Supervised curricular internship in the Portuguese Language in a remote teaching scenario

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/2674-8266-13-4867

Keywords:

Portuguese Language, Supervised Internship, Emergency Remote Teaching

Abstract

The article describes and analyzes the activities developed during the Supervised Curricular Internship of Portuguese Language in High School, in the context of the pandemic, experienced by an academic from the Distance Letras course at State University of Maringá (UEM) in 2020. The text presents as theoretical foundations the DCE (PARANÁ, 2008), OCEM (BRASIL, 2006), BNCC (BRASIL, 2017), and the conceptions of Shulman (1987), Peres (2012), Behar (2020), Rojo and Moura (2012), among others. As a result of the experience, the work provided reflections on different faces of the teaching and learning process at school, highlighting the didactic mediation by Emergency Remote Teaching (ERE), as well as the difficulties and limitations of acting in this format, confirming the need for knowledge specific and appropriate technological resources, in addition to initial training that allows teachers to work in a context of continuous transformation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patrícia Cardoso Batista, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Doutoranda em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Mestra em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina (UEL).  Graduanda em Letras (Português/Inglês) pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Tutora a distância nos cursos de Pós-graduação. 

Nilza Pereira Crepaldi, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Mestre em Língua Portuguesa pelo Profletras da Universidade Estadual de Maringá (UEM).  Especialista em Educação a Distância e Tecnologias Educacionais (Unicesumar). Graduada em Letras (Unespar). Professora da rede pública estadual do Paraná, e tutora a distância no curso de Letras (Português/Inglês) da Universidade Estadual de Maringá (UEM).

Annie Rose dos Santos, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Doutora em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Mestre em Letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp). Professora do Departamento de Língua Portuguesa da Universidade Estadual de Maringá (UEM).

References

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal.Tradução Maria E. Galvão e revisão Marina Appenzeller. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BEHAR, PatriciaAlejandra.O Ensino Remoto Emergencial e a Educação a DistânciaUFRGS.6 jul. 2020. Disponível em: https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remoto-emergencial-e-a-educacao-a-distancia/. Acesso em: 23 nov. 2020.

BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Curricular Comum: versão final. Secretaria da Educação Fundamental. Brasília, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 16 set. 2020.

BRASIL, Portaria nº 544, de 16 jun. 2020. Diário Oficial da União. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-544-de-16-de-junho-de-2020-261924872. Acesso em: 23 dez. 2020.

BRASIL, Secretaria de Educação Básica. Orientações Curriculares para o Ensino Médio - Linguagens, códigos e suas tecnologias. v. 1. Brasília: Ministério da Educação, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_01_internet.pdf. Acesso em: 16 set. 2020.

BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Língua Portuguesa. Brasília. Secretaria de Educação Fundamental, 1998.

CECILIO, Sandra Regina. Ensino de língua portuguesa: análise linguística. In: Aparecida de Fatima Peres (Org.). Saberes docentes e práticas de ensino de língua portuguesa: leitura, escrita, análise linguística e gramática. Maringá: Eduem, 2012. p.79-102.

GAYDECZKA, Beatriz; KARWOSKI, Acir Mário. Pedagogia dos multiletramentos e desafios para uso das novas tecnologias digitais em sala de aula no ensino de língua portuguesa. Linguagem & Ensino, Pelotas, v.18, n.1, p. 151-174, jan./jun. 2015. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/rle/article/view/15301. Acesso em: 15 mar.2020.

KLEIMAN, Angela. O que é letramento? Modelos de letramento e as práticas de alfabetização na escola. In: KLEIMAN, Angela. (Org.).Os significados do letramento. Campinas: Mercado de Letras, 2008. p. 15-64.

MOREIRA, José António Marques; HENRIQUES, Susana; BARROS, Daniela. Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia, São Paulo, n. 34, p. 351-364, jan./abr. 2020.Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/17123. Acesso em: 14 ago. 2020.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Diretrizes Curriculares de Língua Portuguesa para os anos finais do Ensino Fundamental e Ensino Médio. Curitiba/PR: SEED, 2008.

PERES, Aparecida de Fatima. Afinal, o que é preciso saber para ser professor? In: Aparecida de Fatima Peres (Org.). Saberes docentes e práticas de ensino de língua portuguesa: leitura, escrita, análise linguística e gramática. Maringá: Eduem, 2012. p.13-24.

PINHEIRO, Wagner. Aula 3: como colocar a aula no Youtube e disponibilizar para seus alunos. Física Club.Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=BrhPQs9zPlg. Acesso em: 23 dez. 2020.

RITTER, Lilian Cristina Buzato. Uma proposta pedagógica de leitura na perspectiva dialógica. In: Aparecida de Fatima Peres (Org.). Saberes docentes e práticas de ensino de língua portuguesa: leitura, escrita, análise linguística e gramática. Maringá: Eduem, 2012. p.37-52.

ROJO, Roxane Helena Rodrigues; MOURA, Eduardo (Org.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

SHULMAN, Lee S. Knowledge and teaching: foundations of the New Reform. Harvard EducationalReview, Cambridge, n. 1, v. 57, p. 1-22, Febr. 1987.

VIANNA, Carolina Assis Dias; SITO, Luanda; VALSECHI, Marília Curado; PEREIRA, Sílvia Letícia Matievicz. Do Letramento aos letramentos: desafios na aproximação entre letramento acadêmico e letramento do professor. In: KLEIMAN, Angela B.; ASSIS, Juliana A. (Org.). Significados e ressignificações do letramento: desdobramento de uma perspectiva sociocultural sobre escrita. Campinas: Mercado de Letras, 2016.

Published

2021-06-04

How to Cite

BATISTA, P. C.; CREPALDI, N. P.; SANTOS, A. R. dos. Supervised curricular internship in the Portuguese Language in a remote teaching scenario. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 13, n. 1, p. 162–180, 2021. DOI: 10.46230/2674-8266-13-4867. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/4867. Acesso em: 22 nov. 2024.