Methodology for the production of accessible still images in higher education:
Teacher training in audio description
DOI:
https://doi.org/10.46230/2674-8266-15-10613Keywords:
Teacher course, Action research, Audio descriptionAbstract
The present investigation has the general objective of analyzing the (re)elaboration of the technical and didactic knowledge of teachers in training on the construction of accessible static images. The research participants were twelve seeing university professors and four university professors with visual limitations, all with experience in higher education. Action research was used as an investigative method, which was operationalized through the application of questionnaires, training meetings via videoconference, conversation circles and document analysis. Considering the research process and the data constructed and analyzed, it is possible to state that, when we relate the experience of (re)elaboration of AD for didactic purposes using the parameters of audio description and the consulting process, it proves possible to discuss the paradigm of the production of accessible images for didactic purposes, confirming the thesis of this investigation. Thus, it is necessary, as a priority, that full access to visually impaired people be effectively considered in the learning process in higher education.
Downloads
References
ADERALDO, M. F. Proposta de parâmetros descritivos para audiodescrição à luz da interface revisitada entre tradução audiovisual acessível e semiótica social – multimodalidade. 2014. 206 f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) – Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos, Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2014.
ASSEMBLEIA GERAL DA ONU. Declaração Universal dos Direitos Humanos. Paris: ONU, 1948.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 16452: acessibilidade na comunicação – audiodescrição. Rio de Janeiro: ABNT, 2016.
BARBIER, R. A pesquisa-ação. Tradução de Lucie Didio. Brasília: Liber Livro Editora, 2002.
BRAGA, K. B. A formação docente em audiodescrição: produção de videoaulas acessíveis. 2018. 272 f. Tese (Doutorado Acadêmico em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2018.
BRASIL. Secretaria-Geral. Lei n. 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília, DF: SG, 2015.
CARNEIRO, B. C. dos S. Repensando o roteiro de audiodescrição para o público com deficiência intelectual. 2015. 284 f. Dissertação (Mestrado em Tradução Audiovisual e Acessibilidade) – Programa de Pós-Graduação em Língua e Cultura, Instituto de Letras, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2015.
CEARÁ. Decreto nº 33.510, de 16 de março de 2020. Decreta situação de emergência em saúde e dispõe sobre medidas para enfrentamento e contenção da infecção humana pelo novo coronavírus. DOE-CE, 16 marc. 2020. Disponível em: https://www.legisweb.com.br/legislacao/?id=390721. Acesso em: 16 maio 2021.
DONOHUE, W. J.; LEE, A. S. J.; SIMPSON, S.; VACEK, K. Impacts of the COVID-19 pandemic on doctoral students’ thesis/dissertation progress. International Journal of Doctoral Studies, [S. l.], v. 16, p. 533-552, jul. 2021. DOI: https://doi.org/10.28945/4818
FRANCO, E. P. C.; SILVA, M. C. C. C. da. Audiodescrição: breve passeio histórico. In: MOTTA, L. M. V. de M.; ROMEU FILHO, P. (Org.). Audiodescrição: transformando imagens em palavras. São Paulo: Câmara Brasileira do Livro, 2018. p. 19-36.
MONTEIRO, F. V.; PERDIGÃO, L. T. A consultoria no processo de ensino da audiodescrição à distância. Revista Digital Formação em Diálogo, v. 3, n. 5, p. 92-103, mar. 2020. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1ktDb45QT1DNPPZdxOhfkui-Uh1c_wmlr/view. Acesso em: 8 maio 2021.
VERGARA-NUNES, E. Audiodescrição didática. 2016. 412 f. Tese (Doutorado Acadêmico em Engenharia e Gestão do Conhecimento) – Programa de Pós-Graduação em Engenharia e Gestão do Conhecimento, Universidade Federal de Santa Catarina, 2016
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Lindolfo Ramalho Farias Júnior, Vera Lúcia Santiago Araújo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in Linguagem em Foco Scientific Journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication. The articles are simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows sharing the work with an acknowledgement of its authorship and initial publication in this journal.
- The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors. Therefore, we request a Statement of Copyright, which must be submitted with the manuscript as a Supplementary Document.
- Authors are authorized to make the version of the text published in Linguagem em Foco Scientific Journal available in institutional repositories or other academic work distribution platforms (ex. ResearchGate, Academia.edu).