Gender stereotypes and critical multimodal reading in continuing education of language teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46230/2674-8266-12-3815

Keywords:

Critical Reading, Multiliteracies, Gender, Audiovisual

Abstract

With dynamic of multimodal texts and his presence in the social practices, the reading teaching demands of investments on the critical reader training and the readers forming. That formation is possible with a Pedagogical approach based in Multiliteracies desing social futures in the language teaching. Therefore, we choses the languages teaching anchored in the Multiliteracies, to open spaces to incluison of identities questions and for Human rights promotion at the school. In this ways the aims of article is analyse a event off teacher continuing training teacher about multiliteracies stem from about the advertisiment audiovisual of beer Skol, entitled “Reposter- redondo é sair do seu passado”, disseminate in the 2017 year. The problematization falls upon how language has been used on the suport condition for the gender diferences. Inscribed in the applied linguistics fied, the research is caracterised like a case study with a interpretative approach. The data in this case study help to understanding the necessary that investiment in training teacher to understand that, talk cultural diversety, envolves too speak of gender identities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAUER, M. W.; GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. (p. A. Guareschi, trad.). Petrópolis: Vozes, 2008.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2016.

BARRETO, Tiago. Vende-se em 30 Segundos: Manual Do Roteiro Para Filme Publicitário. São Paulo: Senac, 2004.

CAZDEN, C.et al. A Pedagogy of Multiliteracies: Designing Social Futures. Harvard Educational Review, v. 66, n. 1,p. 60-92, Spring 1996.Disponível em: http://newarcproject.pbworks.com/f/Pedagogy+of+Multiliteracies_New+London+Group.pdf. Acesso em: 02/12/2020

CAVALCANTI, M. C.; MAHER, T. M. Diferentes Diferenças: Desafios interculturais na sala de aula. 1. ed. Campinas: CEFIEL/MEC, 2009.

DALEY, Elizabeth. Expandindo o conceito de letramento. Trab. linguist. apl. [online]. 2010, vol.49, n.2, pp.481-491. ISSN 2175-764X. <http://dx.doi.org/10.1590/S0103-18132010000200010>.

DOMINGO, M., JEWITT, C., KRESS, G. Multimodal social semiotics: Writing in online contexts. In: K. Pahl and Rowsel (eds.). The Routledge Handbook of Contemporary Literary Studies. London: Routledge, 2014.

ECKERT; P; MCCONNELL-GINET, S. Comunidades de práticas: lugar onde co-habitam linguagem, gênero e poder. In: OSTERMANN, A. C.; FONTANA, B. Linguagem, sexo, sexualidade. São Paulo: Parábola Editorial, 2010. [original de 1992]

ERICKSON, F. Métodos cualitativos de investigación sobre La ensinanza. In:

WITTROCK, M. C. (Org.). La investigación de La enseñanza, II: métodos cualitativos y de observación. Barcelona: Paidos, 1989. p. 195-301.

ESPINOSA. B. Tratado Teológico-Político. Trad. de Diogo Pires Aurélio. São Paulo: Martins Fontes: 2003.

GEE, J. P. Social Linguistics and Literacies: Ideology in Discourses. 3. ed. London, Routledge, 2008.

GUERRA, Paula Bierrenbach de Castro. Psicologia social dos estereótipos. Psico-USF (Impr.), Itatiba, v. 7, n. 2, p. 239-240, Dec. 2002. Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-82712002000200013&lng=en&nrm=iso>. access on 27 May 2019. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-82712002000200013.

HALLIDAY, M. A. K. An Introduction to Functional Grammar. London: Edward Arno, 1994.

JEWITT, C.; OYAMA, R. Visual meaning: a social semiotic approach. In: VAN LEEUWEN, T.; JEWITT, C. (Eds). Handbook of visual analysis. London: SAGE PublicationsLtd, 2004.

KRESS, G; JEWITT, C. (Orgs.). Multimodal literacy. New York: Peter Lang Publishing, 2003.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: The Grammar of Visual Design. London: New York: Routledge, 2006 [1996].

LANKSHEAR, C.; KNOBEL, M. Pesquisa pedagógica: do projeto à implementação. Porto Alegre: Artmed, 2008.

MAHER, T. M. A educação do entorno para a interculturalidade e o plurilinguismo. In: Kleiman, A. B.; Cavalcanti, M. C. (orgs.). Linguística aplicada: suas faces e interfaces. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2007.

MARTINS, Jorge S. Redação Publicitária Teoria e Prática. 3.ed. São Paulo: Editora Atlas, 2011.

NICHOLSON, Linda. Interpreting Gender. In: The Play of Reason: From the Modern to the Postmodern. Cornell University Press, 1999. p. 53-76.

NICHOLSON, Linda. Introdução. Feminism/Postmodernism. Linda. J. Nicholson (ed). New York: Routledge, 1990.

PINHEIRO, Petrilson Alan. Sobre o manifesto "A Pedagogy of Multiliteracies: designing social futures" - 20 anos depois. Trab. linguist. apl., Campinas, v. 55, n. 2, p. 525-530, ago. 2016. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-18132016000200525&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 27 maio 2019. http://dx.doi.org/10.1590/010318135166183471.

SILVA, Tomas Tadeu da; HALL, Stuart; WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: A perspectiva dos Estudos Culturais. 15. ed. Petrópolis, Rj: Vozes, 2014.

WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: Tomaz Tadeu da Silva (org.) Identidade e diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. 15. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

Published

2021-01-22

How to Cite

GRANDO, R. K. Gender stereotypes and critical multimodal reading in continuing education of language teachers. Linguagem em Foco Scientific Journal, Fortaleza, v. 12, n. 3, p. 321–338, 2021. DOI: 10.46230/2674-8266-12-3815. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/3815. Acesso em: 19 may. 2024.