Da utopia da participação global na Web 2.0 às fake news nas redes sociais

Uma discussão epistemológica para uma educação crítica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/2674-8266-14-9347

Keywords:

Web 2.0, Fake news, Redes sociais, Educação crítica

Abstract

This article aims to provide an epistemological discussion on fake news, by understanding it not only as false news, but, more widely, as false information arising from deliberate actions of disinformation, driven by economic, political, ideological, social and political interests, disseminated in print, television, radio and digital media (online), especially in social networks on the Internet. In order to do so, I discuss the idea of ​​participation on the internet, based on the concept of Web 2.0, by placing it in the light of the concept of multisynopticon. Then, I show how sociotechnical elements of the Internet social networks, when involving human and non-human agents, are more complex than traditional mass media, and how this contributes to the production and proliferation of fake news. Finally, I presente some comments about what I understand as critical education to deal with fake news in the current context, thus seeking to display some alternatives that might be feasible and make us “hope” for the future.

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Published

2022-12-07

How to Cite

PINHEIRO, P. Da utopia da participação global na Web 2.0 às fake news nas redes sociais: Uma discussão epistemológica para uma educação crítica . Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 14, n. 2, p. 9–28, 2022. DOI: 10.46230/2674-8266-14-9347. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/9347. Acesso em: 25 nov. 2024.