Recategorization and argumentative guidance
an analysis of the reference introduction in ENEM 2018 grade mil essays
DOI:
https://doi.org/10.46230/lef.v16i3.13530Keywords:
referencing, recategorization, referential introduction, argumentative orientation, enem writingAbstract
Considering that texts are produced to fulfill a certain communicative purpose(s) and are oriented towards this purpose, we argue that there are texts with direct argumentation and texts with indirect argumentation, which implies speaking in degrees of argumentativeness (Cavalcante et al, 2020), an assumption defended by Textual Linguistics. Resulting from a dissertation research, in this article, we aim to analyze the role of the referential introduction in the development of argumentative guidance in ENEM grade 1000 essays in 2018. Supported by Amossy (2018) and Silva (2013), through a qualitative approach, of a exploratory and descriptive-interpretative, the research reinforces the argumentativeness present at the inauguration of the referents, revealing points of view and evaluations that build and reinforce a thesis. For analysis, we chose 2 essays, which present a greater recurrence of referential processes and similarity in terms of the argumentative bias of discussion. As results, we conclude that, from the function of characterizing the referent to encapsulating a project of saying that will still be developed throughout the discursive unit, the referential introduction works on building the argumentative orientation of the text, fulfilling the role of articulator, given that the inauguration a referent results in a subsequent resumption or remission and leads the reader to think about the theme under certain perceptions. In effect, we recognize the effects that this research brings to Portuguese language classes, regarding the functions that the construction of reference fulfills in the argumentative orientation of texts, as it promotes the expansion of studies on the interface between referencing and argumentation in Textual Linguistics.
Downloads
References
ADAM, J. M. A Linguística Textual: introdução à análise textual dos discursos. 2. ed. Revista e aumentada. São Paulo: Cortez, 2011.
AMOSSY, R. A argumentação no discurso. Tradução de Angela M. S. Corrêa [et al.]. São Paulo: Contexto, 2018.
CAVALCANTE, M. M.; CARVALHO, A. P. L.; SILVA, A. A.; DUARTE, A. L. M.; PINHEIRO, C. E. S.; LIMA, I. M.; FERNANDES, J. O.; BARROS, J. M.; SOARES, M. S.; FARIA, M. G. S.; BRITO, M. A. P.; MARTINS, M. A.; MACEDO, P. S. A.; OLIVEIRA, R. L.; PINTO, R.; CORTEZ, S. L.; CUSTÓDIO FILHO, V. Linguística Textual e Argumentação. 1. ed. Campinas, SP: Pontes editores, 2020.
CAVALCANTE, M. M. Abordagens da argumentação nos estudos de Linguística Textual. ReVEL, edição especial, v. 14, n. 12, p. 106-124, 2016. Disponível em: https://www.revel.inf.br/files/ea45a0fb01f8dde37a9435628505a55d.pdf. Acesso em: 15 maio 2024.
CAVALCANTE, M. M.; CUSTÓDIO FILHO, V.; BRITO, M. A. P. Coerência, referenciação e ensino. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2014.
CAVALCANTE, M. M. Os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2012.
CAVALCANTE, M. M. Referenciação: sobre coisas ditas e não ditas. Fortaleza: Edições UFC, 2011.
CAVALCANTE, M. M; CUSTÓDIO FILHO, V. Revisitando o estatuto do texto. Revista do GELNE, Piauí, v. 12, n. 2, p. 56-71, 2010. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/26452/1/2010_art_mmcavalcante.pdf. Acesso em: 20 maio 2024.
KOCH, I. G.; ELIAS, V. M. Escrever e argumentar. 1. ed. São Paulo: Contexto, 2018.
KOCH, I. G. Argumentação e linguagem. 13. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
MACHADO, D. Z. Referenciação. In: COSTA, I. B.; FOLTRAN, M. J. (orgs.). A tessitura da escrita. São Paulo: Editora Contexto, 2013. p. 101-123.
MATOS, J. G. As redes referenciais na construção de notas jornalísticas. 2018. 259f. Tese (Doutorado em Linguística). Programa de Pós-Graduação em Linguística. Universidade Federal do Ceará: Fortaleza, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/35419/5/2018_tese_jgmatos.pdf. Acesso em: 27 abr. 2024.
PRADO, D. de F.; MORATO, R. A. A redação do ENEM como gênero textual-discursivo: uma breve reflexão. Cadernos CESPUC De Pesquisa Série Ensaios, v. 29, p. 205-219, 2017. Disponivel em: https://doi.org/10.5752/P.2358-3231.n29p205-219. Acesso em 16 dez. 2024.
SILVA, F. O. Formas e funções das introduções referenciais. 2013. 126f. Tese (Doutorado em Linguística). Programa de Pós-Graduação em Linguística. Universidade Federal do Ceará: Fortaleza, 2013. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/8247/1/2013_tese_fosilva.pdf. Acesso em: 29 abr. 2024.
SILVA, F. O.; CUSTÓDIO FILHO, V. O caráter não linear da recategorização referencial. In: CAVALCANTE, M. M.; LIMA, S. M. C. (orgs.). Referenciação: teoria e prática. São Paulo: Cortez, 2013. p. 59-85.
SOARES, M. S. Processos referenciais por nome próprio como estratégias argumentativas. 2018. 119f. - Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Linguística, Fortaleza (CE), 2018. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/33104. Acesso em: 16 dez. 2024.
TRAVAGLIA, L. C. Fatos pertinentes para o trabalho com a tipologia textual no ensino de língua. In: MARQUESI, S. C.; PAULIUKONIS, A. L.; ELIAS, V. M. (orgs.). Linguística Textual e ensino. São Paulo: Contexto, 2017. p. 69-89.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Amanda Mikaelly Nobre de Souza, Lidiane de Morais Diógenes Bezerra

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in Linguagem em Foco Scientific Journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication. The articles are simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows sharing the work with an acknowledgement of its authorship and initial publication in this journal.
- The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors. Therefore, we request a Statement of Copyright, which must be submitted with the manuscript as a Supplementary Document.
- Authors are authorized to make the version of the text published in Linguagem em Foco Scientific Journal available in institutional repositories or other academic work distribution platforms (ex. ResearchGate, Academia.edu).