For a culturally/linguistically diverse world

A reflection from the Pedagogy of Multiliteracies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/2674-8266-13-5600

Keywords:

Difference, Social Identities, Multiliteracies, Discourse

Abstract

We are often affected by discourses of exclusion aired in the mass media. And the inclusion of themes on social identities requires pay attention from language teachers. The aim of this text is claim back to the central points of the multiliteracies manifesto and discuss the need for a linguistic education, for the Brazilian context, based on the assumptions of a pedagogy Multiliteracies in order to reflect on the work with social identities in language teaching. The reflection is based on the need for a literacy perspective that comes out of an education for the individual, directing the subject's involvement in the community, which is possible with the pedagogy of multiliteracies, as long as multimodality and multiculturalism are seen together.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

CAZDEN, C. et al. A Pedagogy of Multiliteracies: Designing Social Futures. Harvard Educational Review, v. 66, n. 1, p. 60-92, Spring 1996. Disponível em: http://newarcproject.pbworks.com/f/Pedagogy+of+Multiliteracies_New+London+Group.pdf. Acesso em: 02 maio 2021.

GRANDO, R. K. Investigações sobre leitura multimodal crítica na formação continuada de professores de línguas. 2019. 261 f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) – Instituto de estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2019. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/jspui/bitstream/REPOSIP/335614/1/Grando_RozianeKeila_D.pdf. Acesso em: 20 maio 2020.

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Ed. São Paulo, 2013.

LAURETIS, Teresa De. A tecnologia do gênero. Tradução de Suzana Funck. In: HOLLANDA, Heloisa (Org.). Tendências e impasses: o feminismo como crítica da cultura. Rio de Janeiro: Rocco, 1994. p. 206-242.

PINHEIRO, Petrilson Alan. Sobre o manifesto “A pedagogy of multiliteracies: designing social futures” - 20 anos depois. Trab. linguist. apl., Campinas, v. 55, n. 2, p. 525-530, ago. 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-18132016000200525&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 20 maio 2021.

SILVA, T. T. da. A produção social da identidade e da diferença. In: Tomaz Tadeu da Silva (org.) Identidade e diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais.15. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

Published

2021-06-25

How to Cite

GRANDO, R. K. For a culturally/linguistically diverse world: A reflection from the Pedagogy of Multiliteracies . Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 13, n. 2, p. 86–92, 2021. DOI: 10.46230/2674-8266-13-5600. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/5600. Acesso em: 4 jul. 2024.