Dispossesed in our own land

the Payayá's Yapira in the Process of reclaiming indigenous territory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52521/geouece.v13i25.12793

Keywords:

Indigenous people, Coloniality, Corporeality, Place

Abstract

In the context of confronting colonialism and coloniality, the Payayá people resisted systematic banishment, violence, rape and the declaration of our extinction. Yapira, as the place of Payayá’s "here", emerged as Indigenous Territory in our movement to reclaim it at the end of the 20th century, in an ontological and metaphysical way: the possibility of being (identity) and responsibility (otherness). This paper discusses the process of dispossession as a strategy of colonial domination, pointing to the importance of place for the processes of indigenous peoples taking back their land.

Downloads

Metrics

PDF views
86
Dec 25 '24Dec 28 '24Dec 31 '24Jan 01 '25Jan 04 '25Jan 07 '25Jan 10 '25Jan 13 '25Jan 16 '25Jan 19 '257.0
|

References

BHABHA, Homi K. O local da cultura. Tradução de Myriam Ávila, Eliana Lourenço de Lima Reis, Gláucia Renate Gonçalves. 2 ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.

CAMPBELL, Thomas N. The Payaya Indians of Southern Texas. San Antonio: Southern Texas Archaeological Association, 1975.

CUNEGUNDES, Jubilino. Morro do Chapéu: um pouco de sua história, sua vida político-administrativa, suas belezas e sua gente. 3 ed. Salvador: Secretaria da Cultura e Turismo, EGBA, 1999.

DARDEL, Éric. O homem e a terra: natureza da realidade geográfica. Tradução de Werther Holzer. São Paulo: Perspectiva, 2011.

DARDEL, Éric. L’historie, science du concret. In: DARDEL, Éric. Escrits d’um monde entier. Géneve: Héros-Limite, 2014. p. 33-144.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia 2. v. 3. Tradução de Aurélio G. Neto [et al.]. São Paulo: Editora 34, 2012.

DH 4. Regimento que levou o capitão Bartholomeu Aires, que foi por cabo de quatro Companhias fazer Guerra ao gentio do Sertão (31 de janeiro de 1658). In: Documentos Históricos. Rio de Janeiro: Biblioteca Nacional, v. 4, s/d, p. 64-75.

DH 5. Proposta que o senhor Alexandre de Souza Freyre fez em Relação sobre os Tapuyas e assento que sobre ella se tomou (4 de março de 1669). In: Documentos Históricos 1650-1668: ordens, regimentos, provisões, alvarás e correspondências dos governos gerais Conde de Castello Melhor, conde de Atthouguia, Franscisco Barretto, Alexandre de S. Freyre e Conde de Obidos. Rio de Janeiro: Biblioteca Nacional, v. 5, 1928, p. 207-216.

DH 5. Regimento que levou o capitão Thomé Dias Laços na jornada a que é enviado ao sertão (14 de fevereiro de 1662). In: Documentos Históricos 1650-1668: ordens, regimentos, provisões, alvarás e correspondências dos governos gerais – Conde de Castello Melhor, conde de Atthouguia, Franscisco Barretto, Alexandre de Souza Freyre e Conde de Obidos. Rio de Janeiro: Biblioteca Nacional, v. 5, 1928, p. 338-341.

DH 54. Instrução que há de seguir João Batista Cabral capitão-mor das entradas dos mocambos dos Sertões da Jacobina, Jacuipe, e Rio das Contas na entrada que vai fazer (15 de setembro de 1716). In: Documentos Históricos: portarias 1715-1718. Rio de Janeiro: Biblioteca Nacional, v. 54, 1941, p. 167-171.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Tradução de Raquel Ramalhete. 39 ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

GIRALDO, Omar F. Hacia una ontología de la Agri-Cultura en perspectiva del pensamiento ambiental. Polis, Revista latinoamericana. Santiago, v. 12, n. 34, p. 1-18, 2013. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-65682013000100006

GUZMÁN, Tracy D. Direitos indígenas e diversidade cultural: em busca de um diálogo transcontinental. Revista Observatório Itaú Cultural, São Paulo, n. 20, p. 23-51, 2016.

HEMISPHERIC INSTITUTE – Instituto Hemisférico de Performance & Política. Cidade | Corpo| Ação: as políticas das paixões das américas. São Paulo: 2013.

HOLANDA, Sérgio B. de. Raízes do Brasil. 27 ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2014b

LEMOS, Doracy A. Jacobina, sua história e sua gente/memórias. Jacobina, 1995.

LÉVINAS, Emmanuel. De outro modo que ser ou para lá da essência. Tradução de José L. Pérez; Lavínia L. Pereira. Lisboa: Centro de Filosofia da Universidade de Lisboa, 2011.

LIMA, Jamille da S. O sentido geográfico da identidade: metafenomenologia da alteridade Payayá. 2019. Tese (Doutorado em Geografia) – Instituto de Geociências, Universidade Estadual de Campinas, Campinas.

MACEDO, Helder de A. M. Caboclas Brabas: história indígena do sertão do Seridó por meio das memórias de seus moradores. In: Anais do X Encontro Nacional de História Oral. Testemunhos: história e política. Recife: Universidade Federal de Pernambuco, 2010.

OTT, Carlos. Pré-história da Bahia. Salvador: Progresso Editora, 1958.

PAYAYÁ, Juvenal T. Vozes Selvagens. Salvador: Vento Leste, 2016.

PORTO-GONÇALVES, Carlos W. A reinvenção dos territórios: a experiência latino-americana e caribenha. In: COELHO NETO, Agripino S.; SANTOS, Edinusia M. C.; SILVA, Onildo A (Orgs.). (Geo)grafias dos movimentos sociais. Feira de Santana: UEFS Editora, 2010. p. 16-152.

PUNTONI, Pedro. A Guerra dos Bárbaros: povos indígenas e a colonização do Sertão Nordeste do Brasil, 1560-1720. São Paulo: Hucitec; Edusp; Fapesp, 2002.

SAMPAIO, Teodoro. O Tupi na geografia nacional. 5 ed. São Paulo: Editora Nacional, 1987.

SEBBAH, François-David. L’éthique du survivant: Lévinas, une philosophie de la débâcle. Paris: Presses universitaires de Paris Nanterre, 2018. DOI: https://doi.org/10.4000/books.pupo.9703

SILVA, Thaís Gomes da. Ser(tão) imaginário: identidade, lugar, memória/ficção. 2018. Dissertação (Mestrado em Linguagens, Mídia e Arte) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas.

Published

2024-12-23

How to Cite

LIMA-PAYAYÁ, J. da S. Dispossesed in our own land: the Payayá’s Yapira in the Process of reclaiming indigenous territory. Revista GeoUECE, [S. l.], v. 13, n. 25, 2024. DOI: 10.52521/geouece.v13i25.12793. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/GeoUECE/article/view/12793. Acesso em: 6 may. 2025.

Issue

Section

Dossiê - Povos Indígenas, Quilombolas e Comunidades Tradicionais: contracolonização, terra-território, corpos e ambientes