Internationalization of Education in the Global South
A Dialogue with Prof. Kleber Aparecido da Silva
DOI:
https://doi.org/10.46230/2674-8266-14-8535Keywords:
Internationalization, Education, Global SouthAbstract
This text is the result of an interview made by the Advisor of Extension and International Relations of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte (IFRN), Samuel de Carvalho Lima, with the researcher/professor of the Post-Graduation Program in Linguistics of the University of Brasília (UnB), Kleber Aparecido da Silva. Three questions were proposed, by e-mail, to the Researcher/Professor. The questions dealt with the following themes: (1) the relationship between the internationalization of education in the Global South, critical education and translanguaging; (2) the challenges for the development of the internationalization of an educational institution in Brazil; (3) the impacts resulting from the internationalization of an educational institution in the Global South. The questions and answers were organized in sections in this order, giving a dimension, from the perspective of Applied Linguistics, of contemporary problematizations that help us move towards the construction of a more participatory identity of Brazil and the Global South in the international context.
Downloads
References
BAGNO, M.; RANGEL, E. O. Tarefas da educação linguística no Brasil. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 5, n. 1, Belo Horizonte, 2005.
CANAGARAJAH, S. Translingual practice: global englishes and cosmopolitan relations. New York: Routledge, 2013.
CANAGARAJAH, S. Translingual practices and neoliberal policies: attitudes and strategies of African-skilled migrants in Anglophone work places. New York: Springer, 2017.
CANAL IFPE no Youtube. 1 Fórum de Internacionalização dos IFs do Nordeste - 24/09/2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=qPcfuFxrlM4&list=PLSvdu8acsShcLxhIc1zeXqa0Zr1fiYxyH&index=5&t=5078s. Acesso em: 28 maio 2022.
CHANG, S. Y. Beyond the english box: constructing and communicating knowledge through translingual practices in the higher education classroom. English teaching & learning, v. 43, p. 23-40, 2019.
COPE, B.; KALANTZIS, M. Multiliteracies: New Literacies, New Learning, Pedagogies. International Journal, v. 4, n. 3, p. 164-195, 2009.
COPE, B.; KALANTZIS, M. Prefácio: Multiletramentos e mudanças social. In: JESUS, D. M.; CARBONIERI, D. (Org.). Práticas de Multiletramentos e Letramento Crítico: outros sentidos para a sala de aula de línguas. Campinas, SP: Pontes, 2016, p. 7-12.
CRACIUN, D. National Policies for Higher Education Internationalization: A Global Comparative Perspective. In: A. Curaj, L. Deca, R. Pricopie (Eds.). European Higher Education Area: The Impact of Past and Future Policies: Springer, p. 95-106, 2018.
DE WIT, H. et al. (Eds.), Internationalisation of Higher Education. Brussels: European Parliament, Directorate General for Internal Policies, 2015. Disponível em: http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2015/540370/IPOL_STU(2015)5 40370_EN.pdf. Acesso em: 17 nov. 2019.
DE WIT, H. Internationalisation of higher education, an introduction on the why, how and what. In: DE WIT, H. An Introduction to Higher Education Internationalisation. Centre for Higher Education Internationalisation, Università Cattolica Del Sacro Cuore, Milan, Italy, p. 13-46, 2013.
FINARDI, K. R.; MENDES, A. R. M; SILVA, K. A. Tensões e direções das internacionalizações no Brasil: entre competição e solidariedade. Archivos Analíticos de Políticas Educativas/Education Policy Analysis Archives, v. 30, p. 1-21, 2022. DOI: 10.14507/epaa.30.6823.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 43. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
KNIGHT, J. An internationalization model: meaning, rationales, approaches, and strategies. In: KNIGHT, J. Higher education in turmoil: the changing world of internationalization. Sense Publishers, Rotterdam/Taipei, p. 19-37, 2008.
LI, W. Moment analysis and translanguaging space: discursive construction of identities by multilingual Chinese youth in Britain. Journal of Pragmatics, n. 43, p. 1222-1235, 2011.
LI, W. Translanguaging as a practical theory of language. Applied Linguistics, v. 39, n. 1, p. 9-30, 2018.
LIBERALI, F. C. Formação crítica de educadores: questões fundamentais. Campinas: Pontes Editores, 2010.
