Supervised curricular internship in the Portuguese Language in a remote teaching scenario

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/2674-8266-13-4867

Keywords:

Portuguese Language, Supervised Internship, Emergency Remote Teaching

Abstract

The article describes and analyzes the activities developed during the Supervised Curricular Internship of Portuguese Language in High School, in the context of the pandemic, experienced by an academic from the Distance Letras course at State University of Maringá (UEM) in 2020. The text presents as theoretical foundations the DCE (PARANÁ, 2008), OCEM (BRASIL, 2006), BNCC (BRASIL, 2017), and the conceptions of Shulman (1987), Peres (2012), Behar (2020), Rojo and Moura (2012), among others. As a result of the experience, the work provided reflections on different faces of the teaching and learning process at school, highlighting the didactic mediation by Emergency Remote Teaching (ERE), as well as the difficulties and limitations of acting in this format, confirming the need for knowledge specific and appropriate technological resources, in addition to initial training that allows teachers to work in a context of continuous transformation.

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Author Biographies

Patrícia Cardoso Batista, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Doutoranda em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Mestra em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina (UEL).  Graduanda em Letras (Português/Inglês) pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Tutora a distância nos cursos de Pós-graduação. 

Nilza Pereira Crepaldi, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Mestre em Língua Portuguesa pelo Profletras da Universidade Estadual de Maringá (UEM).  Especialista em Educação a Distância e Tecnologias Educacionais (Unicesumar). Graduada em Letras (Unespar). Professora da rede pública estadual do Paraná, e tutora a distância no curso de Letras (Português/Inglês) da Universidade Estadual de Maringá (UEM).

Annie Rose dos Santos, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Doutora em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Mestre em Letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp). Professora do Departamento de Língua Portuguesa da Universidade Estadual de Maringá (UEM).

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Published

2021-06-04

How to Cite

BATISTA, P. C.; CREPALDI, N. P.; SANTOS, A. R. dos. Supervised curricular internship in the Portuguese Language in a remote teaching scenario. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 13, n. 1, p. 162–180, 2021. DOI: 10.46230/2674-8266-13-4867. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/4867. Acesso em: 22 jul. 2024.