Multiliteracies pedagogy for English learning
Evaluation of a teaching proposal in public school
DOI:
https://doi.org/10.46230/2674-8266-12-4026Keywords:
Multiliteracies, English learning, Teaching proposal, Public schoolAbstract
From the perspective of a transformative public school, English learning goes beyond the understanding of language as a linguistic code. Globalization and digital technologies promote ways of communicating through semiosis that need to be explored in the classroom in an ethical, critical and creative way. The aim of this paper is to evaluate the effects of an English as lingua franca teaching proposal based on multiliteracies pedagogy (THE NEW LONDON GROUP, 1996; COPE; KALANTZIS, 2015) in a public school in the countryside of Ceará state are analyzed. A dialogue was articulated between the pedagogy of multiliteracies and the Common National Curricular Base to promote a pedagogical intervention with 10 students with difficulties in English learning at the first grade of secondary education. The activities carried out dealt with the topic of fake news and were developed with the use of WhatsApp application. The evaluation of the teaching proposal is made through the responses of students to a questionnaire that evaluates the experience. Based on the analysis of students' responses, it is argued in favor of lesson plans that integrate the multiliteracies pedagogy, social networks and current and controversial themes, as this integration can bring contributions to english learning.
Downloads
References
ALMEIDA, D. Pelos caminhos do letramento visual: por uma proposta multimodal de leitura crítica de imagens. Revista Linguagem em Foco, v. 3, n. 5, p. 43 - 64, 15 set. 2019. Disponível em: <https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/1848>. Acesso em: 20 jul. 2020.
ARRUDA, R. B. L.; ARRUDA, M. R. S. R.; ARAÚJO, A. D. A construção de sentidos em memes na perspectiva da prática social e da multimodalidade discursiva. Percursos Linguísticos (UFES), v. 7, p. 155-171, 2017. Disponível em: <http://periodicos.ufes.br/percursos/article/view/17737>. Acesso em: 04 jul. 2020.
BARBOSA, V. S.; ARAÚJO, A. D.; ARAGÃO, C. O. Multimodalidade e multiletramentos: análise de atividades de leitura em meio digital. Rev. bras. linguist. apl., Belo Horizonte, v. 16, n. 4, p. 623-650, dez. 2016. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/1984-639820169909>. Acesso em: 04 jul. 2020.
BRASIL, Base Nacional Curricular Comum: versão final. Brasília, 2017: MEC, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/>. Acesso em: 20 jan. 2020.
COPE, B.; KALANTZIS, M. The things you do to know: an introduction to the pedagogy of multiliteracies. In: COPE, B.; KALANTZIS, M. (Org.). A pedagogy of multiliteracies: learning by design. London: Palgrave Macmillan, 2015. p. 1-36.
COSTA, G. Visualização: a quinta habilidade linguística no ensino e aprendizagem de inglês como língua estrangeira. Revista Linguagem em Foco, v. 3, n. 5, p. 167 - 182, set. 2019. Disponível em: <https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/1857>. Acesso em: 20 jul. 2020.
DAMIANI, M. F. et al. Discutindo pesquisas do tipo intervenção pedagógica. Cadernos de Educação, Pelotas [45], p. 57-67, maio/agosto, 2013. Disponível em: <https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/3822>. Acesso em: 20 jul. 2020.
DANTAS, S. G. M.; LIMA, SAMUEL DE CARVALHO. A escrita colaborativa no Google Docs: uma proposta de ensino do gênero textual factual recount no ensino técnico de nível médio integrado. Diálogo das Letras, v. 8, p. 157-176, 2019.
FABRÍCIO, B. F. Linguística aplicada como espaço de “desaprendizagem”. Redescrições em curso. In: MOITA LOPES, L. P. (Org.). Por uma linguística aplicada INdisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006. p. 45-65
GADOTTI, M. A escola e o professor: Paulo Freire e a paixão de ensinar.1 ed. São Paulo, Publisher Brasil, 2007.
MELO, S. H. D. de. Educação pública e escola: uma leitura austiniana. DELTA, São Paulo, v. 32, n. 3, p. 749-766, dez. 2016. Disponível em <https://doi.org/10.1590/0102-445061330334822745>. Acesso em: 14 jul. 2020.
MOITA LOPES, L. P. Uma linguística aplicada mestiça e ideológica: interrogando o campo como linguista aplicado. In: MOITA LOPES, L. P. (Org.). Por uma linguística aplicada INdisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006. p. 13-42.
MORAIS, C. R. O letramento visual crítico no estágio supervisionado de língua inglesa. Nuances, v. 30, p. 125-142, 2019. Disponível em: <https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/6698/pdf>. Acesso em: 10 jul. 2020.
OLIVEIRA, R. H. A.; SILVA, M. Z. V. Multimodalidade e ensino de leitura em língua inglesa: ações de um professor da escola pública com o uso de imagens. Pensares em Revista, [S.l.], n. 14, jan. 2019. Disponível em: <https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/pensaresemrevista/article/view/37737>. Acesso em: 10 jul. 2020.
PAIVA, F. J.; SILVA, E. D. Fake news: o que são e como inter(agem) na era da pós-verdade. Fólio - Revista de Letras, [S.l.], v. 11, n. 1, ago. 2019. Disponível em: <https://doi.org/10.22481/folio.v11i1.5100 >. Acesso em: 10 jul. 2020.
RAJAGOPALAN, K. Culture as an experience of identity formation in foreign language learning. Policromias - Revista de Estudos do Discurso, Imagem e Som, v. 3, n. 2, p. 11-20, 2018. Disponível em: <https://revistas.ufrj.br/index.php/policromias/article/view/22198/12728>. Acesso em: 10 jul. 2020.
RECUERO, R.; GRUZD, A. Cascatas de Fake News Políticas: um estudo de caso no Twitter. Galáxia (São Paulo), São Paulo, n. 41, p. 31-47, ago. 2019. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/1982-25542019239035>. Acesso em: 10 jun. 2020.
SOARES, K. R. B.; LIMA, SAMUEL DE CARVALHO. O uso do Duolingo no ensino de língua inglesa em curso técnico de nível médio integrado. LínguaTec, v. 4, p. 158-170, 2019. Disponível em: < https://doi.org/10.35819/linguatec.v4.n1.a3462>. Acesso em: 10 jun. 2020.
THE NEW LONDON GROUP. A pedagogy of multiliteracies: designing social futures. Harvard Educational Review, v. 66, n. 01, p. 60-92, spring, 1996.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in Linguagem em Foco Scientific Journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication. The articles are simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows sharing the work with an acknowledgement of its authorship and initial publication in this journal.
- The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors. Therefore, we request a Statement of Copyright, which must be submitted with the manuscript as a Supplementary Document.
- Authors are authorized to make the version of the text published in Linguagem em Foco Scientific Journal available in institutional repositories or other academic work distribution platforms (ex. ResearchGate, Academia.edu).