Elementary knowledge for self-reviewing academic texts and improving writing skills

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v8i1.13383

Keywords:

Text review, Self-review of texts, Academic discursive domain, Academics texts

Abstract

This paper presents a discussion about the elements of text review that can contribute for authors of academic texts to self-review. The exhibition is interspersed with examples taken from the Academic Writing Course: perfecting your style, by the Federal Rural University of the Semi-Árido (UFERSA) and the State University of Ceará (UECE), in 2022. The hypothesis developed was that the knowledge about text review can collaborate with the self-review of producers. This hypothesis is confirmed because the course’s students demonstrated a useful learning experience in the course. The research carried out was of a bibliographical nature, seeking to collaborate with a real problem perceived in the context of university teaching practice. As a possibility of intervention, the results point to two paths: on the one hand, the individual changes in the undergraduate curriculum subjects; on the other hand, deep structural changes to improve the quality of national education in relation to the skills of producing and reading academic texts.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Karla Raphaella Costa Pereira, Universidade Federal Rural do Semi-árido (UFERSA)

Professora da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA/RN), vinculada ao Departamento de Linguagens e Ciências Humanas (DLCH) do Centro Multidisciplinar de Caraúbas; doutora e mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UECE); pós-doutorado concluído no Programa de Pós-graduação em Educação (UECE/FUNCAP); doutoranda em Letras pelo Programa de Pós-graduação em Letras (PPGL/UFC); psicopedagoga pela Universidade Estácio de Sá (UNISA); especialista em Revisão Textual pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC/MINAS), graduada em Letras-Português/Literaturas pela Universidade Federal do Ceará (UFC) e em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE); líder dos Grupos de Pesquisa Práxis e Formação Docente (UFERSA) e Ontologia do Ser Social, História, Educação e Emancipação Humana (GPOSSHE/UECE).

References

BEZERRA, Ricardo José Lima. A prática educativa a partir dos seus saberes: Refletindo sobre os saberes curriculares e saberes experienciais docentes a partir de Tardif, seus colaboradores e seus comentadores. Revista Cadernos de Estudos e Pesquisa na Educação Básica, Recife, v.3, n.1, p. 103-120, 2017.

COSTA VAL, Maria da Graça. Texto, textualidade e textualização. In: CECCANTINI,

João L. T.; PEREIRA, Rony Farto (org.) Pedagogia cidadã: cadernos de formação: Língua Portuguesa. São Paulo: UNESP-Pró-Reitoria de Graduação, 2004, p. 113-128.

HEURLEY, Laurent. A revisão de texto: abordagem da psicologia cognitiva. Scripta, Belo Horizonte, v.14, n. 26, p. 121-138, 2010.

MENESES, M. P. Os sentidos da descolonização: uma análise a partir de Moçambique. OPSIS, Goiânia, v.16, n.1, p. 26-44, jan./jun. 2016.

SGUISSARDI, Valdemar. Produtivismo acadêmico. In: OLIVEIRA, Dalila Andrade; DUARTE, Adriana Maria Cancella; VIEIRA, Livia Maria Fraga (org.). Dicionário de trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: Faculdade de Educação UFMG, 2010.

VIEIRA, Francisco Eduardo; FARACO, Carlos Alberto. Escrever na Universidade: Fundamentos. São Paulo: Parábola, 2019.

Published

2024-06-22

How to Cite

PEREIRA, K. R. C. Elementary knowledge for self-reviewing academic texts and improving writing skills. GPOSSHE notebooks, [S. l.], v. 8, n. 1, 2024. DOI: 10.33241/cadernosdogposshe.v8i1.13383. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/CadernosdoGPOSSHE/article/view/13383. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Fluxo Contínuo

Most read articles by the same author(s)