Relato de experiência do Grupo Tubo de Ensaio na perspectiva da educação não formal do ensino de Química

Main Article Content

Francisco Furtado Líns
Anne Gabriella Dias Santos Caldeira
Antônio Márcio Alves dos Santos
Francisco Bernardo Rodrigues Braga

Abstract

This experience report aimed to explore the impact of Tubo de Ensaio on the academic training of its members, highlighting the group's contributions to the development of pedagogical, communicative and critical skills and awakening the interest of students in primary and secondary schools in the study. of Chemistry, through non-formal education, using the methodology of scientific theater. The study is descriptive and follows the format of an experience report, based on the experiences acquired. The group aims to integrate art and science, popularizing scientific knowledge through theatrical presentations in schools, mainly in the region of Itapipoca, Ceará. The experience prepared participants for future challenges, making them more complete and versatile professionals, with skills and knowledge applicable in different areas of education and science, as well as contributing to the teaching of Chemistry in a fun and accessible way.

Article Details

How to Cite
Líns, F. F., Dias Santos Caldeira, A. G., Alves dos Santos, A. M., & Rodrigues Braga, F. B. (2025). Relato de experiência do Grupo Tubo de Ensaio na perspectiva da educação não formal do ensino de Química. Conexão ComCiência, 2(5). https://doi.org/10.52521/revccc.v2i5.14747
Section
Dossiê - Experiências na Educação Não-Formal

References

ASSIS, Davison Marcio Silva de; SILVA, Aline Lohana Silva; LIMA, Aldaiane Brasil de; SERRA, Mauricio Ferreira; SILVA, Wellitom Silva da. Teatro de temática científica: uma proposta pedagógica lúdica possível na educação não formal de alunos do ensino fundamental. Scientia Plena, São Cristóvão, SE, v. 12 n. 6 June/Junho 2016.

CAMPANINI, Barbara Doukay; ROCHA, Marcelo Borges. O teatro científico como estratégia didática para o ensino de ciências nas instituições de pesquisa pelo Brasil. Revista Ciências & Ideias, Rio de Janeiro, RJ, Vol. 9, N.3, p. 140- 152, set./dez. 2018.

FRANCISCO JUNIOR, Wilmo Ernesto; SILVA, Dionatan Menezes da; NASCIMENTO, Renatha Cristhina Fraga do; YAMASHITA, Miyuki. O teatro científico como ferramenta para a formação docente: uma pesquisa no âmbito do PIBID. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, MG, v. 14, n. 3, p. 79-100, maio 2014.

GASPAR, Alberto. A educação formal e a educação informal em ciências. Ciência e público. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2002. p.172-173. Disponível em: <http://www.casadaciencia.ufrj.br/Publicacoes/terraincognita/cienciaepublico/artigos/art14_aeducacaoformal.pdf>.. Acesso em: 25 dez. 2024.

GUIMARÃES, Cleidson Carneiro. Experimentação no ensino de química: caminhos e descaminhos rumo à aprendizagem significativa. Química Nova na Escola, SãoPaulo, SP, v.31, n.3, p.198-202, Ago. 2009.

MONTENEGRO, Betânia; FREITAS, Ana Lúcia Ponte; MAGALHÃES, Pedro Jorge Caldas; SANTOS, Armênio Aguiar dos; VALE, Marcus Raimundo. O papel do teatro na divulgação científica: a experiência da Seara da Ciência. Cienc. Cult., São Paulo, SP, v. 57, n. 4, Oct./Dec. 2005.

MOREIRA, L. M.; MARANDINO, M. Teatro de temática científica: conceituação, conflitos, papel pedagógico e contexto brasileiro. Ciência & Educação, v. 21, n. 2, 2015, p. 511-523.