Academic writing and literacy:

reading journals and English teachers professionalization

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/2674-8266-15-8468

Keywords:

Teacher training, Academic literacy, Dialogic discourse

Abstract

The aim of this article is to propose a discussion about academic literacy in an undergraduate Language Course and to present strategies that could be implemented from the beginning of the training to minimize problems of students’ academic writing. The corpus was based on Reading Diaries, which correspond to the mid-exam of the Supervised Internship subjects and the Final Report as the final exam. The methodology was developed on the dialogic analysis of discourse (BAKHTIN, 2011; 2015) through language activities (discussion on the readings and on the teaching experiences) as a formative instance of reflective thinking (SCHÖN, 1982; 1992) of the future language teachers. The results provide hypotheses of how the teaching training of undergraduate students can influence on academic autonomy, allowing them to appropriate knowledge of different orders, through strategies and resources that allow them to theorize their own teaching practices. And so, minimizing the distance between theory and teaching practices, once the course understands the importance to discuss theories based on their own experiences in the schools.

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Author Biographies

José Raymundo Figueiredo Lins Júnior, Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA)

Doutor em Linguística (UFPB), Mestre em Linguística Aplicada (UECE), Especialista em Planejamento e Gestão em Educação (UNEB) e em Gestão Cultural (UEVA), com Graduação em Letras - Inglês e Segunda Licenciatura em Língua Portuguesa. Formação em Psicanálise Clínica. Tem experiência como professor de Português como Língua Estrangeira (PLE) e ministra Palestras e Treinamentos na área de Formação Docente, Currículo e Metodologias de Ensino. Atualmente, pesquisa formação de professores de línguas e ensino de línguas sob a perspectiva da educação linguística crítica. De outubro/2021 a setembro/2022, Estágio de Pós-Doutorado em Linguística Aplicada à Formação Docente (PósLA/UECE).

Rozania Maria Alves de Moraes, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Professora Associada do Curso de Letras e do Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada (PosLA) da Universidade Estadual do Ceará, atuando nas disciplinas de Prática de Ensino/Estágio Supervisionado de Língua Francesa da licenciatura em Letras, e na linha de pesquisa "Linguagem Tecnologia e Ensino" do PosLA. Possui mestrado em Letras, pela Universidade Estadual do Ceará, doutorado em Ciências da Linguagem, pela Universidade Grenoble III (2005) e pós-doutorado em Ciências da Educação - Ergonomia da Atividade de Profissionais da Educação ? (2012) pela Universidade Aix-Marseille. Fundadora e coordenadora, desde 2010, do Grupo de Estudos LIFT (Linguagem, Formação e Trabalho), realizando estudos sobre a análise da atividade profissional (sobretudo a atividade docente) sustentados nos princípios da Ergonomia da Atividade, da Clínica da Atividade e da Análise Dialógica do Discurso.

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Published

2023-04-07

How to Cite

FIGUEIREDO LINS JÚNIOR, J. R.; MORAES, R. M. A. de. Academic writing and literacy:: reading journals and English teachers professionalization . Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 15, n. 1, p. 52–74, 2023. DOI: 10.46230/2674-8266-15-8468. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/8468. Acesso em: 15 may. 2024.

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