Continuing teacher education and multimodality on the perspective of language teachers from a public school
DOI:
https://doi.org/10.46230/2674-8266-12-4019Keywords:
Continuing Teacher Education, Multimodality, Critical-Multimodal Literacy, Teacher PracticesAbstract
This paper aims to diagnose the teaching practices and their knowledge concerning the usage of multimodality in class, which is investigated before and after a continuing teacher education course to teachers of Languages in a public school from Fortaleza, Ceará, Brazil. The theoretical approach concerns continuing teacher education (GIMENEZ, 2006; VIEIRA-ABRAHÃO, 2010), multimodality and critical multimodal literacy (KRESS; VAN LEEUWEN, 2006; CALLOW, 2008). The methodology is descriptive with qualitative analysis of data from the answers to questionnaires by teachers, considering their practices and knowledge on multimodality, critical-multimodal literacy and textbooks. The results sign that collaborator teachers, after their continuing education course, started to plan and develop literacies practices with their textbooks in order to stimulate affective, compositional, and critical dimensions from Show me framework (CALLOW, 2008) with students in classroom, observing how those students could comprehend the relation between words and images. This could be seen as a way of reflection on their own teaching practices at school.
Downloads
References
AMARAL, E. et al. Novas palavras. 3ed. São Paulo: FTD, 2016.
BAKHTIN, M. M. Marxismo e Filosofia da Linguagem. Tradução de Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 16. ed. São Paulo: Hucitec, 2014.
BAKHTIN, M. M. Para uma filosofia do ato responsável. 2.ed. São Paulo: Pedro & João Editores, 2010.
CALLOW, J. Show me: principles for assessing students visual literacy. The Reading Teacher, 6 (18), 2008, p. 616 - 626. Disponível em: <http://facstaff.unca.edu/nruppert/2009/Visual%20Literacy/DigitalLiteracy/Principlesforassessing.pdf>. Acesso em: 22 abr. 2015.
CALLOW, J. Literacy and the visual: Broadening our vision. English Teaching: Practice and Critique. v. 4, n. 1, p. 6 - 19, 2005. Disponível em: http://education.waikato.ac.nz/research/files/etpc/2004v4n1art1.pdf . Acesso em: 04 mai. 2015.
COIMBRA, L.; CHAVES, L. S. Cercanía Joven. 2ed. São Paulo: Edições SM, 2016.
ENS, R. T.; DONATO, S. P. Ser professor e formar professores: tensões e incertezas contemporâneas. In: ENS, R. T.; BEHRENS, M. A. (Orgs.). Ser professor: formação e os desafios na docência. Curitiba, PR: Champagnat, 2011, p. 79 - 100.
FRANCO, C. de P.; TAVARES, K. Way to go!: língua estrangeira moderna, inglês, ensino médio. 2. ed. São Paulo: Ática, 2016.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 57. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.
GIMENEZ, T. Desafios contemporâneos na formação de professores de línguas: contribuições da Linguística Aplicada. In: OLIVEIRA, S. E. de; SANTOS, J. F. dos (Orgs.). Mosaico de linguagens. Campinas, SP: Pontes Editores, 2006, p. 79 - 89.
GIMENEZ, T. Desafios contemporâneos na formação de professores de línguas: contribuições da Lingüística Aplicada. In: FREIRE, M. M.; VIEIRA-ABRAHÃO, M. H.; BARCELOS, A. M. F. (Orgs.). Linguística Aplicada e contemporaneidade. São Paulo, SP: ALAB; Campinas, SP: Pontes Editores, 2005, p. 183 - 201.
GOMES, F. W. B. Introdução: letramento(s). In: GOMES, F. W. B.; BARBOSA, I. M. F.; LIMA, R. A.; GOMES, J. P. Texto, imagem e letramento visual. Teresina: EDUFPI, 2019, p. 07 - 25.
GOMES, J. P.; BARBOSA, I. M. F.; GOMES, F. W. B. Semiótica Social. In: GOMES, F. W. B.; BARBOSA, I. M. F.; LIMA, R. A.; GOMES, J. P. Texto, imagem e letramento visual. Teresina: EDUFPI, 2019, p. 169 - 184.
HALLIDAY, M. A. K. An introduction to Functional Grammar. London: Edward Arnold, 1994.
HODGE, R.; KRESS, G. Social semiotics. In: HODGE, R.; KRESS, G. Social Semiotics. Ithaca, New York: Cornell University Press, p. 1-12, 1988.
IMBERNÓN, F. Qualidade do ensino e formação do professorado: uma mudança necessária. Tradução de Silvana Cobucci Leite. São Paulo: Cortez, 2016.
KLEIMAN, Â. B.; DOS SANTOS, C. B. Estudos de letramento do professor: percursos metodológicos. In: GONÇALVES, A. V.; SILVA, W. R.; GÓIS, M. L. de S. Visibilizar a Linguística Aplicada: abordagens teóricas e metodológicas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2014. p. 183 - 204.
KRESS, G. Partnerships in research: multimodality and ethnography. Qualitative Research. London: June, p. 239 - 260, 2011.
KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. London, New York: Routledge, 2006.
KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Multimodal discourse: the modes and media of contemporary communication. London: Arnould publishers, 2001.
PINHEIRO, M. S. Investigando o letramento multimodal crítico de alunos de espanhol do Ensino Médio de uma escola pública de Fortaleza-CE. 2016. 316 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Programa de Pós-graduação em Linguística Aplicada, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2016.
PREDEBOM, N. R. C. Do entretenimento à crítica: letramento multimodal crítico no livro didático de inglês com base em gêneros dos quadrinhos. 2015. 241 f. Tese (Doutorado em Letras) - Pós-graduação em Letras, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria- RS, 2015.
SILVA, S. P. Letramento digital e formação de professores na era da Web 2.0: o que, como e por que ensinar? Hipertextus revista Digital, n. 8, jun.2012. Disponível em: <http://www.hipertextus.net/volume8/01-Hipertextus-Vol8-Solimar-Patriota-Silva.pdf>. Acesso em: 26 maio 2019.
STREET, B. V. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Tradução de Marcos Bagno. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.
VAN LEEUWEN, T. Multimodality. In: SIMPSON, J. The Routledge Handbook of Applied Linguistics. London and New York: Routledge, 2011. p. 668-682.
VIEIRA-ABRAHÃO, M. H. A formação de professores de línguas de uma perspectiva sociocultural. SIGNUM: Est. Ling., n. 15/2, p. 457-480, dez. 2012.
VIEIRA-ABRAHÃO, M. H. A formação de professores de línguas: passado, presente e futuro. In: SILVA, K. A. da (Org.). Ensinar e aprender línguas na contemporaneidade: linhas e entrelinhas. Campinas, SP, Pontes Editores, 2010, p. 01 - 12.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in Linguagem em Foco Scientific Journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication. The articles are simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows sharing the work with an acknowledgement of its authorship and initial publication in this journal.
- The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors. Therefore, we request a Statement of Copyright, which must be submitted with the manuscript as a Supplementary Document.
- Authors are authorized to make the version of the text published in Linguagem em Foco Scientific Journal available in institutional repositories or other academic work distribution platforms (ex. ResearchGate, Academia.edu).