Digital learning ecologies in the age of Artificial Intelligence

multimodality, multiliteracies, technology, and ethics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/lef.v16i2.13212

Keywords:

education, artificial intelligence, multimodality, multiliteracies, ethics

Abstract

In the era of Artificial Intelligence (AI), the multiple learning ecologies in which we are immersed influence the creation of new educational territories, impacting individual and collective experiences of teaching and learning across all levels of the educational system. Considering some of the challenges imposed by this context, in this theoretical-reflective essay, we seek to explore the complex relationships between multimodality, multiliteracies, Digital Information and Communication Technologies (DICT), and ethical implications of AI use in contemporary times. In our reflections, we draw on theoretical support regarding learning ecologies (Barron, 2006; Jackson, 2013), multimodality and technology (Canale, 2019; van Leeuwen, 2021), multiliteracies (New London Group, 2021; Kalantzis; Cope, 2023), digital contexts (Jenks, 2010), territorialization (Kambeba, 2021; Leander; Vasudevan, 2011), modes of subjectivation (Foucault, 1997), cyberculture (Lévy, 2010a, 2010b), AI (Kafai; Burke, 2020; Suleyman; Bhaskar, 2023), ethical implications (Benjamin, 1987; Diniz, 2021; Freire, 1992; Linares; Fuentes; Galdames, 2023; Peters, 2018; Santaella, 2023; Segato, 2021) and social aspects associated with its use (Akotirene, 2019; Almeida, 2019; Hooks, 2017; Ngomane, 2022). As preliminary reflections, we highlight the importance of reterritorialization and of taking into account different modes of subjectivation in the digital educational context, considering relevant ethical and social aspects for the articulation of dynamic and critical-reflexive processes regarding the use of these technological advancements in various sectors of social life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fábio Alexandre Silva Bezerra, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Doutor em Língua Inglesa e Linguística Aplicada (UFSC). PhD em Linguística (The University of Sydney). Professor do Departamento de Letras Estrangeiras Modernas (DLEM) e do Programa de Pós-Graduação em Linguística (PROLING) da Universidade Federal da Paraíba (UFPB); João Pessoa-PB. E-mail: fabes10@yahoo.com.br. Lattes: http://lattes.cnpq.br/2658982050582888. OrcID: https://orcid.org/0000-0002-3383-0188.

Jailine Mayara Sousa de Farias, Federal University of Paraíba

Doutora em Letras (UFPE). Professora do Departamento de Letras Estrangeiras Modernas (DLEM) e do Programa de Pós-Graduação em Linguística e Ensino (PPGLE/MPLE) da Universidade Federal da Paraíba (UFPB); João Pessoa-PB. E-mail: jailine.farias@academico.ufpb.br. Lattes: http://lattes.cnpq.br/1435182906855508. OrcID: https://orcid.org/0000-0002-8369-6589.

Rafaela Carla Santos de Sousa, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Doutora em Estudos Linguísticos (UFMG). Professora do Departamento de Letras Estrangeiras Modernas (DLEM) da Universidade Federal da Paraíba (UFPB); João Pessoa-PB. E-mail: rafaela.carla@academico.ufpb.br. Lattes: http://lattes.cnpq.br/4668060223445848. OrcID: https://orcid.org/0000-0002-0366-5193.

References

AKOTIRENE, Carla. Interseccionalidade. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019.

ALMEIDA, Silvio. Racismo estrutural. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019.

BARRON, Brigid. Interest and self-sustained learning as catalysts of development: a learning ecology perspective. Human Development, v. 49, p. 193-224, 2006. DOI: https://doi.org/10.1159/000094368

BAUMAN, Zygmunt. 44 cartas do mundo líquido moderno. Trad. Vera Pereira. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.

BBC. A history of mobile phones and smartphones. Bitesize, fev. 2024. Disponível em: https://www.bbc.co.uk/bitesize/articles/z62gjfr. Acesso em: 25 maio 2024.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. (Obras Escolhidas, v. 1). 3. ed. São Paulo: Brasiliense, 1987.

