Narratives and portraits of professors in a Spanish licentiate course in a federal institution
DOI:
https://doi.org/10.46230/2674-8266-13-5179Keywords:
Teaching narratives, Teacher trainer, Spanish languageAbstract
This study focuses on analyzing the narratives of teacher trainers in a Spanish Language Course from a Federal Institute of Education, Science and Technology. The first Letters Course in this institutional context is from 2006 and there are still little academic researches on the work profile and language conceptions assumed by teachers working in this context. From the theoretical perspective of Applied Linguistics and dialogue with authors in the educational field, this article uses narrative research (TELLES, 2002; ROMERO, 2010) as an epistemological mechanism and data instrument to understand the practices experienced and shared by teachers at a Federal Institute (IF).Through the composition of meanings (MELLO, 2004) for the documental material of four teachers’ narratives, this article intends to continue the studies carried out by Silva Júnior (2016) and Silva Júnior and Eres Fernández (2020) to understand the teacher’s work at a Federal Institute and also the teacher’s view of his/her pedagogical practice in a Spanish Language course. As forwarding, we found that narrative researches allow us to observe beliefs, profiles, and images and identify characteristics of the subjects. In our research, the listed teacher profiles are fundamental parts of the work developed in the pedagogical proposal of the analyzed Federal Institute.
Downloads
References
AMIGUES, R. Trabalho do professor e trabalho de ensino. In: MACHADO, A. R. O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina: Eduel, 2004, p. 35-53.
BRONCKART, J.P.; MACHADO, A.R. Procedimentos de análise de textos sobre o trabalho educacional. In: MACHADO, A. R. O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina: Eduel, 2004, p. 131-163.
CELANI, M. A. A. Professores e formadores em mudança: relato de um processo de reflexão e transformação da prática docente. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2002.
LAGARES, X. C. Ensino de espanhol no Brasil: uma (complexa) questão de política linguística. In: NICOLAIDES, C.; SILVA, K.; TILIO, R.; ROCHA, C.H. Política e políticas linguísticas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2013, p. 181-198.
LEFFA, V. Prefácio. In: NICOLAIDES, C.; SILVA, K.; TILIO, R.; ROCHA, C.H. Política e políticas linguísticas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2013, p. 7-10.
LÜDKE, M. O educador: um profissional? In: CANDAU, V. Rumo a uma nova didática. Petrópolis: Vozes, 1988, p. 64-73.
MELLO, D. M. Histórias de subversão do currículo, conflitos e resistências: Buscando espaço para a formação do professor na aula de língua inglesa do curso de Letras. 225f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2004. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13809. Acesso em: 12 fev. 2021.
NÓVOA, A. Prefácio. In: ABRAHÃO, M. H. M. B. (org.) História e histórias de vidas: educadores fazem a história da educação rio-grandense. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2001, p. 7-12.
PASSEGGI, M. C.; BARBOSA, T. M. N. (Org.). Narrativas de formação e saberes biográficos. Natal: EdUFRN; São Paulo: Paulus, 2008. (Coleção Pesquisa (Auto) Biográfica- Educação, nº 6).
PENIN, S. T. S. Profissão docente. Salto para o futuro, Rio de Janeiro, v. 19, n. 14, out. 2009. Disponível em: http://portaldoprofessor.mec.gov.br/storage/materiais/0000012181.pdf. Acesso em: 15 jan. 2021.
PERRENOUD, P. A ambiguidade dos saberes e da relação com o saber na profissão de professor. In: ___. Ensinar: agir na urgência, decidir na incerteza. Porto Alegre: Artmed, 2001, p. 135-193.
ROMERO, T. R. S. Autobiografia de professores de inglês: o entretecer de memória e narrativa na constituição da identidade profissional. In: CELANI, M.A.A. Reflexões e ações (trans)formadoras no ensino-aprendizagem de inglês. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2010, p. 141-162.
SAVIANI, D. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 40, p. 143-155, abr. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v14n40/v14n40a12.pdf. Acesso em: 16 fev. 2021.
SILVA JÚNIOR, A.F. Cursos Superiores da área de Linguagens no cenário dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia. Colóquio Internacional Educação, Cidadania e Exclusão: didática e avaliação. Anais. Campina Grande: Realize, 2015. v. 1. p. 1-12.
______. Cursos de Licenciatura em Letras/Espanhol nos Institutos Federais: percurso histórico e narrativas de professores formadores. In: ___; SANTOS, R.C. (Orgs.). Retratos de cursos de Licenciatura em Letras/ Português-Espanhol. Curitiba: Editora Appris, 2016, p. 39-149.
SILVA JÚNIOR, A.F.; ERES FERNÁNDEZ, G. Grupo de discussão como recurso metodológico para pensar a formação de professores de língua espanhola. In: SOUZA, A.E.; ALVES, C.R.S.T.; JUNGES, F.C. (Orgs.). Discurso e Sociedade: a linguagem em diferentes perspectivas. Cruz Alta: Ilustração, 2020, p. 97-113.
TELLES, J. A. A trajetória narrativa: histórias sobre a prática pedagógica e a formação do professor de línguas. In: GIMENEZ, T. (org.) Trajetórias na formação de professores de línguas. Londrina: Editora UEL, 2002, p. 15-38.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 1969 Antonio Ferreira da Silva Júnior
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in Linguagem em Foco Scientific Journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication. The articles are simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows sharing the work with an acknowledgement of its authorship and initial publication in this journal.
- The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors. Therefore, we request a Statement of Copyright, which must be submitted with the manuscript as a Supplementary Document.
- Authors are authorized to make the version of the text published in Linguagem em Foco Scientific Journal available in institutional repositories or other academic work distribution platforms (ex. ResearchGate, Academia.edu).