training Facultad.

References

ANDRÉ, M. O que é um Estudo de Caso Qualitativo em educação? Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 40, p. 95-103, jul./dez. 2013.

AFONSO, A. E. Contribuições da Geografia Física e da Educação Ambiental na prática de professores de Geografia a partir do estudo de bacias hidrográficas em áreas urbanas. Rev. Tamoios, São Gonçalo (RJ), ano 09, n.1, p. 76-85, jan/jun. 2013.

CHRISTOFOLETTI, A. A Modelagem de Sistemas Ambientais. São Paulo: Editora Edgard Blucher Ltda., 1999. 256p.

COELHO NETTO, A. L. Hidrologia de Encosta na Interface com a Geomorfologia. In: GUERRA, A. J. T.; CUNHA, S. B. (Org). Geomorfologia: uma atualização de bases e conceitos. 12ª ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2013, p. 93-148.

FIORI, A. de. A percepção ambiental como instrumento de programas de educação ambiental da Estação Ecológica de Jataí (Luiz Antônio, SP). 2007. Tese (Doutorado em Ecologia e Recursos Naturais). Programa de Pós-Graduação em Ecologia e Recursos Naturais, Universidade Federal de São Carlos.

INEA – Instituto Estadual do Ambiente. Elaboração do Plano Estadual de Recursos Hídricos do Estado do Rio de Janeiro. Organização: Coppetec. Rio de Janeiro: SEA/ INEA. 2014.

LUDKE, M.; ANDRÉ, M (Orgs). Abordagens qualitativas de pesquisa: a perspectiva etnográfica e o estudo de caso. In: Pesquisa em educação: abordagem qualitativa. São Paulo: EPU, 1986, p. 11-24.

LEOTE, R. Abordagens da neurociência sobre a percepção da obra de arte. In: ArteCiênciaArte [online]. São Paulo: Editora UNESP, 2015, p. 71-96.

MARIN, A, A. Pesquisa em educação ambiental e percepção ambiental. Pesquisa em Educação Ambiental, vol. 3, n. 1, p. 203-222, 2008.

MORAIS, E. M. B. O ensino das temáticas físico-naturais na geografia escolar. 2011.Tese (Doutorado em Geografia) - Programa de Pós-graduação em Geografia, Universidade de São Paulo (USP), 2011.

NETTO, J. P. Introdução ao estudo teórico de Marx. 1ª. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2011.

OLIVEIRA, A.; MOURA-JÚNIOR, C. A. Estudo teórico sobre percepção na filosofia e nas neurociências. Neuropsicologia Latinoamericana, vol.5 n. 2, p. 41-53, 2013.

RESENDE, G.; SANTOS, N. B. F. dos; SANTOS, A. D. F. dos. Aplicabilidade do Ensino Crítico de Geografia na Educação básica: quais as propostas didáticas presentes nos livros do ensino médio? In: Fórum Nacional de Formação de Professores de Geografia, 10, 2020, Anais do X Fórum Nacional de Formação de Professores de Geografia: Caldas Novas, Goiás, 2020. Disponível em: https://nepeg.com/newnepeg/wp-content/uploads/2017/02/3-2010113-Aplicabilidade-Do-Ensino-Cr%C3%ADtico-De-Geografia-Na-Educa%C3%A7%C3%A3o-B%C3%A1sica.pdf. Acesso em: 19/01/2021.

SANTOS, N. V. P. dos. Implicações das inundações urbanas da bacia do rio Guaxindiba-Alcântara em São Gonçalo (RJ) no ensino de Geografia. 2016. 126p. Monografia (Graduação em Geografia) - Departamento de Geografia. Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Faculdade de Formação de Professores, 126p.

SILVA, E. N. M. da; SALGADO, C. M. A percepção ambiental por meio de mapas mentais - Metodologia aplicada a estudantes do Ensino Fundamental em São Gonçalo referente ao tema: Bacias Hidrográficas. In: Simpósio Brasileiro de Geografia Física Aplicada, 13, 2009. Anais do XIII Simpósio Brasileiro de Geografia Física Aplicada, Viçosa: Departamento Geografia- UFV. 2009.

SILVA, C. L. R. da. Percepção ambiental de alunos do colégio de aplicação da UFRR sobre impactos ambientais nas bacias hidrográficas urbanas de Boa Vista/RR. Geosaberes, Fortaleza, v. 8, n. 14, p. 85-94, jan. / abr., 2017.

SOUZA, A. M. de; PEREIRA, A. C. de F.; MOURA, J. D. P. Aprendizagem significativa e representações cartográficas: ideias e práticas para um ensino de Geografia contextualizado no cotidiano. Revista Formação (ONLINE), v. 25, n. 44, jan-abr., p. 75-94, 2018.

VIANNA, L. F. Alcântara: Rio ou Valão? Monografia (Especialização em Planejamento e ]Educação Ambiental). 2004 - Especialização em Planejamento e Educação Ambiental. Universidade Candido Mendes, 2004.

VIEIRA, C. D. Características geomorfológicas do canal do rio Alcântara: Subsídios ao entendimento das inundações em áreas urbanas. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Pós-Graduação em Geografia. Universidade do Estado do Rio de Janeiro , Faculdade de Formação de Professores, 2019.

YIN, R. K. O estudo de caso como estratégia de pesquisa. In: Estudo de caso: planejamento e métodos tradicionais. Daniel Grassi – 2ª.ed. Porto Alegre Bookman, 2001, p. 19-30

Published

2024-07-10

How to Cite

DOS SANTOS SOUSA, R. C.; RAMOS SACRAMENTO, A. C. Students’ geographic readings about floods in the Alcântara River Basin - São Gonçalo (RJ). Revista GeoUECE, [S. l.], v. 13, n. 24, p. e2024010, 2024. DOI: 10.59040/GEOUECE.2317-028X.v13.n24.e2024010. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/GeoUECE/article/view/12411. Acesso em: 19 may. 2025.

Issue

Section

Artigos