A concepção de homem nos Manuscritos econômico-filosóficos (1844) de Karl Marx

pressuposto necessário para a concepção de educação marxiana

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v7i2.10960

Keywords:

Educação, Homem, Karl Marx, Manuscritos econômico-filosóficos

Abstract

This research aims to present the conception of man present in Karl Marx's Economic-Philosophical Manuscripts (1844) as a necessary presupposition for the idea of education in Marx's work. The study is the result of a bibliographical research, of a qualitative approach, of a basic nature, with exploratory and explanatory objectives. During the development of this research, it was verified that Marx does not accept an abstract concept of man, that is, idealized, only imagined, thought outside the natural world or as a being that exists independently of the natural world. For Marx, man is a generic being. He is the only one capable of having his species (and the feeling of himself) and the genus as his object. Man has conscious and free vital activity. Man is a living, material, natural being, a being of shortcomings and limitations who has a close relationship with inorganic nature which exists independently of him and which, at the same time, maintains an intimate (close) connection with him. Man is a historical and social being. He needs to live in society to realize himself as such. Also, in this article, it was verified that the German thinker is concerned with an omnilateral formation (education) of man and, concomitantly, with the development of a form of society capable of producing and guaranteeing a fully rich and profound man in his permanent human and social effectiveness.

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Author Biographies

José Salvador de Almeida, Universidade Estadual do Ceará, UECE

Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE-UECE). Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Ceará (PPGE-UFC), com a pesquisa intitulada "A relação trabalho-educação na formação do ser social: um estudo de Marx de 1844 a 1848." (2019). Possui graduação em História (Licenciatura Plena) pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (2012) e graduação em Filosofia (Bacharelado) pela Universidade Federal do Ceará (2022). Membro do Grupo de Estudos Marxistas (GEM/UFC), vinculado ao Eixo Marxismo, Teoria Crítica e Filosofia da Educação do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Ceará (PPGE-UFC). Membro do Grupo de Pesquisa Ontologia do Ser Social, História, Educação e Emancipação Humana (GPOSSHE). Atualmente, é bolsista vinculado a Fundação Cearense de Apoio ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico (FUNCAP) e desenvolve suas pesquisas nas áreas de História da educação, filosofia da educação, marxismo e teoria crítica da educação.

Frederico Jorge Ferreira Costa, Universidade Estadual do Ceará, UECE

Graduado em Direito pela Universidade Federal do Ceará (1996), Mestre Em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (2000) e Doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará (2007). Em 2016-2017 fez estágio pós-doutoral em Filosofia Política na Universidade Federal do Ceará (UFC). Atualmente é professor adjunto da Faculdade de Educação de Itapipoca da Universidade Estadual do Ceará - FACEDI/UECE, professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará - PPGE/UECE, professor do Mestrado Acadêmico em Serviço Social, Trabalho e Questão Social da Universidade Estadual do Ceará - MASS/UECE, membro do conselho editorial da Revista Outubro (São Paulo) (ISSN 1516-6333) e Coordenador-geral do Instituto de Estudos e Pesquisas do Movimento Operário. Líder do Grupo de Pesquisa Ontologia do Ser Social, História, Educação e Emancipação Humana (GPOSSHE).

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Published

2023-11-17

How to Cite

ALMEIDA, J. S. de; COSTA, F. J. F. A concepção de homem nos Manuscritos econômico-filosóficos (1844) de Karl Marx: pressuposto necessário para a concepção de educação marxiana. GPOSSHE notebooks, [S. l.], v. 7, n. 2, 2023. DOI: 10.33241/cadernosdogposshe.v7i2.10960. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/CadernosdoGPOSSHE/article/view/10960. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Fluxo Contínuo