LUNA, M. Conferência no I Seminário de Internacionalização da Educação Básica. Ministério da Educação: Brasília, 2022.
MILOZO, G. N. Práticas translíngues na comunicação de aprendizes de português como língua estrangeira. 2019. 142 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Programa de Pós-Graduação em Linguística, Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos. São Carlos, São Paulo, 2019.
MORAES, E. M. A. Deixa-me ir e vir, canta o rouxinol: reminiscências docentes e política linguística de internacionalização para uma ciência sem fronteiras. 2018. 256 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade de Brasília, 2018.
NUNES, R. H.; SILVA, K. A. A internacionalização da língua portuguesa em tempos de crise do COVID-19: Educação e cenário globalizado. Linguagem & Ensino (UCPEL. Impresso), v. 24, p. 153-174, 2021. DOI: HTTPS://DOI.ORG/10.15210/RLE.V24I2.19266.
NUNES, R. H.; SILVA, K. A. Políticas linguísticas e a Educação Profissional e Tecnológica: Língua Portuguesa e Educação Humanizadora. Revista da Anpoll, [s. l.], v. 52, n. 2, p. 157–177, 2021. DOI: 10.18309/ranpoll.v52i2.1561. Disponível em: https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1561. Acesso em: 28 maio 2022.
PENNYCOOK, A. Lessons from colonial language policies. In: GONZÁLEZ, R. D. (Ed.). Language ideologies: critical perspectives on the official English movement, vol. 2: history, theory, and policy. Urbana, IL: National Council of Teachers of English; Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 2001, p. 198-220.
PENNYCOOK, A.; MAKONI, S. Innovations and Challenges in Applied Linguistics from the Global South. Routledge: London and New York, 2019.
PESSOA, R. R. Conhecer como reconhecer: estudos na formação crítica de professoras/es de língua estrangeira. In: SILVA, K. A.; MASTRELA-DE-ANDRADE, M.; PEREIRA FILHO, C. A. (Org.). A formação de professores de línguas: políticas, projetos e parcerias. Campinas, SP: Pontes Editores, 2015, p. 127-149.
PESSOA, R. R.; SILVESTRE, V. P. V.; MONTE MÓR, W. (Orgs.). Perspectivas críticas de educação linguística no Brasil. São Paulo: Pá de Palavras, 2018.
PESSOA, R.; SILVA, K. A.; FREITAS, C. C. Praxiologias do Brasil Central sobre Educação Linguística Crítica. São Paulo: Pá de Palavras, 2021.
ROCHA, C. H.; MACIEL, R. F. Ensino de língua estrangeira como prática translíngue: articulações com teorizações bakhtinianas. D.E.L.T.A., v. 31, n. 2, p. 411-445, 2015.
ROJO, R. H. Escol@ conectada: os multiletramentos e as TICs. 1. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2013.
ROJO, R. H.; MOURA, E. (Org.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.
ROSA, T. A. B.; ARAUJO, M. C.; SILVA, K. A.; SOARES, V. A Língua Inglesa e a internacionalização do Ensino Superior: análise comparativa de duas instituições de países do BRICS. Revista Letras Raras, v. 11, p. 85, 2022. DOI: http://dx.doi.org/10.35572/rlr.v1i1.2184
STALLIVIERI, L. Internacionalização da Rede Federal: Integração, Engajamento, Efetividade: Alinhando nossas ações para os novos cenários. Palestra no I Fórum de Internacionalização dos IFs do Nordeste, 2021.
URZÊDA FREITAS, M. T. de; PESSOA, R. R. Rupturas e continuidades na linguística aplicada crítica: uma abordagem historiográfica. Calidoscópio, São Leopoldo, v. 10, n. 2, p. 225-238, maio/ago. 2012.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Kleber Aparecido da Silva, Samuel de Carvalho Lima
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in Linguagem em Foco Scientific Journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication. The articles are simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows sharing the work with an acknowledgement of its authorship and initial publication in this journal.
- The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors. Therefore, we request a Statement of Copyright, which must be submitted with the manuscript as a Supplementary Document.
- Authors are authorized to make the version of the text published in Linguagem em Foco Scientific Journal available in institutional repositories or other academic work distribution platforms (ex. ResearchGate, Academia.edu).