Curricular internship in English language and the initial training of language and arts undergraduate students

Contributions to the pedagogical practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/2674-8266-13-5005

Keywords:

Initial training, Curricular internship, Language and arts

Abstract

The curricular internship is a central axis in the training of teachers, because it is through it that the future professional knows important aspects for the formation and construction of identity and teacher knowledge. In this sense, the objective of this article is to analyze the contributions that the internship brings to teachers of English language in formation. The methodology used was qualitative, based on guidelines from Triviños, analyzing the visits made to a private school for Early Childhood and Elementary Education in the city of Recife, PE. To achieve our goal, we sought to base our discussion on Almeida (2021), Brazil (2017) and Moraes e Barros (2020), among others. The results point to the fact that there is a dialogue between the academic and professional spheres that helps to build the teaching identity of the teacher-intern. Therefore, the significant contributions of this stage of the training process to the practice of future teachers are noticeable.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thaysa Ferreira dos Santos Brayner, Faculdade Frassinetti do Recife

Graduada em letras com habilitação em português e inglês pela Universidade Católica de Pernambuco e pós-graduanda em linguística aplicada ao ensino de língua inglesa para Faculdade Frassinetti do Recife.

Antonio Henrique Coutelo de Moraes, Universidade Católica de Pernambuco

Possui graduação em Letras - Licenciatura Plena em Português e Inglês pela Universidade Católica de Pernambuco (2009), graduação em Pedagogia pelo Centro Universitário Internacional (2018), mestrado em Ciências da Linguagem pela Universidade Católica de Pernambuco (2012) e doutorado em Ciências da Linguagem pela Universidade Católica de Pernambuco (2018). Atualmente é professor e coordenador do curso de Letras da Universidade Católica de Pernambuco, e professor do Programa de Pós-graduação em Ciências da Linguagem na mesma instituição. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Línguas Estrangeiras Modernas, atuando principalmente nos seguintes temas: aquisição, ensino, língua estrangeira, inglês, surdez.

References

ALMEIDA, M. L. TDIC no ensino de língua inglesa: possibilidades na educação de surdos. Dissertação (Mestrado Profissional em Linguística e Ensino) – Programa de Pós-Graduação em Linguística e Ensino, Universidade Federal da Paraíba, 2021. No prelo.

AMORIM, É. K. N.; GOMES, T. E. O Ensino da Língua Inglesa e a BNCC: um estudo de caso. Revista Educação e Humanidades, v. I, p. 417-435, 2020. Disponível em: < https://periodicos.ufam.edu.br/index.php/reh/article/view/7932 >Acesso em: dez, 2020.

BAKHTIN, M. /VOLOCHINOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico da linguagem. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2006.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Versão final.

Brasília: Ministério da Educação, 2017. Disponível em:

http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/ Acesso em: 02 dez 2020

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.

BRITO, C. C. de. P; RIBAS, F. C. Estágio Supervisionado de Língua Inglesa como espaço de (trans)formação de professores. Entrepalavras, Fortaleza, v. 8, n. 3, p. 244-263, out-dez/2018. DOI: http://dx.doi.org/10.22168/2237-6321-31241

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 12ªedição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação – uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. 3.ed. São Paulo: Cortez & Moraes, 2006.

GRÉGIS; R. A; GRÉGIS, H. Observação e atuação reflexiva no estágio supervisionado de língua inglesa: somente refletir não basta. Entrepalavras, Fortaleza, V. 8, N. 3, P. 281-299, OUT-DEZ/2018. DOI: HTTP://DX.DOI.ORG/10.22168/2237-6321-31270

JOHNSON, M. A philosophy of second language Acquisition. London, Yale University Press, 2004.

JORDÃO, C; FOGAÇA, F. C. Ensino de inglês, letramento crítico e cidadania: um triângulo de amor bem-sucedido. Línguas e letras, v. 8, n. 14, p. 79-105. 2007. DOI: https://doi.org/10.5935/rl&l.v8i14.906

LUCKESI, Cipriano Carlos. Filosofia da educação. 3.ed. São Paulo: Cortez, 2011

MORAES, A. H. C; BARROS, S. M. MARIA. Reflections on policies which guide English language teaching to the deaf in Brazil. Brazilian Journal of Development, v. 6, p. 81577-81589, 2020. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv6n10-546

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e Docência. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2004.

RIBAS, F. C. Base Nacional Comum Curricular e o ensino de língua inglesa: refletindo sobre cidadania, diversidade e criticidade à luz do letramento crítico. Domínios de lingu@gem, v. 12, p. 1784-1824, 2018. DOI: https://doi.org/10.14393/DL35-v12n3a2018-15

SANTANA, J. S; KUPSKE, F. F. De língua estrangeira à língua franca e os paradoxos in-between: (tensionando) o ensino de língua inglesa à luz da BNCC. REVISTA X, v. 15, p. 146-171, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.5380/rvx.v15i5.73397

SANTO, D. O. E.; SILVA, R. R. Repensando o ensino de língua inglesa no Brasil: por uma perspectiva translíngue. Estudos linguísticos e literários, v. 57, p. 59-80, 2017.

DOI: http://dx.doi.org/10.9771/ell.v0i57.24738

SANTOS, B. S. dos; ANTUNES, D. D.; BERNARDI, J. (2008). O docente e sua subjetividade nos processos motivacionais. Educação, 31(1). Recuperado de https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2757

SCHENKA-RIBEIRO, N; SHOLL-FRANCO, A. Desafios educacionais em contextos multilíngues de ensino: uma proposta curricular inclusiva com línguas de sinais e neurociências. In: Colóquio Luso-Brasileiro De Educação - COLBEDUCA, 2018, Braga. Anais Do IV COLBEDUCA - Colóquio Luso-Brasileiro de Educação. Joinville: UDESC - Universidade do Estado de Santa Catarina, 2018. v. 3. Disponível em: < https://www.revistas.udesc.br/index.php/colbeduca/article/view/11460> Acesso em: ago. 2020.

SOARES, M. B. Alfabetização e letramento: caminhos e descaminhos. Pátio (Porto Alegre. 1997), v. 8, p. 18-22, 2004.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. 1. ed. – 19. reimpr. – São Paulo: Atlas, 2010.

Published

2021-06-04

How to Cite

ALMEIDA, M. L.; BRAYNER, T. F. dos S.; MORAES, A. H. C. de. Curricular internship in English language and the initial training of language and arts undergraduate students: Contributions to the pedagogical practice. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 13, n. 1, p. 181–200, 2021. DOI: 10.46230/2674-8266-13-5005. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/5005. Acesso em: 22 jul. 2024.