Language processing and foreign language lexical access in gamification and playful-interactive games

A bibliography study in the Brazilian context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/2674-8266-13-7416

Keywords:

Language processing, Foreign language, Lexical access, Gamification

Abstract

The article aims to highlight the appropriation of foreign language (FL)  vocabulary in learning situations, such as in gamification activities and playful-interactive games. In view of language processing, we assume that  Tolexical access corresponds to the emission and production of meanings, i.e., of vocabulary and is associated with cognitive, cultural and social aspects of a language (BARBOSA, 2009). Therefore, understanding the relationship between linguistic processing and the appropriation of a new language, we point out the relevance of digital tools to motivate students to the development of the lexicon in FL. To fulfill this goal, the methodology of this study focuses on a qualitative and bibliographic survey (CRESWELL, 2010; YIN, 2016), revisiting the literature for studies that support the importance of the theme. Therefore, we selected four studies that correspond to the needs of the scope of this research. The results indicate that gamifying activities (BORGES, 2017) and the use of playful-interactive games (MARINHO; MIRANDA, 2019) in learning contexts seem to correspond to teaching strategies and lexical appropriation in FL, in order to awaken student motivation and engagement. Nevertheless, it is observed that mobile apps still need to update their designers to contextualize the application of interculturality to gamified activities. Even so, we encourage the use of these digital tools and suggest the continuity of empirical research on the theme to share and publish relevant observations to the academic community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mirella Mota Cavalcante da Silva, Universidade Federal do Ceará - UFC

Mestranda em Estudos da Tradução, Universidade Federal do Ceará (UFC) , Fortaleza-Ce.

Irislene e Silva Coutinho, Universidade Federal do Ceará - UFC

Mestranda em Estudos da Tradução, Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza-Ce.

Daniele Lima Miranda, Universidade Federal do Ceará - UFC

Mestra em Estudos da Tradução, Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza-CE.

References

ALVES, F. Gamification: como criar experiências de aprendizagem engajadoras: um guia completo: do conceito à prática. 2 ed. São Paulo: DVS Editora, 2014.

ANULA REBOLLO, A. El abecé de la Psicolingüística. Madrid: Arco libros, 1998.

BARBOSA, L. M. de A. O conceito de lexicultura e suas implicações para o ensino- aprendizagem de português língua estrangeira. Filologia e Linguística Portuguesa, [S. l.], n. 10-11, p. 31-41, 2009. DOI: 10.11606/issn.2176-9419.v0i10-11. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/flp/article/view/59812. Acesso em: 16 dez. 2021.

BORGES, K. O aprimoramento da aquisição de vocabulário de alunos de língua Inglesa através do uso de aplicativos. In: VI Congresso Latino-americano de Formação de Professores de Línguas, 2., 2017. São Paulo: Blucher, Abril, 2017, p. 411-430.

ISSN 2318-695X. DOI: 10.5151/edupro-clafpl2016-033. Disponível em: <https://www.proceedings.blucher.com.br/article-details/o-aprimoramento-da-aquisio-de-vocabulrio-de-alunos-de-lngua-inglesa-atravs-do-uso-de-aplicativos-25492>. Acesso em: 06 Dez. 2021.

BYBEE, J. Língua, uso e cognição. São Paulo, Cortez, 2016.

BYRAM, M. Teaching and assessing intercultural communicative competence. Clevedon, UK: Multilingual Matters, 1997.

CRESWELL, J. Projeto de Pesquisa: Métodos qualitativo, quantitativo e misto. Editora Sage, 2010.

FILATRO, A.; CAVALCANTI, C. C. Metodologias Inovativas na Educação Presencial, à Distância e Corporativa. São Paulo: Saraiva Educação, 2018.

FILLMORE, C. J.; KAY, P.; O’CONNOR, M. C. Regularity and idiomaticity in grammatical constructions: The case of let alone. Language, p. 501-538, 1988.

FRANÇA, A. I. O léxico mental em ação: muitas tarefas em poucos milssegundos. In: Linguística, Revista de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Rio de Janeiro. RJ, v.1, n.1, 2005b, p.45-80. Disponível em: http://www.leffa.pro.br/tela4/Textos/Textos/Anais/Textos_Em_Psicolin/Artigos/O%20l%C3%A9xico%20mental%20em%20a%C3%A7%C3%A3o_muitas%20tarefas%20em%20poucos%20milissegundos.pdf. Acesso em: 15 dez 2021.

GAROFALO, Débora. Como trabalhar o letramento digital nas aulas. Nova Escola, Nov. 2019. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/18674/como-trabalhar-o-letramento-digital-nas-aulas. Acesso em: 21 jun 2021.

GOLDBERG, A. Constructions: A construction grammar approach to argument structure. University of Chicago Press, 1995.

GUILHERME, M. Critical citizens for an intercultural world: Foreign language education as cultural politics. Clevedon, UK: Multilingual Matters, 2002.

