Language centers as a language policy in a federal institute
DOI:
https://doi.org/10.46230/2674-8266-14-8380Keywords:
Internationalization, Federal Institutes, Language EducationAbstract
This paper analyzes the contexts of influence and design of the reference text for implementing a Language Center as part of the language policy (LP) and internationalization process of a Federal Institute of Education (FI) in the Northeastern Region of Brazil. The critical analysis based on Critical Applied Linguistics (CAL) and the Policy Cycle Approach (PCA) made it possible to perceive that the reference text points to a favorable and strongly driving environment for the design of Language Centers in the FI. Thus, the FI can institutionalize the LP actions already carried out unsystematically and individually by teachers of the mother-tongue and additional ones. The document allows the teaching agency to develop and implement projects that meet the local realities of the FI campuses. However, the reference text is involved in a naturalized-top-down internationalization perspective and focuses mainly on the offer of English courses. Moreover, we perceived the lack of investments for the document to be constituted in concrete actions and to assume a transforming role in the educational community.
Downloads
References
BAZERMAN, C. Systems of Genres and the Enactment of Social Intentions. FREEDMAN, A.; MEDWAY, P. Genre and the new rhetoric. London: Taylor & Francis, 1994. p. 67-85.
BAZERMAN, C. Gêneros textuais, tipificação e interação. São Paulo: Cortez, 2005.
BEELEN, J.; JONES, E. Redefining Internationalization at Home. CURAJ, A. et al. (Eds). The European Higher Education Area: Between critical reflections and future policies. New York & London: Springer, 2015, p.59-72.
BERRIEL, A. V.; TREVISOL, M. S.; MELO, C. V. O desenvolvimento linguístico-cultural e a formação profissional: um estudo de caso sobre a situação do ensino da língua estrangeira nos Institutos Federais. Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia, Canoas, v.3, n.1, p.1-19, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.35819/tear.v3.n1.a1838. Acesso em: 30 mai. 2022.
BOWE, R.; BALL, S. J.; GOLD, A. Reforming education & changing schools: case studies in policy sociology. London: Routledge, 1992.
BRASIL. Lei n. 11.161/2005, de 5 de agosto de 2005. Dispõe sobre o ensino da língua espanhola. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/lei/l11161.htm. Acesso em: 31 mai. 2022.
BRASIL. Portaria n°. 973, de 14 de novembro de 2014. Institui Programa Idiomas sem fronteiras. Disponível em: http://www.cienciasemfronteiras.gov.br/documents/214072/fce17e07-48b5-4b96-88e3-d9ca6dbb8186 . Acesso em: 10 jan. 2014.
BRASIL. Programa Ciência sem Fronteiras. Painel de Controle. Disponível em http://www.cienciasemfronteiras.gov.br/web/csf/painel-de-controle. Acesso em: 10 jun. 2016.
BRASIL. Levantamento das ações de internacionalização da Rede Federal de Educação Profissional e Tecnológica e resultados do GT de Políticas de Internacionalização. Brasília, SETEC/MEC, 2018. Disponível em http://portal.mec.gov.br/docman/maio-2018-pdf/87481-acoes-de-internacionalizacao/file . Acesso em: 13 jun. 2021.
BRETON, J.-M. Reflexões anglófilas sobre a geopolítica do inglês. LACOSTE, Y.; RAJAGOPALAN, K. A geopolítica do inglês. São Paulo: Parábola, 2005. p.12-26.
BRITISH COUNCIL. English in Brazil: an examination of policy, perceptions and influencing factors. 2015. Disponível em: http://obiret-iesalc.udg.mx/en/informes-y-estudios/english-brazil-examination-policy-perceptions-and-influencing-factors. Acesso em: 30 mai. 2022.
CALVET, L.-J. Sociolinguística: uma introdução crítica. São Paulo: Parábola, 2002.
CALVET, L.-J. As políticas linguísticas. São Paulo: Parábola, IPOL, 2007.
CANAGARAJAH, A. S. Resisting Linguistic Imperialism in English Teaching. Oxford: Oxford University Press, 1999.
CAVALCANTE, R.; SAID, A. C.; et al. Estratégias para internacionalização dos Institutos Federais: língua e cultura. Nexus. Revista de Extensão do IFAM, v.1, n.1, p.95-101, abr. 2015. Disponível em: http://dx.doi.org/10.31417/nexus.v1i1.16 . Acesso em: 30 mai. 2022.
CONIF. Internacionalização da Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica: Panorama 2019. 2021. Disponível em: https://portal.conif.org.br/images/Docs/2020-03-03_panorama-internacionalizacao---edicao-2019.pdf. Acesso em: 24 jul. 2022.
CONIF. Lançado o programa E-Tec sem Fronteiras. 15 mai. 2014. Portal do CONIF. Brasília, 15 maio, 2014. Disponível em: http://portal.CONIF.org.br/ultimas-noticias/639-lancado-programa-e-tec-sem-fronteiras.html. Acesso em: 20 ago. 2015.
DINIZ, L. R. A. Para além das fronteiras: a política linguística brasileira de promoção internacional do português. – Belo Horizonte: Editora UFMG, 2020.
