The cognition and the theoretical and methodological principles for teaching Brazilian sign language for listeners

Guidelines for beginning teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/2674-8266-12-2630

Keywords:

Teaching Libras to Listeners, Cognition, Methodological Principles

Abstract

Currently, most works related to the teaching of Libras to listeners are anchored in the social perspective to discuss theoretical and methodological questions. This essay proposes a reflection from the cognitive bias and presents theoretical principles that are based on connectionism (MOTA; ZIMMER, 2005; LEITE, 2008). It also presents methodological principles that support Ellis's (1998) those teachers with little classroom experience. In this model, the methodological issues are anchored in the conception of instruction, which can be based on input, form, production and feedback. The instructions are illustrated with didactic recommendations found in the specialized literature. The arguments point to an integrative view between biological factors and empirical experience and to the indication that formal instruction can optimize them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lídia da Silva, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Professora do Curso de Letras Libras da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Doutora em Linguística pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Tem experiência na área de Psicolinguística e Linguística Aplicada, com ênfase em Língua Brasileira de Sinais, atuando principalmente nos seguintes temas: aquisição e ensino de língua de sinais (L1 e L2) e desempenho de ouvintes sinalizantes de Libras como L2 - foco na fluência.

References

ACKERMAN, J. M.; WOLSEY, J.-L. A.; CLARK, M. D. Locations of L2/Ln Sign Language Pedagogy. Creative Education, v. 9, n. 13, p. 2037-2058, 2018. Disponível em https://www.researchgate.net/publication/328499598_Locations_of_L2Ln_Sign_Language_Pedagogy. Acesso 03 dez 2020.

BRASIL. Lei nº 10.436 de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras. Diário Oficial da União. Brasília: MEC, 2002.

CARNEIRO, B. G. OS SURDOS TAMBÉM FALAM?: ASPECTOS SOBRE LÍNGUA DE SINAIS/CULTURA SURDA PARA ESTUDANTES OUVINTES DE LIBRAS COMO SEGUNDA LÍNGUA. Revista São Luis Orione, v. 1, n. 14, 2019. Disponível em http://seer.catolicaorione.edu.br:81/index.php/revistaorione/article/view/126. Acesso 03 dez. 2020.

CORDER, P. The significance of learner's errors. International Review of Applied Linguistics,S, 161-170. THE SIGNIFICANCE OF LEARNER'S ERRORS, 1967. Disponível em http://www.uky.edu/~tmclay/Corder%201967.pdf. Acesso 03 dez. 2020.

ELLIS, R. Principles of instructed language learning. System, v. 33, n. 2, p. 209-224, 2005. Disponível em https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0346251X05000138. Acesso 03 dez. 2020.

ELLIS, R. Teaching and Research: Options in Grammar Teaching. TESOL Quarterly, v. 32, n. 1, Spring, 1998, p. 39-60. Disponível em https://elanoldenburg.files.wordpress.com/2008/11/ellisteaching.pdf. Acesso 03 dez. 2020.

FELIPE, T. A.; MONTEIRO, M. S. LIBRAS em Contexto, Livro do Professor/instrutor - Curso Básico - Programa Nacional de Apoio à Educação de Surdos. Brasília: MEC – SEE, 2001.

GESSER, A. Metodologia de Ensino em Libras como L2. Florianópolis: UFSC, 2010. Disponível em https://www.libras.ufsc.br/colecaoLetrasLibras/eixoFormacaoPedagogico/metodologiaDeEnsinoEmLibrasComoL2/assets/629/TEXTOBASE_MEN_L2.pdf. Acesso 03 dez 2020

HILGER, A. I. et al. Second language acquisition across modalities: Production variability in adult L2 learners of American Sign Language. Second Language Research, v. 31, n. 3, p. 375-388, 2015.

LEITE, A. de S. O paradigma conexionista na aquisição lexical. ReVEL, v. 6, n. 11, agosto de 2008. Disponível em http://www.revel.inf.br/files/artigos/revel_11_o_paradigma_conexionista_na_aquisicao_lexical.pdf. Acesso 03 dez. 2020.

