Pedagogical practices and teacher education for the bilingual context

An unequivocal relationship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/2674-8266-13-4953

Keywords:

Pedagogical practices, Teaching education, Bilingual education

Abstract

Based on a research carried out in a bilingual teaching context, involving six teachers in early childhood classes and initial grades, the data brought here indicate the ways in which questions about their education arise from their reports on their pedagogical practices. The purpose of this article is to verify how their training takes place within their daily routines inside the classroom considering what can be inferred from what they report about their teaching practices. The reflections proposed here are based on Nóvoa (2009), Imbernón (2009) and Cunha (2007), which help to understand teacher training and García (2009) and MEGALE & LIBERALI (2016) who address the issue of bilingual education. The data production instruments were a written questionnaire followed by a discussion group, and a recurring individual interview. It is a qualitative research, developed over 2019 and 2020, whose data indicated that teacher training takes place from the challenges of teachers' work in the classroom, and despite being an individual and asynchronous process, it occurs mainly in exchanges between peers and based on experiments. The results can provide significant evidence regarding the discussions on teacher training for this teaching context, which, up to this moment, has not been foreseen by undergraduate courses in Brazil therefore, it needs some regulations regarding its initial formation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

CAVALCANTI, M. C. Estudos sobre educação bilíngue e escolarização em

contextos de minorias linguísticas no Brasil. D.E.L.T.A, v. 15, p. 385-417, 1999.

CHARLOT, B. A pesquisa educacional entre conhecimentos, políticas e práticas: especificidades e desafios de uma área de saber. Revista Brasileira de Educação v. 11 n. 31 jan./abr. 2006

CUNHA, M. I. O bom professor e sua prática. 19 ed. São Paulo: Papirus, 2007.

FREIRE, P. Educação como Prática da Liberdade, Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

GARCÍA, O. Bilingual education in the 21st century: A global perspective. Oxford:

Wiley-Blackwell, 2009.

GATTI, B.; ANDRÉ, M. A Relevância dos Métodos de Pesquisa Qualitativa em Educação no Brasil. In: Metodologias da Pesquisa Qualitativa em Educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

GONÇALVES, M. L. et al. Fazendo pesquisa: do projeto à comunicação científica. 3. ed. Joinville: UNIVILLE, 2011.

HUBERMAN, M. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, António (Org.). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1995, p. 31-61

IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9. ed. v. 14. São Paulo: Cortez, 2011.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação. Lei nº 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1996/lei-9394-20-dezembro-1996-362578-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em 02 nov. 2019.

LIBERALI, F. A BNCC e a elaboração de currículos para Educação Bilíngue. In: Educação Bilíngue no Brasil. São Paulo: Fundação Santillana, 2019, p. 31-42

LÜDKE, M; ANDRÉ, M. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 2014.

MARCELLINO, M. Bilinguismo no Brasil: significado e expectativas. Revista Intercâmbio, volume XIX: 1-22, 2009. São Paulo: LAEL/PUC-SP. ISSN 1806-275x. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/intercambio/article/viewFile/3487/2295 Acesso em 22 abr. 2019

MEGALE, A. LIBERALI, F. Caminhos da educação bilíngue no Brasil. Raído, Dourados, MS, v. 10, n. 23, jul./dez. 2016, ISSN 1984-4018

NÓVOA, A. Imagens do futuro presente. Lisboa: EDUCA, 2009.

PESCE, M. K. A formação do professor pesquisador nos cursos de licenciatura: a perspectiva do professor formado e dos licenciados. Tese (Doutorado em Educação) –Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.

SALGADO, A. P. et al. Formação de Professores para a Educação Bilíngue: desafios e perspectivas. In: Congresso Nacional de Educação: Educere, 2009, Curitiba, Anais... Curitiba: PUCPRESS, 2009, p. 8042-8051. Disponível em: <http://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2009/3496_1974.pdf> Acesso em 22 abr. 2019

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

TRIVIÑOS, A. Introdução à pesquisa em ciências sociais: A pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

WELLER, W. Grupos de discussão: aportes teóricos e metodológicos. In: Metodologias da Pesquisa Qualitativa em Educação. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2011.

WELLER, V. Grupos de discussão na pesquisa com adolescentes e jovens: aportes teórico – metodológicos e análise de uma experiência com o método. Revista de Educação e Pesquisa. São Paulo. v.32. n.2. maio/agosto, 2006. p. 241 e 260.

Published

2021-06-04

How to Cite

MAYER, L. F.; KOERNER, R. M.; PESCE, M. K. de. Pedagogical practices and teacher education for the bilingual context: An unequivocal relationship. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 13, n. 1, p. 274–294, 2021. DOI: 10.46230/2674-8266-13-4953. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/4953. Acesso em: 22 nov. 2024.