Geographical climatology and the possibilities of approach in teaching
DOI:
https://doi.org/10.59040/GEOUECE.2317-028X.v11.n21.e202202Keywords:
Geography, climatology teaching, didactic-pedagogical proposalsAbstract
This work presents the nuances that permeate geographic education, with emphasis on the teaching of climatology. In addition, it exposes possibilities of teaching climate in Geography classes through methodologies that integrate and facilitate learning, considering the context of Brazilian public schools. The teaching of climate-related topics is fragile. For this reason, this work was developed seeking to help the teaching of geographic climatology through methodological proposals that contribute to the understanding and reflection on this theme. The possibilities for teaching climatology presented in this research are directed to classes taught in basic education, in the context of elementary and high school. From the development of this work, it was possible to verify countless possibilities for the teaching of climatology in geography classes, using low-cost materials, which facilitate, while contributing to the learning process.
Downloads
Metrics
References
AYOADE, J. O. Introdução a climatologia para os trópicos. 4 ed. Rio de Janeiro, Bertrand, Brasil, 1996, p. 01 a 12.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Geografia/Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998. <http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=12391:pnld>, acessado em 29/10/2019 às 12:30.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BRITO, D. S; SILVA, J. M. O. Estudo dos impactos pluviométricos e os eventos extremos no município de Crato – CE. REVISTA GEONORTE, Edição Especial 2, V.1, N.5, p.964 – 976, 2012.
CAVALCANTI, L. S. A Geografia escolar e a cidade. Capinas-SP: Papirus, 2008.
CELESTINHO, E.; ANDRADE, I. L de.; FIALHO, E. S. O ensino de Climatologia nos livros didáticos do 6º ano do ensino fundamental das escolas municipais e estaduais de viçosa – mg. Anais do x simpósio brasileiros de climatologia geográfica. p. 1750 – 1761, 2014.
COSTA, M.S da; BORGES F.R; SILVA, V. E. G da; BARBOSA, M. E. S. A utilização de novos recursos didáticos no ensino de Climatologia. IX Simpósio Brasileiro de Climatologia Geográfica: Climatologia e gestão do território. Fortaleza, Ceará, 2010.
FERREIRA, J. S. Teoria E Método Em Climatologia. REVISTA GEONORTE, Edição Especial 2, V.1, N.5, p.766 – 773, 2012. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/195/o/TEORIA_E_METODO_EM_CLIMATOLOGIA.pdf Acesso em 10 jul. 2019.
FRANÇA JUNIOR, P.; MALYSZ, S. B.; LOPES, C. S. Práticas de ensino em climatologia: observação sensível do tempo atmosférico. Revista Brasileira de Climatologia. Ano 12 – Vol. 19 – JUL/DEZ 2016. DOI: https://doi.org/10.5380/abclima.v19i0.42455
GONZALES, D; COSTA, A. Análise da percepção de risco e vulnerabilidade a partir dos alunos do ensino médio na vivência de Nova Friburgo RJ após desastre natural de 2011. GOT, n.º 9 – Revista de Geografia e Ordenamento do Território. p. 187-211, 2016. DOI: https://doi.org/10.17127/got/2016.9.009
GUIMARÃES, I.V. Ensinar e aprender Geografia na Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Ensino Em Re-Vista. Uberlândia, MG. .v .25 . p.1036-1055, 2018. DOI: https://doi.org/10.14393/ER-v25n3e2018-11
LEAL, D. C; NERY, J. T. Climatologia vai à escola. IX Simpósio Brasileiro de Climatologia Geográfica: Climatologia e gestão do território. Fortaleza, Ceará, 2010.
LUNA, V. F; GOMES, J. F; SILVA, C. C. J; SILVA, J. M. O. A ocorrência de Eventos de chuva extrema no período de 1974 – 2016 na cidade do Crato – CE Anais do XII Simpósio Brasileiro de Climatologia Geográfica. Juiz de Fora-MG. p. 1061-1069, 2018.