BEZERRA, Fábio. Ampliando o conceito de multiletramentos: multiplicidade interseccional na sala de aula de língua estrangeira em tempos de resistências e reexistências. In: REICHMANN, Carla; MEDRADO, Betânia; COSTA, Walison (org.). Nas fronteiras e margens: desenvolvimento de professores de línguas como território de esperanças. Campinas: Pontes Editores, 2023. p. 215-241.

BORATTO, Murilo. Inteligência artificial: breve histórico, conceitos e reflexões. In: ALVES, Lynn (org.). Inteligência artificial e educação: refletindo sobre os desafios contemporâneos. Salvador: EDUFBA; Feira de Santana: UEFS Editora, 2023. p. 21-31.

CANALE, Germán. Technology, multimodality and learning: analyzing meaning across scales. Nova York: Palgrave Macmillan, 2019. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-21795-2

CARNIELLI, Walter; EPSTEIN, Richard. Pensamento crítico: o poder da lógica e da argumentação. 3. ed. São Paulo: Rideel, 2011.

COPE; Bill; KALANTZIS, Mary. Towards education justice: the multilieracies project revisited. In: ZAPATA, Gabriela; KALANTZIS, Mary; COPE, Bill (org.). Multiliteracies in international educational contexts: towards education justice. Abingdon: Routledge, 2024a. p.1-33. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003349662-1

COPE, Bill; KALANTZIS, Mary. A multimodal grammar of artificial intelligence: measuring the gains and losses in generative AI. Multimodality & Society, v. 4, n. 2, p. 123-152, 2024b. DOI: https://doi.org/10.1177/26349795231221699. Disponível em: https://experts.illinois.edu/en/publications/a-multimodal-grammar-of-artificial-intelligence-measuring-the-gai. Acesso em: 10 ago. 2024. DOI: https://doi.org/10.1177/26349795231221699

COPE, Bill; KALANTZIS, Mary. Artificial intelligence in the long view: from mechanical intelligence to cyber-social systems. Discover Artificial Intelligence, v. 2, n. 13, p. 1-18, 2022. DOI: https://doi.org/10.1007/s44163-022-00029-1. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s44163-022-00029-1. Acesso em: 10 ago. 2024.

COPE, Bill; KALANTZIS, Mary. The things you do to know: an introduction to the pedagogy of multiliteracies. In: COPE, Bill; KALANTZIS, Mary (org.). A pedagogy of multiliteracies: learning by design. Hampshire, Nova York: Macmillan, 2015. p. 1-36. DOI: https://doi.org/10.1057/9781137539724_1

COPE, Bill; KALANTZIS, Mary; SEARSMITH, Duane. Artificial intelligence for education: knowledge and its assessment in AI-enabled learning ecologies. Educational Philosophy and Theory, v. 53, n. 12, p. 1229-1245, 2021. DOI: https://doi.org/10.1080/00131857.2020.1728732. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00131857.2020.1728732. Acesso em: 10 ago. 2024. DOI: https://doi.org/10.1080/00131857.2020.1728732

DINIZ, Debora. O que fizeram com você? A pergunta certa às vítima de fake news. In: D’ÁVILA, Manuela (org.). Rede de mentiras e ódio: e se o alvo fosse você? Relatos da violência promovida pelas redes de ódio, preconceito e fake news. Porto Alegre: Instituto E se Fosse Você, 2021. p. 20-29.

FOUCAULT, Michel. A hermenêutica do sujeito. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

FOUCAULT, Michel. Resumos dos cursos do Collège de France (1970-1982). Rio de Janeiro: Zahar, 1997.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1992.

FREIRE, Paulo; GUIMARÃES, Sérgio. Educar com a mídia: novos diálogos sobre educação. 2. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2021.

GIDDENS, Anthony. As consequências da modernidade. Trad. Raul Fiker. São Paulo: Editora UNESP, 1991.

GRUPO NOVA LONDRES. Uma pedagogia dos multiletramentos: projetando futuros sociais. Trad. Deise Nancy de Morais, Gabriela Claudino Grande, Rafaela Salemme Bolsarin Biazotti, Roziane Keila Grando. Revista Linguagem em Foco, v. 13, n. 2, p. 101-145, 2021. DOI: https://doi.org/10.46230/2674-8266-13-5578. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/5578. Acesso em: 10 ago. 2024. DOI: https://doi.org/10.46230/2674-8266-13-5578

HOLMES, Wayne; BIALIK, Maya; FADEL, Charles. Artificial intelligence in education: promises and implications for teaching and learning. Boston: The Center for Curriculum Redesign, 2019.

