Curricular internship in English language and the initial training of language and arts undergraduate students
Contributions to the pedagogical practice
DOI:
https://doi.org/10.46230/2674-8266-13-5005Keywords:
Initial training, Curricular internship, Language and artsAbstract
The curricular internship is a central axis in the training of teachers, because it is through it that the future professional knows important aspects for the formation and construction of identity and teacher knowledge. In this sense, the objective of this article is to analyze the contributions that the internship brings to teachers of English language in formation. The methodology used was qualitative, based on guidelines from Triviños, analyzing the visits made to a private school for Early Childhood and Elementary Education in the city of Recife, PE. To achieve our goal, we sought to base our discussion on Almeida (2021), Brazil (2017) and Moraes e Barros (2020), among others. The results point to the fact that there is a dialogue between the academic and professional spheres that helps to build the teaching identity of the teacher-intern. Therefore, the significant contributions of this stage of the training process to the practice of future teachers are noticeable.
Downloads
References
ALMEIDA, M. L. TDIC no ensino de língua inglesa: possibilidades na educação de surdos. Dissertação (Mestrado Profissional em Linguística e Ensino) – Programa de Pós-Graduação em Linguística e Ensino, Universidade Federal da Paraíba, 2021. No prelo.
AMORIM, É. K. N.; GOMES, T. E. O Ensino da Língua Inglesa e a BNCC: um estudo de caso. Revista Educação e Humanidades, v. I, p. 417-435, 2020. Disponível em: < https://periodicos.ufam.edu.br/index.php/reh/article/view/7932 >Acesso em: dez, 2020.
BAKHTIN, M. /VOLOCHINOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico da linguagem. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2006.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2009.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Versão final.
Brasília: Ministério da Educação, 2017. Disponível em:
http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/ Acesso em: 02 dez 2020
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.
BRITO, C. C. de. P; RIBAS, F. C. Estágio Supervisionado de Língua Inglesa como espaço de (trans)formação de professores. Entrepalavras, Fortaleza, v. 8, n. 3, p. 244-263, out-dez/2018. DOI: http://dx.doi.org/10.22168/2237-6321-31241
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 12ªedição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação – uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. 3.ed. São Paulo: Cortez & Moraes, 2006.
GRÉGIS; R. A; GRÉGIS, H. Observação e atuação reflexiva no estágio supervisionado de língua inglesa: somente refletir não basta. Entrepalavras, Fortaleza, V. 8, N. 3, P. 281-299, OUT-DEZ/2018. DOI: HTTP://DX.DOI.ORG/10.22168/2237-6321-31270
JOHNSON, M. A philosophy of second language Acquisition. London, Yale University Press, 2004.
JORDÃO, C; FOGAÇA, F. C. Ensino de inglês, letramento crítico e cidadania: um triângulo de amor bem-sucedido. Línguas e letras, v. 8, n. 14, p. 79-105. 2007. DOI: https://doi.org/10.5935/rl&l.v8i14.906
LUCKESI, Cipriano Carlos. Filosofia da educação. 3.ed. São Paulo: Cortez, 2011
MORAES, A. H. C; BARROS, S. M. MARIA. Reflections on policies which guide English language teaching to the deaf in Brazil. Brazilian Journal of Development, v. 6, p. 81577-81589, 2020. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv6n10-546
PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e Docência. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2004.
RIBAS, F. C. Base Nacional Comum Curricular e o ensino de língua inglesa: refletindo sobre cidadania, diversidade e criticidade à luz do letramento crítico. Domínios de lingu@gem, v. 12, p. 1784-1824, 2018. DOI: https://doi.org/10.14393/DL35-v12n3a2018-15
SANTANA, J. S; KUPSKE, F. F. De língua estrangeira à língua franca e os paradoxos in-between: (tensionando) o ensino de língua inglesa à luz da BNCC. REVISTA X, v. 15, p. 146-171, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.5380/rvx.v15i5.73397
SANTO, D. O. E.; SILVA, R. R. Repensando o ensino de língua inglesa no Brasil: por uma perspectiva translíngue. Estudos linguísticos e literários, v. 57, p. 59-80, 2017.
DOI: http://dx.doi.org/10.9771/ell.v0i57.24738
SANTOS, B. S. dos; ANTUNES, D. D.; BERNARDI, J. (2008). O docente e sua subjetividade nos processos motivacionais. Educação, 31(1). Recuperado de https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2757
SCHENKA-RIBEIRO, N; SHOLL-FRANCO, A. Desafios educacionais em contextos multilíngues de ensino: uma proposta curricular inclusiva com línguas de sinais e neurociências. In: Colóquio Luso-Brasileiro De Educação - COLBEDUCA, 2018, Braga. Anais Do IV COLBEDUCA - Colóquio Luso-Brasileiro de Educação. Joinville: UDESC - Universidade do Estado de Santa Catarina, 2018. v. 3. Disponível em: < https://www.revistas.udesc.br/index.php/colbeduca/article/view/11460> Acesso em: ago. 2020.
SOARES, M. B. Alfabetização e letramento: caminhos e descaminhos. Pátio (Porto Alegre. 1997), v. 8, p. 18-22, 2004.
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. 1. ed. – 19. reimpr. – São Paulo: Atlas, 2010.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 1969 Matheus Lucas Almeida, Thaysa Ferreira dos Santos Brayner, Antonio Henrique Coutelo De Moraes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in Linguagem em Foco Scientific Journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication. The articles are simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows sharing the work with an acknowledgement of its authorship and initial publication in this journal.
- The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors. Therefore, we request a Statement of Copyright, which must be submitted with the manuscript as a Supplementary Document.
- Authors are authorized to make the version of the text published in Linguagem em Foco Scientific Journal available in institutional repositories or other academic work distribution platforms (ex. ResearchGate, Academia.edu).