MENDONÇA, F. Riscos, vulnerabilidades e resiliência socioambientais urbanas: inovações na análise geográfica. Revista da ANPEGE, v. 7, n. 1, número especial, out. p. p. 111-118, 2011. DOI: https://doi.org/10.5418/RA2011.0701.0010
PAIXÃO, T. N; BORGES, M. T. C. Clima e Ambiente na Educação Básica: propostas didáticas para a mediação dos conteúdos de clima na Geografia Escolar. Élisée, Rev. Geo. UEG – Porangatu, v.7, n.1, jan./jun. p.144-164, 2018.
PAZ, C. M. V; SANCHES, F. O; FERREIRA, R. V. Chuvas em Uberaba/MG: um estudo sobre a ocorrência de eventos extremos. ENTRE-LUGAR, [S.l.], v. 10, n. 20, p. 102-121, dez. 2019. DOI: https://doi.org/10.30612/el.v10i20.10278
QUEIROZ, A. B; NASCIMENTO, D. T. F; BARROS, J. R. A climatologia nos livros didáticos do ensino fundamental. IX Simpósio Brasileiro de Climatologia Geográfica, Juíz de Fora – MG, 2018.
REIS, G. P; SILVA, F. M. A; SILVA, J. M. O. Eventos extremos de chuva na porção a barlavento da Chapada do Araripe – CE no período chuvoso de 2011. REVISTA GEONORTE, Edição Especial 2, V.1, N.5, p.988– 999, 2012.
SANTOS, N. C. L.; FERNANDES, M. J. C. A trajetória do ensino de geografia no Brasil. Anais CONADIS. Realize Editora, 2018. Disponível em: <https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/50491>. Acesso em: 04/01/2023 11:12
SILVA, A. F; OLIVEIRA JÚNIOR, R. J. Aula de campo como prática de ensino – aprendizagem: sua importância para o ensino da geografia. Anais do XVIII Encontro Nacional de Geógrafos. São Luiz-MA, p. 1-10, 2016.
SILVA, M. S.; CARDOSO, C. Desafios e perspectivas para o ensino de climatologia geográfica na escola. GEOSABERES: Revista de Estudos Geoeducacionais, v. 10, n. 20, p. 1-17, 2019. DOI: https://doi.org/10.26895/geosaberes.v10i20.691
SOARES, L. P.; SILVA, A. A. G.; FÉLIX, F. K. L.; ZANELLA. M. E. Práticas educativas em climatologia geográfica. Revista Geonorte. Edição Especial 2, V.1, N.5, p.232 – 240, 2012.
SOUSA, D. A. DE. CARVALHO, N. A. DE. SILVA, K. S. O uso dos recursos utilização de novos recursos didáticos no ensino de Climatologia. IX Simpósio Brasileiro de Climatologia Geográfica: Climatologia e gestão do território. Fortaleza, Ceará, 2010.
STEINKE, E. T. Prática pedagógica em climatologia no ensino fundamental: sensações e representações do cotidiano. Acta geográfica, p. 77-86, 2012. DOI: https://doi.org/10.5654/actageo2012.0002.0005
STEINKE, E. T. SILVA, R. F. Principais abordagens das pesquisas sobre o ensino de temas em climatologia na geografia escolar. Revista Brasileira de Climatologia, p. 47-66, 2019. DOI: https://doi.org/10.5380/abclima.v0i0.66726
SULAIMAN, S. N. Educação para prevenção de Desastres: a persistência do conhecimento tecnocientífico e da individualização do risco. Territorium, [S.l.], n. 25(II), p. 19-30, jan. 2018. ISSN 1647-7723. Disponível em: <https://impactumjournals.uc.pt/territorium/article/view/4197> Acesso em: 10 jul. 2019. DOI: https://doi.org/10.14195/1647-7723_25-2_2
TORRES, F. T. P.; MACHADO, P. J. de O. Introdução à Climatologia– Ubá: Ed. Geographica, 2008. – (Série Textos Básicos de Geografia).
VIGÁRIO, C; TALAIA, M. Educação para o risco e Desenvolvimento sustentável na formação de futuros Cidadãos. Territorium, [S.l.], n. 25(II), p. 31-40, jan. 2018. ISSN 1647-7723. Disponível em: <https://impactum-journals.uc.pt/territorium/article/view/4356>. Acesso em: 10 jul. 2019. DOI: https://doi.org/10.14195/1647-7723_25-2_3
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Vinicius Ferreira Luna, Mirelle Oliveira Silva, Juliana Maria Oliveira Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.