Initial teacher training, teaching work and the formative proposal of the Pedagogical Residency Nucleus / Subproject /UNIFAP

From epistemic dimensions to praxiological experiences of resident teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/2674-8266-13-5182

Keywords:

Teaching Work, Pedagogical Residence, Teacher training

Abstract

The objective of this article is to present, first, the configuration of a training course offered to Portuguese Language teachers (in pre-service), participants in the Pedagogical Residency Program, Nucleus / Subproject of Letras-Português - 2018-2020, developed by the University Federal of the XX. From this objective, there is another one that aims to analyze the teaching action and the planned and accomplished work of five resident teachers, participating in the referred course. The study is located in the field of Applied Linguistics and the analysis of the data, of a qualitative-interpretative character (DENZIN; LINCOLN, 2006), was carried out based on a corpus of excerpts from two reports of teaching practice practices, produced by resident professors / research collaborators. In the excerpts of the reports, some segments of thematic treatment of the speech of these teachers were analyzed, from which it was possible to find representations of the teaching action and the work developed by these agents in the context of didactic interaction in the classroom. The results demonstrate that the offer of the referred course enabled the resident teachers to both mobilize and expand their didactic repertoires for teaching Portuguese as their mother tongue. In addition, the analysis and interpretation of data, in this case, of the thematic treatment segments, taken from two practice reports, allowed us to understand, configured based on external determinants that are directly linked to prescriptions that are established from official documents, intentions and models of action that these subjects rely on to achieve their métier.

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Author Biography

Rosivaldo Gomes, Universidade Federal do Amapá – UNIFAP

Doutor em Linguística Aplicada - Universidade Estadual de Campinas/Instituto de Estudos da Linguagem (IEL/UNICAMP) na área de Linguagens e Educação, com estudo sobre materiais didáticos, multiletramentos e formação de professores. Realizou estágio de Pós-doutorado pelo Departamento de Pesquisa e Pós-graduação da Universidade Federal do Amapá na área de Educação e formação de professores e estágio pós-doutoral em Linguística pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística pela Universidade Federal do Ceará com apoio de bolsa pelo Programa Nacional de Estágio Pós-doutoral (PNPD/CAPES). É professor Adjunto na área de Língua Portuguesa e Didática das Línguas do Departamento de Letras e Artes da Universidade Federal do Amapá e docente permanente dos Programas de Pós-graduação em Letras - Mestrado (PPGLET/UNIFAP) - Linha de pesquisa Diversidade Linguística na Amazônia, docente do Programa de Pós-graduação em Letras - Mestrado e Doutorado da Universidade Federal do Paraná (PPG-Letras) - Linha de pesquisa Linguagens, culturas e identidades: ensino e aprendizagem e docente do Programa de Pós-graduação em Estudos da Linguagem (PPGEL-UFMS) - Linha de pesquisa Linguagens, Identidades e Ensino. Realiza pesquisa que tratam sobre os seguintes temas: educação bilíngue, práticas de letramentos, Português como LE/L2, Língua Adicional e Língua Materna, formação de professores, agir professoral, letramento acadêmico, práticas de leitura e escrita em contexto escolares e não escolares, análise e elaboração de materiais didáticos, práticas discursivas em redes sociais, práticas translíngues, identidade, cultura e linguagens na amazônia, letramento racial crítico e currículo; currículo, gênero, raça e sexutalidades e discurso; educação linguística, identidade, formação de professores na perspectiva dos estudos de letramento e da decolonialidade. 

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Published

2021-06-04

How to Cite

GOMES, R. Initial teacher training, teaching work and the formative proposal of the Pedagogical Residency Nucleus / Subproject /UNIFAP: From epistemic dimensions to praxiological experiences of resident teachers. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 13, n. 1, p. 114–138, 2021. DOI: 10.46230/2674-8266-13-5182. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/5182. Acesso em: 3 jul. 2024.