Elementary knowledge for self-reviewing academic texts and improving writing skills
DOI:
https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v8i1.13383Keywords:
Text review, Self-review of texts, Academic discursive domain, Academics textsAbstract
This paper presents a discussion about the elements of text review that can contribute for authors of academic texts to self-review. The exhibition is interspersed with examples taken from the Academic Writing Course: perfecting your style, by the Federal Rural University of the Semi-Árido (UFERSA) and the State University of Ceará (UECE), in 2022. The hypothesis developed was that the knowledge about text review can collaborate with the self-review of producers. This hypothesis is confirmed because the course’s students demonstrated a useful learning experience in the course. The research carried out was of a bibliographical nature, seeking to collaborate with a real problem perceived in the context of university teaching practice. As a possibility of intervention, the results point to two paths: on the one hand, the individual changes in the undergraduate curriculum subjects; on the other hand, deep structural changes to improve the quality of national education in relation to the skills of producing and reading academic texts.Metrics
References
BEZERRA, Ricardo José Lima. A prática educativa a partir dos seus saberes: Refletindo sobre os saberes curriculares e saberes experienciais docentes a partir de Tardif, seus colaboradores e seus comentadores. Revista Cadernos de Estudos e Pesquisa na Educação Básica, Recife, v.3, n.1, p. 103-120, 2017.
COSTA VAL, Maria da Graça. Texto, textualidade e textualização. In: CECCANTINI,
João L. T.; PEREIRA, Rony Farto (org.) Pedagogia cidadã: cadernos de formação: Língua Portuguesa. São Paulo: UNESP-Pró-Reitoria de Graduação, 2004, p. 113-128.
HEURLEY, Laurent. A revisão de texto: abordagem da psicologia cognitiva. Scripta, Belo Horizonte, v.14, n. 26, p. 121-138, 2010.
MENESES, M. P. Os sentidos da descolonização: uma análise a partir de Moçambique. OPSIS, Goiânia, v.16, n.1, p. 26-44, jan./jun. 2016.
SGUISSARDI, Valdemar. Produtivismo acadêmico. In: OLIVEIRA, Dalila Andrade; DUARTE, Adriana Maria Cancella; VIEIRA, Livia Maria Fraga (org.). Dicionário de trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: Faculdade de Educação UFMG, 2010.
VIEIRA, Francisco Eduardo; FARACO, Carlos Alberto. Escrever na Universidade: Fundamentos. São Paulo: Parábola, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 GPOSSHE notebooks
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores possuem direitos autorais, sem restrição, aos seus textos. Os Cadernos do GPOSSHE On-line permitem ao autor os direitos de publicação. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.
Todo o conteúdo da Revista Cadernos Gposshe On-Line é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.