Using games to teach physical Geography: competing in the gullies of Cacequi (RS)
Competindo nas voçorocas de Cacequi (RS)
DOI:
https://doi.org/10.52521/geouece.v14i26.14156Keywords:
Collaborative teaching, Erosion, Geomorphology, Innovative methodologies, LearningAbstract
The teaching of Physical Geography is sometimes done superficially or only with theoretical approaches, without using methodologies that engage the student. This article aims to create and apply a didactic sequence involving the erosion processes of Cacequi (RS), using games as review methods. Sixty-six seventh graders from a school in Cacequi (RS) participated in the activities. Methodologically, the research was divided into: (i) theoretical and spatial sensitization using geotechnologies; (ii) fieldwork; and (iii) application of games. As for the results, the students demonstrated prior knowledge of physical geography and used geotechnologies to observe aspects of the municipality's relief, land use, and cover, and hydrography. During the fieldwork, they answered several questions, especially about the sandy soils of Cacequi (RS) and the role of vegetation in containing erosion. About the games, the students were motivated in all of them, working in teams to revise the content. They had some doubts about geomorphology concepts, but got most of the questions right, involving physical aspects of the municipality. Given the above, the didactic sequence helped to promote the teaching of physical geography in the municipality of Cacequi (RS).
Downloads
Metrics
References
AFONSO, A. E. A geografia da natureza no ensino de geografia: propostas para a educação ambiental e preventiva de riscos naturais. Giramundo, Rio de Janeiro, V.2, N.4, P. 83-93, Jul./Dez. 2015.
ALBUQUERQUE, F. N. B. Geografia Física Escolar: teorias e conceitos, escalas e linguagens. Os Desafios da Geografia Física na Fronteira do Conhecimento, v. 1, p. 3676-3687, 2017.
ASCENÇÃO, V. R.; VALADÃO, R. C. Por uma Geomorfologia socialmente significativa na Geografia Escolar: uma contribuição a partir de conceitos fundantes. Acta Geográfica, p. 179-195, 2017.
BATISTA, B. N. Geografia, ensino, concepção pedagógica: desdobramentos no quadrante curricular do Rio Grande do Sul. Revista Signos Geográficos, v. 2, p. 1-22, 2020.
BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC, 2018.
BREDA, T. V. Jogos geográficos na sala de aula. Appris Editora e Livraria Eireli-ME, 2018.
BREDA, T. V. O uso de jogos no processo de ensino-aprendizagem na geografia escolar. 2013. 142 p. Dissertação (Mestrado em Ensino e História das Ciências da Terra) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2013.
BREDA, T. V.; PICANÇO, J. O uso de jogos no processo de ensino aprendizagem na Geografia escolar. Encontro de Geógrafos da America Latina, v. 14, p. 1-19, 2013.
BUENO, M. A. A importância do estudo do meio na prática de ensino em geografia física. Boletim Goiano de Geografia, v. 29, n. 2, p. 185-198, 2009.
CABRAL, I. L. L.. Depressões interfluviais e voçorocas articuladas à rede de drenagem: o exemplo das bacias dos Rios Ibicuizinho, Areal do Paredão, Cacequi, Santa Maria e Ibicuí. 2004. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2004.
CABRAL, T. L.; NUMMER, A. V.; DE MENESES BATEIRA, C. V. Indicadores morfométricos como suporte para a classificação de voçorocas em sub-bacias hidrográficas no município de Cacequi, RS. Revista Brasileira de Geomorfologia, v. 21, n. 1, 2020.
CALLAI, Helena Copetti. Learning to read the world: geography in the first years of basic schooling. Cadernos CEDES, v. 25, p. 227-247, 2005.
CASTELLAR, Sonia Maria Vanzella; VILHENA, Jerusa. Ensino de Geografia. São Paulo: Cengage Learning, 2011.
DAMBROS, Gabriela. Por uma cartografia escolar interativa: jogo digital para a alfabetização cartográfica no ensino fundamental. Dissertação de Mestrado (Mestrado em Geografia)-Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014.
DE SOUZA MACHADO, P. et al. Atividades lúdicas relacionadas a questões hídricas: inclusão de abordagens CTS no currículo de Biologia do Ensino Médio. Cadernos de Educação Básica, v. 1, n. 2, p. 55-66, 2016.
GIRGIN, M. Use of games in education: GeoGuessr in geography course. International Technology and Education Journal, v. 1, n. 1, p. 1-6, 2017.
GIROTTO, E. D; SANTOS, D. A. O uso de jogos e filmes no ensino de geografia: um estudo de caso com alunos do 3º ano do ensino médio. Geografia, Ensino & Pesquisa, Santa Maria, v. 21, n. 3, p. 98-109, 2017.
GRANDO, R. C. O conhecimento matemático e o uso de jogos na sala de aula. Tese (Doutorado em Educação, subárea em Matemática) – Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, São Paulo. 2000.
