Theoretical principles on needs analysis for designing courses on Languages for Specific Purposes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/2674-8266-15-8611

Keywords:

Needs analysis, Languages for specific purposes, Learning needs, Target situation, LinFE

Abstract

Needs analysis becomes a key feature to plan any course based on a Languages ​​for Specific Purposes (acronym in Portuguese: LinFE) approach. The main focus of this diagnosis is to identify the real learning needs and the target situation of the learners. This article aims to discuss theoretical assumptions about needs analysis since it becomes the primary basis for planning and organizing courses on a LinFE approach, such as Portuguese or foreign languages. It is based on a critical and bibliographic review on the subject (HOLMES, 1981; HUTCHINSON; WATERS, 1987; ROBINSON, 1991; DUDLEY-EVANS; ST. JOHN, 1998). The article also focuses on several instruments for carrying out the needs analysis, such as questionnaires, interviews, observation, data collection, texts used in the courses, informal consultation with sponsors, apprentices, among others. In addition to analyzing the learner's needs, the discussion points out that it is still considered as a presupposition for any LinFE course: the knowledge of the target situation, the specific objectives related to the needs and the relationship with the learner's knowledge of the area of study.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcus de Souza Araújo, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Possui Graduações em Licenciatura em Letras-Língua Portuguesa (1997) e Licenciatura em Letras-Língua Inglesa (1999) pela Universidade Federal do Pará, Especialização em Língua Inglesa pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais-PUC-MG (2003), Mestrado em Letras: Linguística pela Universidade Federal do Pará (2006) e Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo-PUC-SP (2017). É Professor Adjunto 4 da Universidade Federal do Pará, em regime de dedicação exclusiva, atuando no Curso de Licenciatura em Letras-Língua Inglesa da Faculdade de Letras Estrangeiras Modernas (FALEM) e no Programa de Pós-Graduação em Criatividade e Inovação em Metodologias de Ensino Superior (PPGCIMES), ambos dessa Universidade.

References

BERWICK, R. Needs assessment in language programming: from theory to practice. In: JOHNSON, R. K. (org.). The second language curriculum. Cambridge: Cambridge University Press, 1989. p. 48-62. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139524520.006

BRINDLEY, G. The role of needs analysis in adult ESL programme design. In: JOHNSON, R. K. (org.). The second language curriculum. Cambridge: Cambridge University Press, 1989. p. 63-78. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139524520.007

CELANI, M. A. A. Ensino de línguas estrangeiras: olhando para o futuro. In: CELANI, M. A. A. (org.). Ensino de segunda língua: redescobrindo as origens. São Paulo: EDUC, 1997. p. 147-161.

COLLINS, H. Wide-scope needs analysis: requirements and feasibility. In: PASCHOAL, M. S. Z.; CELANI, M. A. A. (org.). Linguística Aplicada: da aplicação da linguística à linguística transdisciplinar. São Paulo: EDUC, 1992. p. 179-192.

DUDLEY-EVANS, T.; ST JOHN, M. J. Developments in English for specific purposes: a multi-disciplinary approach. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.

GRAVES, K. Designing language courses: a guide for teachers. Boston: Heinle e Heinle, 2000.

HOLLIDAY, A.; COOKE, T. An ecological approach to ESP. In: Issues in ESP: Lancaster practical papers in English language educational 5. Lancaster: Lancaster University Press, 1982. p. 123-143.

HOLMES, J. What do we mean by ESP? Projeto Nacional Ensino de Inglês Instrumental. Working Paper 2, CEPRIL, PUC-SP, São Paulo, 1981.

HOWATT, A. P. R. A history of English language teaching. Oxford: Oxford University Press, 1984.

HUTCHINSON, T; WATERS, A. English for specific purposes: a learning-centered approach. Cambridge: Cambridge University Press, 1987. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511733031

LONG, M. H Second language needs analysis. Cambridge: Cambridge University Press, 2005. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511667299

MUNBY, J. Communicative syllabus design. Cambridge: Cambridge University Press, 1978.

NUNAN, D. Second language teaching and learning. Heinle & Heinle Publishers, 1999.

ONODERA, J. Análise de necessidades do uso da língua inglesa na execução de tarefas em uma empresa multinacional. 2010. 119 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.

RAMOS, R. C. G. De instrumental a LinFE: percursos e equívocos da área no Brasil. In: SILVA JÚNIOR, A. F. (org.). Línguas para fins específicos: revisitando conceitos e práticas. Campinas, SP: Pontes, 2019. p. 23-41.

______. Tendências de ensino de inglês para fins específicos em contextos profissionais. Conferência proferida no I Seminário do Grupo de Estudos em Inglês Aeronáutico (GEIA). São José dos Campos, São Paulo, 26 de maio de 2015 (cópia impressa).

______. Instrumental no Brasil: a desconstrução de mitos e a construção do futuro. In: FREIRE, M.; ABRAHÃO, M. H.; BARCELOS, A. M. (orgs.). Linguística Aplicada e contemporaneidade. São Paulo: ALAB; Campinas: Pontes, 2005. p. 109-123.

ROBINSON, C. R. ESP Today: a practitioner’s guide. UK: Prentice Hall Internacional, 1991.

SARDINHA, T. B. et al. (org.). Tecnologias e mídias no ensino de inglês: o corpus nas “receitas”. São Paulo: Macmillan, 2012.

STREVENS, P. ESP after twenty years: a re-appraisal. In: TICKOO, M. L. (ed.). ESP: state of the art. Anthology series 21. SEAMEO Regional Language Center.

Published

2023-04-07

How to Cite

ARAÚJO, M. de S. Theoretical principles on needs analysis for designing courses on Languages for Specific Purposes. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 15, n. 1, p. 92–110, 2023. DOI: 10.46230/2674-8266-15-8611. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/8611. Acesso em: 23 nov. 2024.