The education of peasants in Torto arado
DOI:
https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v6i2.9474Keywords:
Crooked Plow: A Novel, Literary figuration, Education, Rural educationAbstract
This article aims to analyze the figuration of peasant education in the literary work Torto Arado by Itamar Vieira Júnior, notably in the central characters, Bibiana and Belonísia. It analyzes the plot seeking to identify the literary manifestation of the various meanings of education. It specifically focuses on the broad meaning of education in terms of educational processes that occur in a more spontaneous and non-systematized way, but which contribute to the formation of individuals; and education in its strict sense, which refers to intentional and systematized educational processes. As for the latter, the analysis resulted from two intentional educational models: school education and union education, both of which support important developments for the construction of the plot and for the development of the protagonists. The study is the result of research projects funded by FUNCAP and CNPq whose object of study is Rural Education in Ceará.Metrics
References
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é educação. São Paulo: Brasiliense, 2013.
BRASIL, Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CEB 1, de 13 de abril de 2002. Institui Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13800-rceb001-02-pdf&category_slug=agosto-2013-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 18 fev. 2022.
CALDART, Roseli Salete. Educação do campo. In: CALDART, Roseli Salete. Dicionário da educação do campo. São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio; Expressão Popular, 2012, p. 257-265.
LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogos, pra quê? 12. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
LUKÁCS, Georg. Estetica 1: La peculiaridad de lo estetico. Traducción de Manuel Sacristán. Vol. 1. Barcelona: Ediciones Grijaldo, 1982.
MÁRKUS, György. Marxismo e antropologia: o conceito de essência humana na filosofia de Marx. São Paulo: Expressão Popular, 2015.
MARX, Karl. O capital. Livro I. São Paulo: Boitempo, 2013.
NASCIMENTO, Abdias. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. 3. ed. São Paulo: Perspectivas, 2016.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 10. ed. Campinas: Autores Associados, 2008.
VIEIRA JUNIOR, Itamar. Torto Arado. São Paulo: Todavia, 2019.
VYGOTSKY, Lev Semionovitch. A formação social da mente. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1988.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 GPOSSHE notebooks
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os autores possuem direitos autorais, sem restrição, aos seus textos. Os Cadernos do GPOSSHE On-line permitem ao autor os direitos de publicação. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.
Todo o conteúdo da Revista Cadernos Gposshe On-Line é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.