Interview with Manoela Silva, audio describer and researcher

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/2674-8266-15-10807

Keywords:

Accessible Audiovisual Translation (TAVa, acronym in Brazilian Portuguese), Audio description (AD), Subtitling for the deaf and the hard-of-hearing (SDH), Audiovisual Translation in Sign Language (TALS, acronym in Brazilian Portuguese)

Abstract

Manoela Silva is a professor at the Federal University of Bahia in the Postgraduate Program in Language and Culture, working on “Language Acquisition, Translation and Accessibility”. She has experience as a researcher and/or professional in audio description and other modes of Accessible Audiovisual Translation (TAVa, acronym in Brazilian Portuguese), such as Subtitling for the deaf and hard-of-hearing (SDH) and Audiovisual Translation in Sign Language (TALS, acronym in Brazilian Portuguese). She coordinates a research group, TrAce (Translation and Accessibility), which works in research and professional practice in the different modes of AVT. In the interview, we discussed the performance of her research group, the issue of the importance of Audio description (AD), SDH and TALS for the education of People with Disabilities and, finally, the role of the consultant in audio description. TrAce seeks to discuss modalities that are are not covered by the research on TAVa yet, such as audio subtitling and AD in video games. The fact that TAVa modes are not restricted to the formal school environment, they continue to inform their primary target audience about the world around them and enable them to increase their cultural baggage. The role of the consultant in the construction process of AD projects is important, because through the practice of collaborative writing with screenwriters or the review of ready-made scripts, he/she can contribute a lot to the reduction of visocentrism, since it helps to better understand the target audience, their needs and preferences, and allows minimizing preconceived ideas, preventing ableist lapses.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Manoela Cristina Correia Carvalho da Silva, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia (2019), mestre em Letras e Lingüística também pela UFBA (2009), possui licenciatura e bacharelado em Língua Estrangeira pela mesma instituição (2006) e bacharelado em Comunicação Social pela Universidade Católica do Salvador (1996). Atualmente é professora adjunta da UFBA, atuando na graduação e no Programa de Pós-Graduação em Língua e Cultura (PPGLinC). É coordenadora do grupo de pesquisa TrAce (Tradução e Acessibilidade) e tem interesse nas áreas de tradução e acessibilidade, tradução audiovisual, tradução para o público infantojuvenil, formação de tradutores, ensino de línguas, educação especial e educação inclusiva. 

Vera Lúcia Santiago Araújo, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Vera Lúcia Santiago Araújo possui graduação em Letras pela Universidade Federal do Ceará (1982), mestrado em Mestrado em Letras Língua Inglesa pela Universidade Estadual do Ceará (1994) e doutorado em Letras pela Universidade de São Paulo (2000). Atualmente é professor associado da Universidade Estadual do Ceará e pesquisadora nível 2 do CNPq. Tem experiência na área de Linguística Aplicada, com ênfase em Tradução, atuando na tradução audiovisual acessível, mais precisamente na legendagem para surdos e ensurdecidos e audiodescrição. 

Silvia Malena Modesto Monteiro, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Doutora em Linguística Aplicada. Professora do Curso de Letras da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Professora do Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada (PosLA) da UECE. Fortaleza-CE E-mail: malena.monteiro@uece.br Lattes: http://lattes.cnpq.br/5669204383660789. OrcID: https://orcid.org/0000-0002-8211-3142.

Patrícia Araújo Vieira, Universidade Federal do Ceará (UECE)

Doutora em Linguística Aplicada. Professora do Programa de Pós-graduação nos Estudos da Tradução (POET) da Universidade Federal do Ceará (UFC). Professora Adjunta do curso Letras Libras da UFC; Fortaleza – CE; email: pattivieira477@gmail.com; Lattes: http://lattes.cnpq.br/5901941364309055; OrcID: https://orcid.org/0000-0001-6611-720X

References

ADERALDO, Marisa; MASCARENHAS, Renata de Oliveira; ALVES, Jefferson Fernandes; ARAÚJO, Vera Lúcia Santiago; DANTAS, João Francisco de Lima. Pesquisas Teóricas e Aplicadas em Audiodescrição. Natal: Editora da UFRN, 2017. Disponível em https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/22612. Acesso em: 21 de jan., 2023.

ARAÚJO, Vera Lúcia Santiago; FRANCO, Eliana Paes Cardoso. Audiodescription in Brazil. In: TAYLOR, Christopher; PEREGO, Elisa. The Routledge Handbook of Audiodescription. Nova York: Routledge, 2022. p. 596-612. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003003052-46

PALMEIRA, Charleston Teixeira. Programa de Aperfeiçoamento da Locução Na Audiodescrição de Filmes: uma contribuição da Fonoaudiologia para a formação de audiodescritores. 2021. 251 f. Tese. (Doutorado em linguística aplicada) – Centro de Humanidades, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2021. Disponível em https://www.uece.br/posla/pesquisa/teses/teses-2021. Acesso em: 04 de jun., 2023.

SILVA, Manoela Cristina Correia Carvalho da. Com os olhos do coração: estudo acerca da audiodescrição de desenhos animados para o público infantil. 2009. 216 f. Dissertação (Mestrado em Letras e Linguística) – Instituto das Letras, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2009. Disponível em https://repositorio.ufba.br/handle/ri/12032. Acesso em: 04 de jun., 2023.

SILVA, Manoela Cristina Correia Carvalho da. Para além do visível: princípios para uma audiodescrição menos visocêntrica. 2019. 238 f. Tese (Doutorado em Educação) = Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2019. Disponível em https://repositorio.ufba.br/handle/ri/29344. Acesso em: 04 de jun., 2023.

Published

2023-06-26

How to Cite

SILVA, M. C. C. C. da; ARAÚJO, V. L. S.; MONTEIRO, S. M. M.; VIEIRA, P. A. Interview with Manoela Silva, audio describer and researcher. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 15, n. 2, p. 160–170, 2023. DOI: 10.46230/2674-8266-15-10807. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/10807. Acesso em: 22 nov. 2024.