ITO, I. S.; DE AZEVEDO, D. A. Jogos Geográficos Escolares: ferramentas lúdicas de ensino. Revista Educação Geográfica em Foco, v. 6, n. 12, 2022.
KAERCHER, N. A. A geografia é nosso dia-a-dia. Boletim Gaúcho de Geografia, v. 21, n. 1, 1996.
KIEFER, A. P.; BATISTA, N. L. Pensando a sala de aula invertida e o CANVA como ferramentas didáticas para o ensino remoto. Metodologias e Aprendizado, v. 2, p. 143-156, 2020.
LEAJANSKI, A. D.; BAGIO, V. A.; ZANON, D. P. Oficinas pedagógicas: reflexões emergentes da formação docente e vivência extensiohista. Revista Ciência em Extensão, v. 16, p. 140-156, 2020.
LUNARTI, E. A. P.; FELICIO, C. M. Uso de jogos e brincadeiras para aprendizagem ativa e estudo de conceitos geográficos. Revista Brasileira de Educação em Geografia, v. 13, n. 23, p. 05-23, 2023.
MIYAZAKI, L. C. P.; OLIVEIRA, A. A. G. Anáglifo, fotointerpretação e imagens do Google Earth como alternativa para elaboração do mapeamento geomorfológico da Serra do Corpo Seco - Ituiutaba-MG (Brasil). Revista Ibero-Afro-Americana de Geografia Física e Ambiente: Physis Terrae, v. 2, n. 2, p. 43–65, 2020.
DE ANDRADE, A. K. N.; MACHADO, M. R. I. JOGOS DIDÁTICOS NA CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO GEOGRÁFICO: uma possibilidade para o desenvolvimento de competências e habilidades. Revista Brasileira de Educação em Geografia, v. 11, n. 21, p. 05-18, 2021.
OLIVEIRA, A. A. G. A utilização de anáglifos aplicado ao mapeamento geomorfológico: o caso do relevo residual “Serra do Corpo Seco”. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Geografia) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia. 2019. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/28586.
OLIVEIRA, T. P.; LOPES, C. S. O uso de jogos por professores de Geografia na Educação Básica. Ateliê Geográfico, v. 13, n. 3, p. 66-83, 2019.
OLIVEIRA, T. P.; VIEIRA, S. F. Os jogos e o pensamento geográfico: explorações teóricas. Anekumene, n. 24, 2022.
PETSCH, C., SCCOTI, A. A. V., TRENTIN, R., DE SOUZA ROBAINA, L. E., & DA ROSA, K. K. A expansão da cultura de soja no pampa gaúcho: o caso da bacia hidrográfica do rio Santa Maria. Revista Geografar, 17(1), 47-71, 2022.
PETSCH, C.; DO AMARAL, E. C.; DE OLIVEIRA SANCHES, F. Eventos extremos de precipitação e sua relação com a erosão na Bacia Hidrográfica do rio Santa Maria (RS). Revista Brasileira de Climatologia, v. 33, p. 1-28, 2023.
RADEMANN, L. K.; TRENTIN, R.; DE SOUZA ROBAINA, L. E. Relação das variáveis ambientais com os processos erosivos no município de Cacequi, Rio Grande do Sul. Revista Geoaraguaia, v. 8, n. 2, 2018.
RIZZATTI, M.; BATISTA, N. L. Cartas topográficas, maquetes digitais e imagens anáglifo: Contribuições ao estudo do relevo com softwares livres. Metodologias e Aprendizado, v. 4, p. 41-44, 2021.
SANTOS, A. F.; NUNES, M. D.; OLIVEIRA, S. S. Carta na manga: o uso de jogos na educação geográfica. Revista Brasileira de Educação em Geografia, v. 12, n. 22, p. 05-24, 2022.
SAWCZUK, M. I. L.; MOURA, J. D. P. Jogos pedagógicos para o ensino da geografia. Paraná. Secretaria de Estado da Educação. Superintendência de Educação. O professor PDE e os desafios da escola pública paranaense, 2012.
SIQUEIRA, B. O ensino de Geografia Física e os jogos digitais: trabalhando suscetibilidade, vulnerabilidade e resiliência frente aos desastres naturais. Terrae didatica, v. 15, p. e019022-e019022, 2019.
SOUZA JR, C. M. et al. Reconstructing three decades of land use and land cover changes in brazilian biomes with landsat archive and earth engine. Remote Sensing, v. 12, n. 17, p. 2735, 2020.
VILHENA, J.; CASTELLAR, S. M. V. Metodologias ativas para o ensino de Geografia: um estudo centrado em jogos. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 17, n. 2, p. 422-436, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Raquel Camargo Trindade, Eric Moises Beilfuss, Carina Petsch, Tiele Lopes Cabral

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.






























