Narratives and portraits of professors in a Spanish licentiate course in a federal institution

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/2674-8266-13-5179

Keywords:

Teaching narratives, Teacher trainer, Spanish language

Abstract

This study focuses on analyzing the narratives of teacher trainers in a Spanish Language Course from a Federal Institute of Education, Science and Technology. The first Letters Course in this institutional context is from 2006 and there are still little academic researches on the work profile and language conceptions assumed by teachers working in this context. From the theoretical perspective of Applied Linguistics and dialogue with authors in the educational field, this article uses narrative research (TELLES, 2002; ROMERO, 2010) as an epistemological mechanism and data instrument to understand the practices experienced and shared by teachers at a Federal Institute (IF).Through the composition of meanings (MELLO, 2004) for the documental material of four teachers’ narratives, this article intends to continue the studies carried out by Silva Júnior (2016) and Silva Júnior and Eres Fernández (2020) to understand the teacher’s work at a Federal Institute and also the teacher’s view of his/her pedagogical practice in a Spanish Language course. As forwarding, we found that narrative researches allow us to observe beliefs, profiles, and images and identify characteristics of the subjects. In our research, the listed teacher profiles are fundamental parts of the work developed in the pedagogical proposal of the analyzed Federal Institute.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Antonio Ferreira da Silva Júnior, Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ

Possui Bacharelado e Licenciatura em Letras (Português-Espanhol) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Especialização em Língua Espanhola Instrumental para Leitura pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Mestrado e Doutorado em Letras Neolatinas pela UFRJ. Pós-Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (LAEL/PUCSP) e em Educação pela Universidade de São Paulo (FE-USP). Atualmente, é Professor de Língua Espanhola da Universidade Federal do Rio de Janeiro, atuando no Colégio de Aplicação e no Programa de Pós-Graduação em Letras Neolatinas da Faculdade de Letras. Foi Supervisor do PIBID-Espanhol no CAp-UFRJ (2018-2020). Atuou como coordenador adjunto de Língua Estrangeira Moderna (Espanhol) do Programa Nacional do Livro Didático (PNLD), Ensino Médio 2018 (Ministério da Educação). Vice-líder do Grupo de Pesquisa Laboratório Interdisciplinar Latino-Americano (UFRJ-CNPq) e membro do Grupo de Pesquisa Ensino e Aprendizagem de Espanhol (UNILA-CNPq). Vice-Presidente da Associação Brasileira de Hispanistas - ABH (Gestão 2020-2022). Tem experiência na área de Linguística Aplicada com ênfase nos seguintes temas: formação de professores de espanhol, formação de professores de Letras/ Espanhol nos Institutos Federais, narrativas docentes, pesquisa narrativa, ensino de espanhol nos Institutos Federais e ensino de espanhol para fins específicos.

References

AMIGUES, R. Trabalho do professor e trabalho de ensino. In: MACHADO, A. R. O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina: Eduel, 2004, p. 35-53.

BRONCKART, J.P.; MACHADO, A.R. Procedimentos de análise de textos sobre o trabalho educacional. In: MACHADO, A. R. O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina: Eduel, 2004, p. 131-163.

CELANI, M. A. A. Professores e formadores em mudança: relato de um processo de reflexão e transformação da prática docente. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2002.

LAGARES, X. C. Ensino de espanhol no Brasil: uma (complexa) questão de política linguística. In: NICOLAIDES, C.; SILVA, K.; TILIO, R.; ROCHA, C.H. Política e políticas linguísticas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2013, p. 181-198.

LEFFA, V. Prefácio. In: NICOLAIDES, C.; SILVA, K.; TILIO, R.; ROCHA, C.H. Política e políticas linguísticas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2013, p. 7-10.

LÜDKE, M. O educador: um profissional? In: CANDAU, V. Rumo a uma nova didática. Petrópolis: Vozes, 1988, p. 64-73.

MELLO, D. M. Histórias de subversão do currículo, conflitos e resistências: Buscando espaço para a formação do professor na aula de língua inglesa do curso de Letras. 225f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2004. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13809. Acesso em: 12 fev. 2021.

NÓVOA, A. Prefácio. In: ABRAHÃO, M. H. M. B. (org.) História e histórias de vidas: educadores fazem a história da educação rio-grandense. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2001, p. 7-12.

PASSEGGI, M. C.; BARBOSA, T. M. N. (Org.). Narrativas de formação e saberes biográficos. Natal: EdUFRN; São Paulo: Paulus, 2008. (Coleção Pesquisa (Auto) Biográfica- Educação, nº 6).

PENIN, S. T. S. Profissão docente. Salto para o futuro, Rio de Janeiro, v. 19, n. 14, out. 2009. Disponível em: http://portaldoprofessor.mec.gov.br/storage/materiais/0000012181.pdf. Acesso em: 15 jan. 2021.

PERRENOUD, P. A ambiguidade dos saberes e da relação com o saber na profissão de professor. In: ___. Ensinar: agir na urgência, decidir na incerteza. Porto Alegre: Artmed, 2001, p. 135-193.

ROMERO, T. R. S. Autobiografia de professores de inglês: o entretecer de memória e narrativa na constituição da identidade profissional. In: CELANI, M.A.A. Reflexões e ações (trans)formadoras no ensino-aprendizagem de inglês. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2010, p. 141-162.

SAVIANI, D. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 40, p. 143-155, abr. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v14n40/v14n40a12.pdf. Acesso em: 16 fev. 2021.

SILVA JÚNIOR, A.F. Cursos Superiores da área de Linguagens no cenário dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia. Colóquio Internacional Educação, Cidadania e Exclusão: didática e avaliação. Anais. Campina Grande: Realize, 2015. v. 1. p. 1-12.

______. Cursos de Licenciatura em Letras/Espanhol nos Institutos Federais: percurso histórico e narrativas de professores formadores. In: ___; SANTOS, R.C. (Orgs.). Retratos de cursos de Licenciatura em Letras/ Português-Espanhol. Curitiba: Editora Appris, 2016, p. 39-149.

SILVA JÚNIOR, A.F.; ERES FERNÁNDEZ, G. Grupo de discussão como recurso metodológico para pensar a formação de professores de língua espanhola. In: SOUZA, A.E.; ALVES, C.R.S.T.; JUNGES, F.C. (Orgs.). Discurso e Sociedade: a linguagem em diferentes perspectivas. Cruz Alta: Ilustração, 2020, p. 97-113.

TELLES, J. A. A trajetória narrativa: histórias sobre a prática pedagógica e a formação do professor de línguas. In: GIMENEZ, T. (org.) Trajetórias na formação de professores de línguas. Londrina: Editora UEL, 2002, p. 15-38.

Published

2021-06-04

How to Cite

SILVA JÚNIOR, A. F. da. Narratives and portraits of professors in a Spanish licentiate course in a federal institution. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 13, n. 1, p. 359–380, 2021. DOI: 10.46230/2674-8266-13-5179. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/5179. Acesso em: 22 nov. 2024.