LEITE, T. de A.; MCCLEARY, L. Estudo em diário: fatores complicadores e facilitadores no processo de aprendizagem da Língua de Sinais Brasileira por um adulto ouvinte. Estudos Surdos IV. Petrópolis: Arara Azul, 2009. p. 242-276.Disponível em https://editora-arara-azul.com.br/site/ebook/detalhes/14. Acesso 03 dez. 2020.

MAYBERRY, R.I. Learning Sign Language as a second Language. In: WOLL, B. (Ed.). Sign Language, Encyclopedia of Language and Linguistics, 2. ed. Oxford: Elsevier, v 6. p. 743-746, 2006. Disponível em https://mayberrylab.ucsd.edu/papers/Mayberry_2ndLangLrng06.pdf

Acesso 03 dez. 2020.

MOTA, M.; ZIMMER, M. C. Cognição e aprendizagem de L2: o que nos diz a pesquisa nos paradigmas simbólico e conexionista. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 5, n. 2, p. 155-187, 2005. Disponível em https://www.scielo.br/pdf/rbla/v5n2/08.pdf. Acesso 03 dez. 2020.

PICHLER, D. C.; KOULIDOBROVA, H.. Acquisition of sign language as a second language (L2). In: MARSCHARK, M.; SPENCER, P. E. (Eds.). The Oxford handbook of deaf studies in language. Oxford: Oxford University Press, 2015. p. 218-230. Disponível em https://www.researchgate.net/publication/336284706_Acquisition_of_Sign_Language_as_a_Second_Language. Acesso 03 dez. 2020.

QUADROS, R. M.; PIZZIO, A. L.; REZENDE, P. L. F Língua Brasileira de Sinais II. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2009.Disponível em https://www.libras.ufsc.br/colecaoLetrasLibras/eixoFormacaoEspecifica/linguaBrasileiraDeSinaisII/assets/482/Lingua_de_Sinais_II_para_publicacao.pdf. Acesso 03 dez. 2020.

QUINTO-POZOS, D. Teaching American Sign Language to hearing adult learners. Annual Review of Applied Linguistics, v. 31, p. 137-158, 2011. Disponível em: https://pdfs.semanticscholar.org/0e6a/54dc73020fb1d5672077a2c3d1f25b6d17be.pdf. Acesso 03 dez. 2020.

ROCHA, C. H. O ensino de línguas para crianças no contexto educacional brasileiro: breves reflexões e possíveis provisões. DELTA [online], vol.23, n.2, p 273-319, 2007. Disponível em https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S010244502007000200005&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso 03 dez. 2020.

ROSEN, R. S. Between-Learners’ Outsideof-Classroom Uses of American Sign Language as a Foreign Language. Sign Language Studies, v. 14, n. 3, p. 360-381, 2014.

SILVA, L. da. Fluência de ouvintes sinalizantes de libras como segunda língua: foco nos elementos da espacialização. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós Graduação em Linguística, Florianópolis, 2018.

VIDAL, R. T. Ensino-Aprendizagem de Foco na Forma: Retorno ou Recomeço?. The ESPecialist, v. 28, n. 2, 2007. Disponível em https://revistas.pucsp.br/index.php/esp/article/view/6173. Acesso 03 dez 2020

WILCOX, S.; WILCOX, P. P.. Aprender a Ver. Petrópolis: Editora Arara Azul, 2005. p. 44-72. Disponível em https://editora-arara-azul.com.br/site/ebook/detalhes/9. Acesso 03 dez. 2020.

Published

2021-01-22

How to Cite

SILVA, L. da. The cognition and the theoretical and methodological principles for teaching Brazilian sign language for listeners: Guidelines for beginning teachers. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 12, n. 3, p. 197–218, 2021. DOI: 10.46230/2674-8266-12-2630. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/2630. Acesso em: 22 jul. 2024.