FERREIRA, E. O não-lugar da língua inglesa nos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia: Discursos e constituintes. Cadernos Discursivos, Catalão - GO, n.1, v. 1, p.1-30, 2016. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/595/o/Edilson.pdf. Acesso em: 30 mai. 2022.
FORINTER. Política de Relações Internacionais dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia. Brasília, 2009. Disponível em: https://www.ifpb.edu.br/relacoes-internacionais/assuntos/Documentos/ri-internacinalizacao/forum-de-relacoes-internacionais-dos-institutos-federais/view. Acesso em: 30 mai. 2022.
IFMA. Plano de Desenvolvimento Institucional - PDI- 2014-2018, 2014. Disponível em: https://portal.ifma.edu.br/instituto/pdi/. Acesso em: 30 mai. 2022.
IFMA. Resolução CONSUP n° 47/2015. Estabelece Política de Programas e Projetos de Extensão do IFMA. 2015. Disponível em: https://proext.ifma.edu.br/wp-content/uploads/sites/33/2018/12/Res.47_2015-Pol%C3%ADtica-de-Programas-e-projetos-de-Extens%C3%A3o.pdf . Acesso em: 30 mai. 2022.
IFMA, Resolução nº 179, de 12 de dezembro de 2017. Disponível em: https://portal.ifma.edu.br/documentos/?id=12237 . Acesso em: 13 jun. 2021.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Censo Demográfico Brasileiro de 2010. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv49230.pdf. Acesso em: 30 mai. 2022.
JESUS, P. C. S. Política e planejamento linguístico para ciência e educação superior: possibilidades do multilinguismo para a produção e difusão do conhecimento. 2018. 220 f. Tese. (Doutorado em Linguística) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2018.
JORDÃO, C. M. et al. Internacionalização em inglês: sobre esse tal de “unstoppable train” e de como abordar a sua locomotiva. Ñemitỹrã, v. 1, n. 2, p. 30-43, abr. 2020. Disponível em: http://www.nemityra.fil.una.py/nemityra/index.php/revn/article/view/17. Acesso em: 24 jul. 2022.
LIMA, M. C.; MARANHÃO, C. M. S. A. O sistema de educação superior mundial: entre a internacionalização ativa e passiva. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 14, n. 3, p. 583-610, nov. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/5VJDvJnkgsDn9nmwWCCvKbj/abstract/?lang=pt. Acesso em: 14 jun. 2021.
MAINARDES, J. Abordagem do ciclo de políticas: uma contribuição para a análise de políticas educacionais. Educ. Soc., Campinas, vol. 27, n. 94, p. 47-69, jan./abr. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/NGFTXWNtTvxYtCQHCJFyhsJ/?format=pdf&lang=pt . Acesso em: 30 mai. 2022.
MARTINEZ, J. Z. Entre fios, pistas e rastros: os sentidos emaranhados da internacionalização da educação superior. 2017. 213f. Tese (Doutorado em Letras Modernas) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8147/tde-07082017-162157/pt-br.php. Acesso em: 30 mai. 2022.
RAJAGOPALAN, K. Política linguística: do que é que se trata, afinal?. NICOLAIDES, C.; SILVA, K. A.; TILIO, R.; ROCHA, C. H. (Orgs.). Política e Políticas Linguísticas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2013. p. 19-42.
ROCHA, C. H.; MACIEL, R. F. Internacionalização do ensino superior como prática local: implicações para práticas educativas. Interletras. v.6, Edição número 24, p. 1-18, 2017. Disponível em: https://www.unigran.br/dourados/interletras/ed_anteriores/n24/conteudo/artigos/12.pdf. Acesso em: 30 mai. 2022.
SHOHAMY, E. Language Policy: Hidden agendas and new approaches. New York: Routledge, 2006.
SOUZA, C. F. A internacionalização dos Institutos Federais e seu impacto no trabalho do professor de inglês: perspectivas globais e desafios locais. Anais do IX SAPPIL, Estudos de Linguagens, n.01, 2018, p. 151-165. Disponível em: http://www.anaisdosappil.uff.br/index.php/IXSAPPIL-Ling/article/view/1004. Acesso em: 30 mai. 2022.
SOUZA, C. S. S. Perspectivas da Internacionalização na Rede Federal de Educação Profissional e Tecnológica. Viver IFRS. Ano3, v.3, p. 6-8, jun. 2015. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/ViverIFRS/article/view/1334. Acesso em: 30 mai. 2022.
TONELLI, F. Políticas linguísticas e o lugar da língua espanhola nos Institutos Federais. Entrelínguas. Araraquara, v.4, n.1, p. 43-57, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.29051/rel.v4.n1.2018.10979. Acesso em: 30 mai. 2022.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Lauro Sérgio Machado Pereira, Simone Maranhão Costa, Kléber Aparecido da Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in Linguagem em Foco Scientific Journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication. The articles are simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows sharing the work with an acknowledgement of its authorship and initial publication in this journal.
- The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors. Therefore, we request a Statement of Copyright, which must be submitted with the manuscript as a Supplementary Document.
- Authors are authorized to make the version of the text published in Linguagem em Foco Scientific Journal available in institutional repositories or other academic work distribution platforms (ex. ResearchGate, Academia.edu).