QUILOMBOLA SELF- RECOGNITION
AN ANALYSIS UNDER THE GEOGRAPHIC EDUCATIONAL PERSPECTIVE IN THE SERRA DO MULATOS COMMUNITY IN JARDIM-CE
DOI:
https://doi.org/10.52521/geouece.v13i25.12485Keywords:
Autorreconhecimento quilombola, comunidade escolar, educação geográfica.Abstract
School education must be a space of ethnic and cultural plurality, where the student can assert themselves and thus build or rebuild their path within their community towards a collective consciousness. The research was developed in the PhD Program in Geography at UECE and had the general objective of analyzing quilombola self-recognition from territorial and educational geographic perspectives based on a study carried out in the Serra dos Mulatos Quilombola Community in Jardim-CE, a quilombola community with self-recognition recent, and as specific objectives: discuss the main obstacles to quilombola self-recognition, discuss the role of the School in the context of black and quilombola communities, debate educational and geographic territorial aspects relevant to promoting self-recognition. To develop research using a dialectical and phenomenological approach, we adopted as a data collection technique a field study classified as exploratory and descriptive, divided into two phases, the first involving interviews with teachers from the quilombola school and the first teacher in the community. , and the second with the collection of documentary data from the school unit and the Association of Remnants, after approval by the Ethics and Research Committee. By analyzing the data, we can understand that multiple factors impeded the self-recognition of the quilombola community, among them the historical difficulty in educating the remainder, the lack of specific training for teachers in the ethnic-racial area, the absence of quilombola teachers and the lack of self-criticism. regarding the fragility of the educational system itself.
Downloads
Metrics
References
BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria de Políticas de Promoção da Igualdade Racial. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília: MEC, SEPPIR, 2004.
BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Plano nacional de implementação das diretrizes curriculares nacionais para educação das relações étnico-raciais e para o ensino de história e cultura afro-brasileira e africana. Brasília: MEC, SECADI, 2013.
CARITAS DIOCESANA CRATO, GRUPO DE VALORIZAÇÃO NEGRA DO CARIRI. Caminhos: Mapeamento das Comunidades Negras e Quilombolas do Cariri Cearense. Crato-CE, 2011.
CLAVAL, Paul. A geografia cultural. Tradução-Luiz Fugazzola Pimenta e Margareth de Castro Afeche Pimenta. 3ºed. Florianópolis: Ed. Da UFSC,207.
FEYERABEND, PAUL. Contra o Método. Tradução de Octanny S. da Mota e Leonidas Hegenberg. Rio de Janeiro, F. Alves, 1977.
FUNDAÇÃO CULTURAL PALMARES. Estrutura organizacional. Disponível em: https://www.palmares.gov.br/. Acesso em: 30 dez. 2023.
HAESBAERT, Rogério. O mito da desterritorialização: Do “fim dos territórios” à multiterritorialidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2002.
¬HAESBAERT, Rogério. Território e descolonialidade: sobre o giro (multi)territorial/de(s)colonial na “América Latina”. Buenos Aires: CLACSO, 2021.
INSTITUTO AGROPOLO DO CEARÁ. Mapeamento das Comunidades Quilombolas do Estado do Ceará. Fortaleza: Secretaria de Desenvolvimento Agrário do Ceará, 2019.
LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
NASCIMENTO, Abdias. O Quilombismo. Rio: Fundação Cultural Palmares, OR Editorial Produtor Independente, 2002.
NUNES, Cícera. O Reisado em Juazeiro do Norte-CE e os conteúdos da história e cultura Africana e afrodescendente: uma proposta para implementação da Lei nº 10.639/2003. Fortaleza, CE, 2007.154p, Dissertação de Mestrado apresentada ao Curso de Pós-graduação em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará-UFC.
PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metologia do Trabalho Científico [ recurso eletrônico]: Métodos e técnicas da Pesquisa e do trabalho acadêmico. 2ed. Nova Haburgo: Feevale, 2013.
SANTOS, Ana Paula. Educação escolar quilombola na Lagoa dos Crioulos no Cariri Cearense: uma perspectiva curricular de afroaquilombamento. Tese (doutorado) – Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Fortaleza, 2023.
SUCUPIRA, Tânia Gorayeb; VASCONCELOS, José Gerardo; FIALHO, Lia Machado Fiuza. Quilombo Boqueirão da Arara, Ceará: memórias, histórias e práticas educativas. Fortaleza: EdUECE, 2019.
SUESS, Rodrigo; LEITE, Cristina Maria Costa. Geografia e Fenomenologia: uma discussão de teoria e método. ACTA Geográfica, Boa Vista, v.11, n.27, set./dez. de 2017. pp.149-171. Disponível em: https://revista.ufrr.br/actageo/article/view/4409/2428. Acesso em: 10 jun. 2021. DOI: https://doi.org/10.18227/2177-4307.acta.v11i27.4409
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Alcides, Otávio, Tiago

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.