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Trad. Marcelo Brandão Cipolla. 2. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2017.

JACKSON, Norman. The concept of learning ecologies. In: JACKSON, Norman; COOPER, Brian (org.). Lifewide learning, education & personal development. Londres: Lifewide Education, 2013. p. 1-21.

JENKS, Chris. Adaptation in online voice-based chat rooms: implications for language learning in Applied Linguistics. In: SEEDHOUSE, Paul; WALSH, Steve: JENKS, Chris (org.). Conceptualising 'learning' in Applied Linguistics. Londres, Nova York: Palgrave Macmillan, 2010. p. 147-162. DOI: https://doi.org/10.1057/9780230289772_9

KAFAI, Yasmin; BURKE, Quinn. Artificial intelligence in education: promises and perils. Educational Researcher, v. 49, n. 1, p. 20-29, 2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/332180327_Artificial_Intelligence_in_Education_Promise_and_Implications_for_Teaching_and_Learning. Acesso em: 10 ago. 2024.

KALANTZIS, Mary; COPE, Bill. Literacy in the Time of Artificial Intelligence, EdArXiv Preprints, 2024. Preprint. DOI https://doi.org/10.35542/osf.io/es5kb. Disponível em: https://osf.io/preprints/edarxiv/es5kb. Acesso em: 20 maio 2024. DOI: https://doi.org/10.35542/osf.io/es5kb

KALANTZIS, Mary; COPE, Bill. Multiteracies: a short update. International Journal of Literacies, v. 30, n. 2, p. 1-15, 2023. DOI https://doi.org/10.18848/2327-0136/CGP/v30i02/1-15. Disponível em: https://cgscholar.com/bookstore/works/multiliteracies-a-short-update. Acesso em: 10 ago. 2024. DOI: https://doi.org/10.18848/2327-0136/CGP/v30i02/1-15

KAMBEBA, Márcia. O lugar do saber ancestral. São Paulo: UK’A, 2021.

LEANDER, Kevin; VASUDEVAN, Lalitha. Multimodality and mobile culture. In: JEWITT, Carey (org.). The Routledge handbook of multimodal analysis. Londres, Nova York: Routledge, 2011. p. 127-139.

LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Trad. Carlos Irineu da Costa. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2010a.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. Trad. Carlos Irineu da Costa. 3. ed. São Paulo: Editora 34, 2010b.

LINARES, José; FUENTES, María; GALDAMES, Iván. Embracing the potential of artificial intelligence in education: balancing benefits and risks. European Journal of Education and Psychology, v. 16, n. 1, p. 1-8, 2023. DOI https://doi.org/10.32457/ejep.v16i1.2205. Disponível em: https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/2205. Acesso em: 10 ago. 2024.

LOPES, Nei; SIMAS, Luiz. Filosofias africanas: uma introdução. 7. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2022.

LUKE, Allan. Digital ethics now. Language and Literacy, v. 20, n. 3, p. 185-198, 2018. Disponível em: https://journals.library.ualberta.ca/langandlit/index.php/langandlit/article/view/29416/21453. Acesso em: 10 ago. 2024. DOI: https://doi.org/10.20360/langandlit29416

NGOMANE, Mungi. Ubuntu todos os dias: eu sou porque nós somos. Trad. Sandra Martha Dolinski. Rio de Janeiro: BestSeller, 2022.

OLIVEIRA, Laize; SANTOS, Antonio; MARTINS, Rafael; OLIVEIRA, Erlania. Inteligência artificial na educação: uma revisão integrativa da literatura. Peer Review, v. 5, n. 24, p. 248-268, 2023. Disponível em: https://peerw.org/index.php/journals/article/view/1369. Acesso em: 10 ago. 2024. DOI: https://doi.org/10.53660/1369.prw2905

PAIVA, Vera L. M. de Oliveira e. A www e o ensino de inglês. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 1, n. 1, p. 93-116, 2001. DOI https://doi.org/10.1590/S1984-63982001000100006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbla/a/s5xKpGJ5TL4dTWYTsGjx74s/. Acesso em: 26 ago. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S1984-63982001000100006

