Recategorization and argumentative guidance

an analysis of the reference introduction in ENEM 2018 grade mil essays

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/lef.v16i3.13530

Keywords:

referencing, recategorization, referential introduction, argumentative orientation, enem writing

Abstract

Considering that texts are produced to fulfill a certain communicative purpose(s) and are oriented towards this purpose, we argue that there are texts with direct argumentation and texts with indirect argumentation, which implies speaking in degrees of argumentativeness (Cavalcante et al, 2020), an assumption defended by Textual Linguistics. Resulting from a dissertation research, in this article, we aim to analyze the role of the referential introduction in the development of argumentative guidance in ENEM grade 1000 essays in 2018. Supported by Amossy (2018) and Silva (2013), through a qualitative approach, of a exploratory and descriptive-interpretative, the research reinforces the argumentativeness present at the inauguration of the referents, revealing points of view and evaluations that build and reinforce a thesis. For analysis, we chose 2 essays, which present a greater recurrence of referential processes and similarity in terms of the argumentative bias of discussion. As results, we conclude that, from the function of characterizing the referent to encapsulating a project of saying that will still be developed throughout the discursive unit, the referential introduction works on building the argumentative orientation of the text, fulfilling the role of articulator, given that the inauguration a referent results in a subsequent resumption or remission and leads the reader to think about the theme under certain perceptions. In effect, we recognize the effects that this research brings to Portuguese language classes, regarding the functions that the construction of reference fulfills in the argumentative orientation of texts, as it promotes the expansion of studies on the interface between referencing and argumentation in Textual Linguistics.

Downloads

Author Biographies

Amanda Mikaelly Nobre de Souza, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

Doutoranda em Letras pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Mestre em Letras pelo Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGL) na Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Possui licenciatura em Letras Língua portuguesa pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Atualmente é bolsista CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - de pós-graduação pela mesma instituição. Realiza pesquisas na área de Linguística, especialmente nos seguintes temas: linguística textual, referenciação, ensino de língua portuguesa, produção textual e construção de sentidos. 

Lidiane de Morais Diógenes Bezerra, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

Doutora em Estudos da Linguagem pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Professora Adjunto IV da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Campus de Pau dos Ferros (CAPF). Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGL), pela mesma instituição.

References

ADAM, J. M. A Linguística Textual: introdução à análise textual dos discursos. 2. ed. Revista e aumentada. São Paulo: Cortez, 2011.

AMOSSY, R. A argumentação no discurso. Tradução de Angela M. S. Corrêa [et al.]. São Paulo: Contexto, 2018.

CAVALCANTE, M. M.; CARVALHO, A. P. L.; SILVA, A. A.; DUARTE, A. L. M.; PINHEIRO, C. E. S.; LIMA, I. M.; FERNANDES, J. O.; BARROS, J. M.; SOARES, M. S.; FARIA, M. G. S.; BRITO, M. A. P.; MARTINS, M. A.; MACEDO, P. S. A.; OLIVEIRA, R. L.; PINTO, R.; CORTEZ, S. L.; CUSTÓDIO FILHO, V. Linguística Textual e Argumentação. 1. ed. Campinas, SP: Pontes editores, 2020.

CAVALCANTE, M. M. Abordagens da argumentação nos estudos de Linguística Textual. ReVEL, edição especial, v. 14, n. 12, p. 106-124, 2016. Disponível em: https://www.revel.inf.br/files/ea45a0fb01f8dde37a9435628505a55d.pdf. Acesso em: 15 maio 2024.

CAVALCANTE, M. M.; CUSTÓDIO FILHO, V.; BRITO, M. A. P. Coerência, referenciação e ensino. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2014.

CAVALCANTE, M. M. Os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2012.

CAVALCANTE, M. M. Referenciação: sobre coisas ditas e não ditas. Fortaleza: Edições UFC, 2011.

CAVALCANTE, M. M; CUSTÓDIO FILHO, V. Revisitando o estatuto do texto. Revista do GELNE, Piauí, v. 12, n. 2, p. 56-71, 2010. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/26452/1/2010_art_mmcavalcante.pdf. Acesso em: 20 maio 2024.

KOCH, I. G.; ELIAS, V. M. Escrever e argumentar. 1. ed. São Paulo: Contexto, 2018.

KOCH, I. G. Argumentação e linguagem. 13. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

MACHADO, D. Z. Referenciação. In: COSTA, I. B.; FOLTRAN, M. J. (orgs.). A tessitura da escrita. São Paulo: Editora Contexto, 2013. p. 101-123.

MATOS, J. G. As redes referenciais na construção de notas jornalísticas. 2018. 259f. Tese (Doutorado em Linguística). Programa de Pós-Graduação em Linguística. Universidade Federal do Ceará: Fortaleza, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/35419/5/2018_tese_jgmatos.pdf. Acesso em: 27 abr. 2024.

PRADO, D. de F.; MORATO, R. A. A redação do ENEM como gênero textual-discursivo: uma breve reflexão. Cadernos CESPUC De Pesquisa Série Ensaios, v. 29, p. 205-219, 2017. Disponivel em: https://doi.org/10.5752/P.2358-3231.n29p205-219. Acesso em 16 dez. 2024.

SILVA, F. O. Formas e funções das introduções referenciais. 2013. 126f. Tese (Doutorado em Linguística). Programa de Pós-Graduação em Linguística. Universidade Federal do Ceará: Fortaleza, 2013. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/8247/1/2013_tese_fosilva.pdf. Acesso em: 29 abr. 2024.

SILVA, F. O.; CUSTÓDIO FILHO, V. O caráter não linear da recategorização referencial. In: CAVALCANTE, M. M.; LIMA, S. M. C. (orgs.). Referenciação: teoria e prática. São Paulo: Cortez, 2013. p. 59-85.

SOARES, M. S. Processos referenciais por nome próprio como estratégias argumentativas. 2018. 119f. - Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Linguística, Fortaleza (CE), 2018. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/33104. Acesso em: 16 dez. 2024.

TRAVAGLIA, L. C. Fatos pertinentes para o trabalho com a tipologia textual no ensino de língua. In: MARQUESI, S. C.; PAULIUKONIS, A. L.; ELIAS, V. M. (orgs.). Linguística Textual e ensino. São Paulo: Contexto, 2017. p. 69-89.

Published

2025-03-28

How to Cite

SOUZA, A. M. N. de; BEZERRA, L. de M. D. Recategorization and argumentative guidance : an analysis of the reference introduction in ENEM 2018 grade mil essays . Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 16, n. 3, p. 195–217, 2025. DOI: 10.46230/lef.v16i3.13530. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/13530. Acesso em: 7 apr. 2025.
Crossref
0
Scopus
0