JUNIOR, W. A. M.; OLIVEIRA, N.A.; SOUZA, J. R. de. Aspectos cognitivos e interculturais em aplicativos de aprendizagem em línguas estrangeiras. Revista Ciranda, Montes Claros, v. 1, n.2, jan/dez-2019, p. 58-72. Disponível em: https://testeprod.unimontes.br/ciranda/article/view/1585/1121. Acesso em: 06 de dez. 2021.

LIMA, Luciana; LOUREIRO, Robson. Integração entre Tecnologias Digitais e Docência: A compreensão de grupos Interdisciplinares. In: XII EDUCERE Congresso Nacional de Educação. PUCPR, 2015, p.33313. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/16235_7273.pdf. Acesso em: 19 jun. 2021.

MARINHO, A. S; MIRANDA, D. L. O uso de jogos lúdico-interativos nas aulas de Inglês do CCI. In: LOPES, M. F. V; NASCIMENTO, M.V. F; PEREIRA, G.C. (Orgs). Livro dos Anais do III Colóquio Acadêmico sobre modalidade Deôntica. Fortaleza: Projeto Editorial GEMD, 2019, cap. 8, p.85-93. ISBN:25269763.

MOTA, M. B. Sistemas de memória e processamento da linguagem: um breve panorama. Revista Linguística / Revista do Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Volume 11, número 1, junho de 2015, p. 205- 215. ISSN 2238-975X 1. DOI: 10.17074/2238-975X.2015v11n1p205. Disponível em: http://www.letras.ufrj.br/poslinguistica/revistalinguistica. Acesso em 05 dez. 2021.

NASCIMENTO, K. C. O uso de aplicativos móveis como ferramenta pedagógica no ensino-aprendizagem em Língua Inglesa. 2017. 75 f. Dissertação (Pós-Graduação em Linguística e Ensino) - Universidade Federal de Paraíba, João Pessoa, Paraíba, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/123456789/12046/1/Arquivototal.pdf. Acesso em: 02 dez 2021.

PAPERT, S. A máquina das crianças: repensando a escola na era da informática. Porto Alegre: Artmed, 2008, 216p.

SILVA, L. M. de F. M.; PAIVA, D.C. Tecnologias como recurso no ensino de Língua Inglesa: a opinião dos alunos sobre o uso do aplicativo Duolingo. Brazilian Journal of Technology, Communication, and Cognitive Science, v. 6, n. 1, 2018. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/328139196_Tecnologias_como_recursos_no_ensino_de_Lingua_Inglesa_a_opiniao_de_alunos_sobre_o_uso_do_aplicativo_Duolingo. Acesso em: 4 dez. 2021.

SILVA, M. M. C. da. Tecnologia digital e língua inglesa: gamificação como proposta didática na perspectiva do construcionismo. 2018. 53 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Ensino de Língua Inglesa) - Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2018. Disponível em: http://siduece.uece.br/siduece/trabalhoAcademicoPublico.jsf?id=89132. Acesso em: 15 nov. 2021.

SILVA, M. M. C. da; TOASSI, P. F. P.; HARVEY, M. S. dos S. Metodologias Ativas e Ensino de Língua Estrangeira: Objetos de Aprendizagem como recurso didático no contexto da Gamificação. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza, v. 12, n. 2, p. 227–247, 2020. DOI: 10.46230/2674-8266-12-3732. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/3732. Acesso em: 1 dez. 2021.

STANICH, K; MEIRELES, S. Processamento cognitivo relacionado à produção em língua estrangeira e aprendizagem de falantes não-nativos de alemão. Pandaemonium ger. n.14, 2009, p.179-205. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1982-88372009000100010. Acesso em: 02 dez. 2021.

TOASSI, P. F. P. O registro do movimento dos olhos e o processamento da linguagem. In: MOTA, M. B.; NAME, C. (Orgs.). Interface linguagem e cognição: contribuições da psicolinguística. Florianópolis: Copiart, 2019, p. 315-327. Disponível em: https://1library.org/document/zpxennoq-o-registro-do-movimento-dos-olhos-processamento-linguagem.html. Acesso em: 02 dez 2021.

TOLOMEI, B. V. A Gamificação como Estratégia de Engajamento e Motivação na Educação. EaD em Foco, v. 7, n. 2, 6 set. 2017. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/440. Acesso em: 24 set. 2021.

YIN, R.Pesquisa Qualitativa do início ao fim. Editora Penso. Porto Alegre, 2016.

Published

2022-03-11

How to Cite

SILVA, M. M. C. da; COUTINHO, I. e S.; MIRANDA, D. L. Language processing and foreign language lexical access in gamification and playful-interactive games: A bibliography study in the Brazilian context. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 13, n. 4, p. 189–203, 2022. DOI: 10.46230/2674-8266-13-7416. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/7416. Acesso em: 24 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)