The impact of the use of learning Objects on the Development of communicative competence in Brazilian Sign Language (Libras)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/lef.v16i3.13795

Keywords:

teaching of libras, learning objects, teacher training

Abstract

The discipline of Brazilian Sign Language (Libras) is mandatory in teacher training programs in Brazil, yet the methodological issues related to pedagogical practice in this context remain underexplored. Aiming to address this gap, this study seeks to assess the impact of the use of learning objects (LO) in the teaching of Libras to pre-service teachers. Through an action research approach, we implemented a pedagogical intervention using LO and collected data through evaluation grids, videos, questionnaires, and reports. The results indicate that the LO had an impact on comprehension, production, and interaction activities at the A1 level, as outlined in Sousa et al.’s Reference Framework (2020). We observed progress in the recognition of simple words and expressions, the occurrence of dialogues, and strong performance in production tasks. There was also a significant impact on learning how to describe locations, personal characteristics, and objects, as well as improvement in Libras signaling in the final lessons. Interaction was fostered through dynamics and games derived from the use of LOs, along with teacher support, which enabled learners to demonstrate the ability to ask and answer simple questions on familiar or immediate need topics. We conclude that when LOs are combined with an appropriate pedagogical approach and continuous support, they are effective in developing communicative competence in Libras at the A1 level.

Downloads

Author Biographies

Lídia da Silva, Federal University of Paraná

Professora do Curso de Letras Libras da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Doutora em Linguística pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Tem experiência na área de Psicolinguística e Linguística Aplicada, com ênfase em Língua Brasileira de Sinais, atuando principalmente nos seguintes temas: aquisição e ensino de língua de sinais (L1 e L2) e desempenho de ouvintes sinalizantes de Libras como L2 - foco na fluência.

Marcelo Porto, Federal University of Paraná

Mestre em Linguística pela Universidade Federal de Santa Catarina (2016). Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística da UFSC pela Universidade Federal de Santa Catarina (2023). Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal do Paraná. Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Linguística, atuando principalmente no seguinte tema: interpretação em libras. 

References

ABADE, Danielle Cristine Fadel. Diversidade em foco: análise de uma unidade temática para aprendizes do nível B1 de Libras. 2023 31 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Letras Libras) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, PR, 2023.Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/xmlui/bitstream/handle/1884/92242/R_M_DANIELLE_CRISTINE_FADEL_ABADE.pdf?sequence=1. Acesso em: 16 jan. 2025.

BRASIL. Decreto nº 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras, e o art. 18 da Lei nº 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 28, 23 dez. 2005.

GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora d UFRGS, 2009.

LEBEDEFF, Tatiana Bolivar; SANTOS, Angela Nediane dos. Objetos de aprendizagem para o ensino de línguas: vídeos de curta-metragem e o ensino de Libras. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 14, p. 1073-1094, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbla/a/CDQbLPMwPckJ8ck5frZN5nJ/. Acesso em: 16 jan. 2025.

OLIVEIRA, Raissa Adorno; NADIN, Odair Luiz. Análise de objetos de aprendizagem nos repositórios ProfeDeEle e DELE Ahora para o ensino/aprendizagem de Espanhol como Língua Estrangeira. Revista EntreLinguas, v. 10, n. esp.1, p. e024008-e024008, 2024. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/19042. Acesso em: 16 jan. 2025.

PORTELA, Keyla Christina Almeida. Abordagem comunicativa na aquisição de língua estrangeira. Revista Expectativa, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 51-68, 2007. DOI: 10.48075/revex.v5i1.84. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/expectativa/article/view/84. Acesso em: 16 jan. 2025.

RONCARELLI, Dóris. ÁGORA: concepção e organização de uma taxionomia para análise e avaliação de Objetos Digitais de Ensino-Aprendizagem. 2012. 288 f. 2012. Tese de Doutorado. Tese (Doutorado em Engenharia e Gestão do Conhecimento), Programa de Pós-Graduação em Engenharia e Gestão do Conhecimento, UFSC, Florianópolis–SC. Disponível em https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/100912. Acesso em 16 jan 2025.

SOUSA, Aline Nunes; LOHN, Juliana Tasca; QUADROS, Ronice Müller de; DIAS Larissa; NEVES Nicolly; GUSMÃO Gustavo. Quadro de referência da Libras como L2. Fórum Linguístico, Florianópolis, v. 17, n. 4, p. 5488-5504, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/77339. Acesso em: 16 jan. 2025.

SOUZA, Eduardo César Pereira; ARAÚJO, Alexandra Maria de Castro Santos; GOLÇALVES, Marlene. O uso de objetos digitais de ensino-aprendizagem de línguas estrangeiras em cursos de secretariado do norte brasileiro. Humanidades e Tecnologia (FINOM), Unaí, v. 40, n. 1, p. 32-50, 2013. Disponível em: https://revistas.icesp.br/index.php/FINOM_Humanidade_Tecnologia/article/view/3653. Acesso em: 16 jan. 2025.

UEHARA, Flavia Maria. Uso de objetos de aprendizagem em duplas: possibilidades e desafios. 2022. 160 f. Tese (Doutorado em Educação Escolar) – Universidade Estadual Paulista (Unespe), Araraquara, 2022. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/items/4539e899-d760-4a3d-9015-0388b187a1fc. Acesso em 16 jan. 2025

Published

2025-03-28

How to Cite

SILVA, L. da; PORTO, M. The impact of the use of learning Objects on the Development of communicative competence in Brazilian Sign Language (Libras). Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 16, n. 3, p. 130–150, 2025. DOI: 10.46230/lef.v16i3.13795. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/13795. Acesso em: 7 apr. 2025.