PETERS, John. The 'pedagogies of partnership' in UK higher education: from Blaire to Freire? In: MELLING, Alethea; PILKINGTON, Ruth (org.). Paulo Freire and transformative education: changing lives and transforming communities. Londres, Nova York: Palgrave Macmillan, 2018. p. 175-189. DOI: https://doi.org/10.1057/978-1-137-54250-2_14

PINHEIRO, Petrilson; ROCHA, Cláudia; COPE, Bill; KALANTZIS, Mary; TZIRIDES, Anastasia. Sentidos sem fronteiras para uma educação linguística transformadora: translinguagem e transposição na era do significado multimodal e mediado digitalmente em tempos pandêmicos. Cadernos de Linguagem e Sociedade, v. 22, n. 2, p. 331-352, 2021. DOI https://doi.org/10.26512/les.v22i2.40921. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/les/article/view/40921. Acesso em: 10 ago. 2024. DOI: https://doi.org/10.26512/les.v22i2.40921

SANTAELLA, Lucia. A inteligência artificial é inteligente? São Paulo: Almedina, 2023.

SEGATO, Rita. Contra-pedagogías de la crueldad. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Prometeo Libros, 2021.

SILVA, Jamile. As ciências sociais e o anjo da História: o racismo nas ruínas da inteligência artificial. In: ALVES, Lynn (org.). Inteligência artificial e educação: refletindo sobre os desafios contemporâneos. Salvador: EDUFBA; Feira de Santana: UEFS Editora, 2023. p. 107-121.

SILVEIRA, Sérgio. A ideologia da transformação digital: automatismos, solucionismos e alienação técnica. Revista Linguagem em Foco, v. 15, n. 3, p. 11-25, 2024. DOI https://doi.org/10.46230/2674-8266-15-12380. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/12380. Acesso em: 10 ago. 2024. DOI: https://doi.org/10.46230/2674-8266-15-12380

SULEYMAN, Mustafa; BHASKAR, Michael. A próxima onda: inteligência artificial, poder e o maior dilema do século XXI. Trad. Alessandra Bonrruquer. Rio de Janeiro: Record, 2023.

TELEFÓNICA. 9 technological inventions that have changed the world. 2023. Disponível em: https://www.telefonica.com/en/communication-room/blog/9-technological-inventions-changed-world. Acesso em: 25 maio 2024.

THE WORLD BANK. Telecommunication/ICT indicators database. 2024. Disponível em: https://data.worldbank.org/indicator/IT.NET.USER.ZS. Acesso em: 25 maio 2024.

TURING, Alan. M. Computing Machinery and Intelligence. Mind. v. 49, p. 433-460, 1950. Disponível em: https://courses.cs.umbc.edu/471/papers/turing.pdf. Acesso em: 26 ago. 2024. DOI: https://doi.org/10.1093/mind/LIX.236.433

VALENZANO, Jason. Unveiling AI’s secrets: the interplay of generative and non-generative techniques. Medium. 23 mar. 2024. Disponível em: https://medium.com/@jason.s.valenzano/unveiling-ais-secrets-the-interplay-of-generative-and-non-generative-techniques-1800f98cbbd2. Acesso em: 29 maio 2024.

VAN LEEUWEN, Theo. Multimodality. In: SIMPSON, James (org.). The Routledge handbook of Applied Linguistics. Londres: Routledge, 2011. p. 668-682.

WALSH, Catherine. (Decolonial) notes to Paulo Freire: walking and asking. In: AMAN, Robert; IRELAND, Timothy (org.). Educational alternatives in Latin America: new modes of counter-hegemonic learning. Londres, Nova York: Palgrave Macmillan, 2019. p. 207-230. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-53450-3_9

Published

2024-10-09

How to Cite

BEZERRA, F. A. S.; FARIAS, J. M. S. de; SOUSA, R. C. S. de. Digital learning ecologies in the age of Artificial Intelligence: multimodality, multiliteracies, technology, and ethics. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 16, n. 2, p. 10–29, 2024. DOI: 10.46230/lef.v16i2.13212. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/13212. Acesso em: 28 oct. 2024.