The education of peasants in Torto arado

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v6i2.9474

Keywords:

Crooked Plow: A Novel, Literary figuration, Education, Rural education

Abstract

This article aims to analyze the figuration of peasant education in the literary work Torto Arado by Itamar Vieira Júnior, notably in the central characters, Bibiana and Belonísia. It analyzes the plot seeking to identify the literary manifestation of the various meanings of education. It specifically focuses on the broad meaning of education in terms of educational processes that occur in a more spontaneous and non-systematized way, but which contribute to the formation of individuals; and education in its strict sense, which refers to intentional and systematized educational processes. As for the latter, the analysis resulted from two intentional educational models: school education and union education, both of which support important developments for the construction of the plot and for the development of the protagonists. The study is the result of research projects funded by FUNCAP and CNPq whose object of study is Rural Education in Ceará.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Karla Raphaella Costa Pereira, Universidade Federal Rural do Semi-Árido, UFERSA

Doutora e Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE/UECE, doutoranda em Letras pelo Programa de Pós-graduação em Letras - UFC, graduada em Letras-Português/Literaturas pela Universidade Federal do Ceará (UFC), graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), psicopedagoga pela Universidade Estácio de Sá (UNISA), professora adjunta da Universidade Federal Rural do Semi-Árido, pesquisadora da Fundação Cearense de Apoio ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico (FUNCAP), líder do grupo de pesquisa Práxis e Formação Humana.

Frederico Jorge Ferreira Ferreira Costa, Universidade Estadual do Ceará, UECE

Professor da Universidade Estadual do Ceará (UECE), Doutor e mestre em Educação pela Universidade Federal do Ceará, graduado em Direiro (UFC), licenciado em História (UECE), pós-doutor em Filosofia Política (UFC), professor do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE/UECE - CAPES 5), líder do Grupo de Pesquisa Ontologia do Ser Social, História, Educação e Emancipação Humana (GPOSSHE). 

Maria Aires de Lima, Universidade Estadual do Ceará, UECE

Doutoranda e mestra em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE/UECE), graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Ceará (UFC), membro do grupo de pesquisa Ontologia do Ser Social, História, Educação e Emancipação Humana, bolsista CAPES.

References

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é educação. São Paulo: Brasiliense, 2013.

BRASIL, Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CEB 1, de 13 de abril de 2002. Institui Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13800-rceb001-02-pdf&category_slug=agosto-2013-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 18 fev. 2022.

CALDART, Roseli Salete. Educação do campo. In: CALDART, Roseli Salete. Dicionário da educação do campo. São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio; Expressão Popular, 2012, p. 257-265.

LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogos, pra quê? 12. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

LUKÁCS, Georg. Estetica 1: La peculiaridad de lo estetico. Traducción de Manuel Sacristán. Vol. 1. Barcelona: Ediciones Grijaldo, 1982.

MÁRKUS, György. Marxismo e antropologia: o conceito de essência humana na filosofia de Marx. São Paulo: Expressão Popular, 2015.

MARX, Karl. O capital. Livro I. São Paulo: Boitempo, 2013.

NASCIMENTO, Abdias. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. 3. ed. São Paulo: Perspectivas, 2016.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 10. ed. Campinas: Autores Associados, 2008.

VIEIRA JUNIOR, Itamar. Torto Arado. São Paulo: Todavia, 2019.

VYGOTSKY, Lev Semionovitch. A formação social da mente. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1988.

Published

2022-11-14

How to Cite

PEREIRA, K. R. C.; FERREIRA COSTA, F. J. F.; LIMA, M. A. de. The education of peasants in Torto arado. GPOSSHE notebooks, [S. l.], v. 6, n. 2, 2022. DOI: 10.33241/cadernosdogposshe.v6i2.9474. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/CadernosdoGPOSSHE/article/view/9474. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

Fluxo Contínuo